Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stabil kørsel med snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
ClausJ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 17 jun 2007 17:11
Mit fyr: Woody V6.66/Dor 16
Areal: 116
Brændsel: Træpiller Crown
Dagligt forbrug: 16 kg/ døgn
Årligt forbrug: 3 paller siden sept
Geografisk sted: Horsens

Stabil kørsel med snegl

Indlæg af ClausJ » 19 dec 2007 17:28

Hej på forum.

Jeg fik stokerkontrol monteret på min Scotte, for et par uger siden. PID parametre er nu rettet til, så jeg har en ganske fin og stabil regulering. Dog kan jeg se at værdien for foto sensoren svinger en del. Dette må være pga. ustabilitet i doseringen af piller, og dermed sneglen. Jeg lagde min snegl ned fra ca. 60 grader til 40, og det er betydelig bedre, men der er stadig en del udsving på kurven. Er der nogle der har set på dette?

Mvh. Claus
Vedhæftede filer
graph.jpg


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af petaas » 19 dec 2007 19:31

Hejsa

ja det er set før, årsagen kan være mange ting, bla ustabil pilletilførsel som du også selv opdager da du ligger sneglen ned på 40 grader. Dog syntes jeg at min snegl bliver mere ustabil i levering hvis den ligger for meget ned.

En anden årsag ( hvilket det tit er ) er at fotocellen er noget billigt kinser bras. Der har været flere eksempler på at fotocellerne har en dålig forbindelse til ledninger, der er flere der har haft held til at forbedre deres lys ved at skille fotocelle af ( skulle være ret nemt) og så lige lodde forbindelsen mellem selve fotodims og ledninger.

Hvad med er smutte forbi http://www.stokerklubben.dk således vi andre også kan følge din brænder.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

ClausJ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 17 jun 2007 17:11
Mit fyr: Woody V6.66/Dor 16
Areal: 116
Brændsel: Træpiller Crown
Dagligt forbrug: 16 kg/ døgn
Årligt forbrug: 3 paller siden sept
Geografisk sted: Horsens

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af ClausJ » 19 dec 2007 20:46

Jeg vil lige prøve at se på fotosensoren næste gang jeg renser. Det er dog den originale der stadig sidder der, men den kan selvfølgelig også være af dårlig kvalitet.

Jeg har skam været inde på Stokerklubbens hjemmeside, men min "fyrpc" er ikke koblet på nettet og kører iøvrigt kun når jeg undersøger noget på fyret. Desværre..!

Jeg tror somænd ikke at jeg har et problem, jeg synes bare at det burde være bedre med en stabil flamme (hvis det altså ikke er sensoren), og har læst om flere der har ustabil dispensering med sneglen og har prøvet forskellige ting.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af BFE » 07 jan 2008 22:37

petaas skrev: En anden årsag ( hvilket det tit er ) er at fotocellen er noget billigt kinser bras. Der har været flere eksempler på at fotocellerne har en dålig forbindelse til ledninger, der er flere der har haft held til at forbedre deres lys ved at skille fotocelle af ( skulle være ret nemt) og så lige lodde forbindelsen mellem selve fotodims og ledninger.
Hej Petaas,
Vil det sige, at lederne til den fotooptiske sensor er "klemt" på printet, på en eller anden facon?
Lyder godt nok lidt mystisk. Jeg døjer pt med to fotosensore (en gammel og en helt ny), begge med samme symptomer.
Godt nok noget af et sammentræf, hvis de begge er behæftet med samme fejl og årsag til mit problem med, at Lux farer op og ned, selvom bålet er helt stabilt.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af petaas » 08 jan 2008 15:36

Hejsa

Nej det er selve følerdims der sidder i brænder der skulle kunne adskilles. Ledningen er loddet på en dims der er lysfolsom og det der disse lodninger nogen har konstateret er dårlige
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af petaas » 08 jan 2008 15:37

Hejsa

Prøv at justere din brænder op til lidt flere piller, nogen gange svinger den også hvis man kører med lidt mager blanding.

Har du vendt fotocelle så det lille vindue i fotocelle peger ud mod ilden ? Hvor meget det gør ved jeg ikke men syntes min lysværdi blev mere stabil


ClausJ skrev:Jeg vil lige prøve at se på fotosensoren næste gang jeg renser. Det er dog den originale der stadig sidder der, men den kan selvfølgelig også være af dårlig kvalitet.

Jeg har skam været inde på Stokerklubbens hjemmeside, men min "fyrpc" er ikke koblet på nettet og kører iøvrigt kun når jeg undersøger noget på fyret. Desværre..!

Jeg tror somænd ikke at jeg har et problem, jeg synes bare at det burde være bedre med en stabil flamme (hvis det altså ikke er sensoren), og har læst om flere der har ustabil dispensering med sneglen og har prøvet forskellige ting.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af BFE » 08 jan 2008 16:36

petaas skrev:Hejsa
Prøv at justere din brænder op til lidt flere piller, nogen gange svinger den også hvis man kører med lidt mager blanding.
Har du vendt fotocelle så det lille vindue i fotocelle peger ud mod ilden ? Hvor meget det gør ved jeg ikke men syntes min lysværdi blev mere stabil
Peter,
Problemet er der uanset om fyret kører 100% eller fotosensoren er pillet ud og "ser" belysning i værksted fra lysstofrør.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af petaas » 09 jan 2008 21:59

Hej

Mener ikke at alm belysning plejer at være nok, jeg plejer at have en lighter foran for at teste dem, kunne lyde til at din fotocelle er defekt.
BFE skrev: Peter,
Problemet er der uanset om fyret kører 100% eller fotosensoren er pillet ud og "ser" belysning i værksted fra lysstofrør.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af BFE » 09 jan 2008 22:56

petaas skrev:Hej

Mener ikke at alm belysning plejer at være nok, jeg plejer at have en lighter foran for at teste dem, kunne lyde til at din fotocelle er defekt.
Underligt, så skulle jeg have to med samme fejl. Hmm...., men jeg må jo hjem og prøve... :(
Iøvrigt har jeg observeret, at så snart faldrøret løftes af og der kommer kunstigt eller dagslys til sensoren, så måler den straks høje Lux-værdier. Tror ikke den fotooptiske føler skulle være specielt designet for "varmt" lys. :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

ClausJ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 17 jun 2007 17:11
Mit fyr: Woody V6.66/Dor 16
Areal: 116
Brændsel: Træpiller Crown
Dagligt forbrug: 16 kg/ døgn
Årligt forbrug: 3 paller siden sept
Geografisk sted: Horsens

Re: Stabil kørsel med snegl

Indlæg af ClausJ » 23 jan 2008 18:56

Hejsa.
Har lige været lidt fraværende på det sidste.

Jeg har lagt sneglen yderligere ned, så den nu er mellem 15 og 20 grader (ifølge en svensker på http://pillefyr.iphorum.com/topic/hvem- ... c&start=20).

Dette har hævet mængden af piller pr. 6 minutter fra 1350g til 1600g. Desuden har jeg ikke set smuld i sneglen endnu og vinklen blev ændret d. 26/12-07.

Det har dog ikke ændret på udslagene i kurven for "lys" i stokerkontrol, så det er nok rigtigt at det egentlig ikke er flammen der er ustabil.

Mvh. Claus


Besvar