Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med gammelt fyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
calle

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af calle » 14 aug 2013 21:55

sandie86 skrev:Hejsa

TUSIND tak for alle jeres svar...

Der var skorstensfejer igår (mens jeg ikke var hjemme) - undre mig egentlig han ikke har kommenteret det på hans lille sedel??

Men min kæreste har vidst fundet frem til at det er røgrører imellem fyret og skorstenen som er stoppet.. så det ville han prøve at rense osv i morgen :)
I morgen :roll: Var han kørt, da hun fandt ud af det ????

Venlig hilsen


sandie86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 aug 2013 16:46

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af sandie86 » 14 aug 2013 22:59

Ja i morgen :) Fyret er jo bare slukket nu, så det sker der jo ikke yderligere ved, det skulle gerne nå at blive koldt inden han skal makke med det??

Og ja skorstensfejeren var kørt igår inden jeg kom hjem.. Og har bare efterladt en seddel om at skorstenen er fejet og rør renset?? :/

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af mejeristen » 14 aug 2013 23:06

Et godt råd:

Få skiftet den kedel ud og få en større akkumuleringstank og gør det allerede IGÅR!!

sparer både tid og penge, hvis i vil blive ved med at fyre med træ er en HVILKEN SOM HELST ny og LOVLIG kedel mange gange mere effektiv end det gl. lo... som i har nu ( vil tro at i mindst kan halvere brænde forbruget!)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

sandie86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 aug 2013 16:46

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af sandie86 » 15 aug 2013 11:55

Vi vil ikke blive ved med at fyre med træ :) Der skal et andet fyr ind (piller tror jeg), når det brænde vi fik med i handlen er brugt :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af Ugelvig » 15 aug 2013 12:38

mejeristen skrev:Et godt råd:

Få skiftet den kedel ud og få en større akkumuleringstank og gør det allerede IGÅR!!

sparer både tid og penge, hvis i vil blive ved med at fyre med træ er en HVILKEN SOM HELST ny og LOVLIG kedel mange gange mere effektiv end det gl. lo... som i har nu ( vil tro at i mindst kan halvere brænde forbruget!)
De gamle kelder er målt til ca. 30 - 40 % i virkningsgrad (Energitjenesten). Et nyt modene fyr ligger lige over 90 %, så en halvering er ingenlunde umuligt.

Jeg ville slet ikke have nosser til at tænder op i sådan en kedel... :oops:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af nemocharley » 15 aug 2013 13:26

sandie86 skrev:Vi vil ikke blive ved med at fyre med træ :) Der skal et andet fyr ind (piller tror jeg), når det brænde vi fik med i handlen er brugt :)
Rigtig god idé, jeres gamle salamander er næsten færdig efter min mening (jeg har selv lige skiftet min gamle salamander, og det er en stor lettelse :) )

I dag kan man købe gode pillefyr til under 30k: Atmos. Pellux 100, MGM, Scotte, Minibio. Yderligere ca. 15-40k til opsætning etc., alt afhængig af hvor meget der skal med, og hvor meget i kan lave selv.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af Tom_AT » 15 aug 2013 15:35

Det skulle dælme ikke gerne koste 15000,- ekstra at sætte en kedel op hvis man gør det selv, og den eksisterende rørinstallation ellers er ok.

sandie86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 aug 2013 16:46

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af sandie86 » 15 aug 2013 20:36

ja vi glæder os også :) For pt så fyre vi jo kun for at få varmt vand, da vandvarmeren køre på det samme som radiatorene (aner ikke hvad man kalder det??)...

Men indtil videre så har det virket at han rensede fyret idag, og nu er vandet næsten oppe på 70 grader :D huhu jeg kan få VARMT bad idag (hilsen hende som altid gerne vil skoldes når hun er i bad ha ha)

nemocharley

Problemer med gammelt fyr

Indlæg af nemocharley » 15 aug 2013 20:52

Tom_AT skrev:Det skulle dælme ikke gerne koste 15000,- ekstra at sætte en kedel op hvis man gør det selv, og den eksisterende rørinstallation ellers er ok.
typo - der skulle have stået 5 ikke 15.


Besvar