Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forslag til pillefyr ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af MichaelK » 13 aug 2013 19:42

Hvad mener Du skal regnes om, Michael?

8% af 7,2 kW er 0,576 kW efter min lommeregner!
Og det svare jo groft sagt til triumph' udregnning.
(6,24 kW)

Om den lovede ydelse maximalt på svinge 8% fra
det testede, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men hvis den kan klare 3 kW, hvorfor den så ikke
testet ved den ydelse? Kneb det med godkendelsen,
hvis den kom helt der ned? :P



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 13 aug 2013 19:52

MichaelK skrev: Men hvis den kan klare 3 kW, hvorfor den så ikke
testet ved den ydelse? Kneb det med godkendelsen,
hvis den kom helt der ned? :P



Mvh.
Ja det er meget sandsynligt at et 30 kw anlæg ikke kan godkendes ved 10 procent drift da konvektionstabet smadrer regnestykket....

Det er formentlig også derfor at næsten alle tester deres anlæg ved 30 procent/100 procent - netop pga. konvektionstabet.

Man kan sige det på en anden måde, - jo højere lavdrift kw mæssigt et anlæg har, - jo dårligere kedel/brænder er der tale om - enten er anlægget ikke testet ved lavere kw fordi det giver for mange driftsproblemer, - eller fordi kedlen ikke er god nok, - og mister for meget i konvektionstab.

Derfor er de anlæg der kan gå længst ned i kw i lavdrift som regel dem hvor kedlen er bedst isoleret, - og dem der har en brænder der faktisk kan brænde i ekstrem lavdrift.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af triumph » 13 aug 2013 20:02

pille bruger skrev:
Du skal vist have nye batterier i den lommeregner.
Det kommer du da vist til at uddybe.....

Leif Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 aug 2013 16:51

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Leif Nielsen » 13 aug 2013 21:02

Tak for alle svarene. Den med akkumuleringstanken er vist ikke helt tosset. Pt. har jeg 5000 ltr. på loftet, men det bliver vel lige i overkanten.

I taler varmt om Scotte (er også selv ret interesseret i det), men er der andre typer der kunne passe til mit behov ?

Endnu engang tak.

nemocharley

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af nemocharley » 13 aug 2013 21:08

MGM 25kw kunne være et bud.


levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 13 aug 2013 21:09

Leif Nielsen skrev:Tak for alle svarene. Den med akkumuleringstanken er vist ikke helt tosset. Pt. har jeg 5000 ltr. på loftet, men det bliver vel lige i overkanten.

I taler varmt om Scotte (er også selv ret interesseret i det), men er der andre typer der kunne passe til mit behov ?

Endnu engang tak.
Ja 5000 liter er alt for meget i dette tilfælde, - det passer kun til en brændekedel, - som du formentlig har pt. :great:

Anlægget skal du vælge udfra din egen overbevisning/smag, - Scotten er et godt valg (Og det mest solgte/populære pillefyr i DK), - men der er naturligvis andre alternativer i samme klasse - de er bare lidt dyrere da de ikke bliver masseproduceret på samme måde som Scotten gør (8000 enheder om året bliver der solgt i hele verden af Scotten - og det gør prisen kan presses i bund).

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af MichaelK » 13 aug 2013 21:12

Ja, det kommer jo lidt an på budgettet?

Jeg har selv brugt 100.000,- på mit anlæg. Mangler egentlig "bare" at bruge 15-20.000,- mere, så
ville det være 99% fuldautomatisk, bogstaveligt talt. Men det er jo nok ikke helt derop Du vil?

Du kan jo kigge på: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Gå efter A-A mærkningen, og den ydelse der passer dig, så kan Du selv undersøge priser mv.

MGM Kunne være et bud (nemocharley anbefaler næsten altid MGM :P )


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Lau » 13 aug 2013 21:44

MichaelK skrev:Ja, det kommer jo lidt an på budgettet?

Jeg har selv brugt 100.000,- på mit anlæg. Mangler egentlig "bare" at bruge 15-20.000,- mere, så
ville det være 99% fuldautomatisk, bogstaveligt talt. Men det er jo nok ikke helt derop Du vil?

Du kan jo kigge på: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Gå efter A-A mærkningen, og den ydelse der passer dig, så kan Du selv undersøge priser mv.

MGM Kunne være et bud (nemocharley anbefaler næsten altid MGM :P )


Mvh.


Jeg tør også godt anbefale en MGM, den er dejlig :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Ugelvig » 13 aug 2013 22:09

levi skrev:Man kan sige det på en anden måde, - jo højere lavdrift kw mæssigt et anlæg har, - jo dårligere kedel/brænder er der tale om - enten er anlægget ikke testet ved lavere kw fordi det giver for mange driftsproblemer, - eller fordi kedlen ikke er god nok, - og mister for meget i konvektionstab.

Derfor er de anlæg der kan gå længst ned i kw i lavdrift som regel dem hvor kedlen er bedst isoleret, - og dem der har en brænder der faktisk kan brænde i ekstrem lavdrift.
Det er jeg ikke helt enig med dig i! Det kommer jo an på den indfyrede mængde energi. Jeg mener på ingen måder, at en lav drift er lig et godt fyr. Nyttevirkningen vil altid bestemme, hvorvidt en kedel, energimæssigt, er god. Dette sammenholdt med blandt andet emission, røggas temp., termisk tab til f.eks. luften omkring kedlen.

Jeg kan sagtens opsætte et regnestykke, hvor lav effekt er noget "møj", men stadig overholder klasse 5.

3 kW fyr med 90% nyttevirkning eller 6 kW fyr med 94 % nyttevirkning. Hvad er bedst?! I min Verden vil nyttevirkningen altid være målet for jagten.

Hvorimod en lav røgtemp. er langt mere interessant. Jo lavere røg temperatur jo mere energi er overført til kedelsiderne. Klart at fyret skal være godt isoleret, for at smide varmen over i vandet og ikke luften omkring kedlen. Det er jo også det vi har set i netop jagten på klasse 5 klassificeringerne, at kedlerne og især lågerne er blevet ekstra isoleret. Men den varme, der fiser igennem skorstenen er jo tabt på forhånd!

Målet for den maksimale udnyttelse af energien i træpiller, vil altid være der, hvor flest mulige J bliver i kedlen og mindst mulig går med røgen ud. Jf. din teori Levi, skal jeg jo bare sætte en 60 W pære i kedlen, så vil jeg stort set have en 100 % udnyttelse ved 0,06 kW - Hvad kan jeg bruge det til?

Ligeledes kan kvaliteten af fyret altså ikke måles på effekt ved lavdrift :? Så skal DTI jo også ændre deres opsætning for slet ikke at tale om grundlaget i EN303-5... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af nemocharley » 13 aug 2013 22:36

Det slår mig lige - trådstarter skriver om pillesilo og evt sug. Taler det ikke for pillefyr/stoker som kan håndtere mere smuld?

Altså sammenbyggede fyr som MGM, Hapero, Biolyt, Biotech, Biowin, Bioheat etc.

Hvis ikke så er det kun fair også at nævne Baxi TPK og Atmos som muligheder, udover Scotte og Biomax.


Besvar