Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Ove Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21 jul 2013 22:26

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Ove Support Team » 12 aug 2013 09:46

Hej Kovas

Vi har ikke bevidst prøvet at bortforklare noget. Det er derfor jeg bruger vendingen at vi må "rulle rundt" og give dig ret.

Men inden vi kan gøre det, kræver det trods alt at vi selv er bekendt med fejlen. Det har du gjort os opmærksom på, og det er vi faktisk glade for.

Du spørger hvordan du kan regne med at forbrændingen er ok. Det kan du fordi de parametre vi har sat i grundindstillingerne er lavet ud fra fysiske test, og ikke ud fra en teoretisk beregning. Vi har simpelthen lavet grundindstillingerne ved at lade kedlen køre i nogle timer ved en given ydelse, og så indstillet sugeren derefter.
Nu er det jo heller ikke sådan at styringerne kører tilfældigt. De kører allesammen ens. Så vi har faktisk godt styr på forbrændingen, uanset blæserens kurve.
Derfor kan vi også roligt sælge fyrene som de er.

Når det er sagt, så vil vi selvfølgelig rette kurven. Vi har heller ikke lagt på den lade side siden det sidste skriv på denne tråd. Kurven er lavet, så den kører proportionalt, og nu skal vi så have lagt det ind i softwaren, og lavet nye grundindstillinger til alle fire kedelstørrelser. Det kommer til at tage noget tid.

Men hvis der er interesse for det vil vi gerne sende en test software til interesserede Stokerpro brugere, hvor kurven er rigtig, men grundindstillingerne for sugeren ikke er lavet. Den vil kunne sendes i næste uge. Kan rekvireres på support@ekopower.dk

Og så må du undskylde, Kovas, at vi ikke har svaret dig direkte. Vi troede at du læste vores indlæg her.....
Ove, Support Team
Ekopower


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 12 aug 2013 20:08

Ove Support Team skrev:Hej Kovas

Vi har ikke bevidst prøvet at bortforklare noget. Det er derfor jeg bruger vendingen at vi må "rulle rundt" og give dig ret.

Men inden vi kan gøre det, kræver det trods alt at vi selv er bekendt med fejlen. Det har du gjort os opmærksom på, og det er vi faktisk glade for.

Du spørger hvordan du kan regne med at forbrændingen er ok. Det kan du fordi de parametre vi har sat i grundindstillingerne er lavet ud fra fysiske test, og ikke ud fra en teoretisk beregning. Vi har simpelthen lavet grundindstillingerne ved at lade kedlen køre i nogle timer ved en given ydelse, og så indstillet sugeren derefter.
Nu er det jo heller ikke sådan at styringerne kører tilfældigt. De kører allesammen ens. Så vi har faktisk godt styr på forbrændingen, uanset blæserens kurve.
Derfor kan vi også roligt sælge fyrene som de er.

Når det er sagt, så vil vi selvfølgelig rette kurven. Vi har heller ikke lagt på den lade side siden det sidste skriv på denne tråd. Kurven er lavet, så den kører proportionalt, og nu skal vi så have lagt det ind i softwaren, og lavet nye grundindstillinger til alle fire kedelstørrelser. Det kommer til at tage noget tid.

Men hvis der er interesse for det vil vi gerne sende en test software til interesserede Stokerpro brugere, hvor kurven er rigtig, men grundindstillingerne for sugeren ikke er lavet. Den vil kunne sendes i næste uge. Kan rekvireres på support@ekopower.dk

Og så må du undskylde, Kovas, at vi ikke har svaret dig direkte. Vi troede at du læste vores indlæg her.....

Hej Ove.
For lige at tage det sidste først. Så var det et forsøg på at få et svar fra Dan Elkjær. Da du i vores private mails udtrykkeligt skriver at I ikke kan tage stilling til klager så sender jeg den videre til post@ekopower.dk og til Dan`s mail. Selvfølgelig læser jeg med her (jeg har jo startet tråden) Men du kan jo ikke svare på en klage her i forum som du selv siger at du ikke har kompetance til at svare på. du er jo heller ikke post@eller De@, men support@. Derfor rykker jeg for et svar. Jeg regner med at Dan Elkjær også læser med her inde og havde så håbet på at få et svar fra den som driver firmaet.
Jeg synes faktisk at det er aldeles uhøfligt ikke at kommentere på en klage fremsendt fra en bruger, Men det er vel så sådan det er.

Dernæst så har jeg siddet her og læst dit svar igen og igen. jeg forstår det ikke. jeg prøver at fremføre nogle forhold.
En suger suger mere jo hurtigere den køre. Er vi enige så langt?
Jeg snakker ikke om en teoretisk ydelse, men om at sugerens omdrejninger ikke stiger, eller falder og stiger omkring det samme tal fra det der kaldes 50% røgsuger og frem til det der kaldes 88% røgsuger. For at det skal kunne gi en tilpas forbrænding (forudsat at flere piller kræver mere luft) skal sneglen af en eller anden grund begynde at give mindre mængde end den gør i starten. (for man kan jo faktisk med øjnene se at den køre hurtigere når den skriver 80% brændsel end ved 50% af brændselsmængden. I følge jeres standard tal så begynder sneglen at levere det samme (uanset hvor hurtigt den køre)fra 55% brændsel og frem til ca 92% af brændslet ( det er her at sugeren igen begynder at tage fart) herefter tager fanden ved sneglen for suger hastigheden stiger fra 1800omd til 27000md fra det det kaldes 89% til 100% suger hastighed. Hvor troværdigt synes du selv at det lyder.
Hvis det er som I påstår, så er der jo overhovedet ingen mening i at kunne regulere suger hastighed. Det eneste man skulle gøre er at standart tal er fast fra købet og man skulle så regulere på generel alt efter om man ligger på standard brændsel eller lavere. Men jeg kan love dig for at hvis mit fyr bliver sat til at køre med standard brændsel så bliver det en noget røget affære. Hele vinteren har jeg kørt med 2kg/ time for at holde en nogenlunde ren forbrænding.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Ove Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21 jul 2013 22:26

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Ove Support Team » 13 aug 2013 16:01

Hej Kovas

Ja, vi er enige om at sugeren suger mere, jo hurtigere den kører. Vi er også enige om at der er noget galt med kurven på sugeren, og at den kører ikke som den skal.
Og det er ikke et forsøg på at komme med en sang fra de varme lande, men det er ikke kun sugeren der har indflydelse på hvor meget luft der passerer igennem kedlen. Bålets størrelse, og dermed røgtemperaturen, skorstenen m.v. spiller også ind.
Jeg forstår godt at du stiller spørgsmål, og jeg kan også forstå at der er noget der ikke spiller med din kedel, og at den soder. Det er bestemt heller ikke normalt at du skal stille en 15kw kedel ned på 2 kg/time for at få den til at brænde ordentlig.

Vi korrigerer softwaren, lad mig slå det fast.

Men jeg tror ikke at de problemer du oplever stammer derfra. Du må tro det eller ej, og jeg gentager mig selv: Vi har brugt endeløse timer på at indregulere fabriksindstillingerne, og jeg ved at forbrændingen er fin hele vejen op igennem skalaen. Vi har en fin test fra Teknologisk institut, hvor den har kørt med disse indstillinger.
Men vi har udelukkende indreguleret efter forbrændingen (iltoverskud, PPM, m.v.) Vi har ikke målt på omdrejningstallet, og det ulogiske i det som du påpeger er skam feset helt ind på lystavlen.
Min fornemmelse siger at på et bestemt punkt kommer bålets størrelse/røgtemperaturen til at virke som en katalysator for luftflowet, og dermed er der heller ikke behov for at øge omdrejningerne på sugeren. Dette er dog kun en teori.

Men som sagt har vi softwaren med den nye kurve for sugeren klar i næste uge. Det bliver interessant at se hvad de nye indstillinger lander på.

Jeg skal tale med Dan om at få en ud og kigge på din kedel snarest, så vi kan finde ud af hvorfor den soder.
Ove, Support Team
Ekopower

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 13 aug 2013 21:14

Hej Ove.

Jeg er godt nok helt uenig med dig. Jeg er ikke et minut i tvivl om at problemerne skyldes den dårlige røgsuger. Det forholder sig nemlig sådan at efter at jeg fik lavet et skema over omdrejningstal, ved de forskellige procenter så har jeg ændret radikalt på indstillingerne. Fra 0-40% brændsel køre jeg 18-20-20-30-40-50% røgsuger. Fra 50% brændsel og til 100% køre røgsuger 88-90-93-95-98 og 100% røgsuger. Det har givet så meget luft at jeg har kunnet hæve brændsel/time til 2.5kg og jeg kan nok gå lidt højere op. Ideen er at fra 88-100% giver røgsugeren de 1800-2700omd som der er brug for. For at teste har jeg en lille lavteknologisk indretning. Nemlig en blank stålstang på tværs igennem røgafgangen her ses det tydeligt hvor meget sod der afsættes. Og der er en helt utrolig stor forskel om man køre standard suger tal med 2,5kg brændsel eller om man bruger mine nye indstillinger. Hvis Du husker de tidligere målinger til oliefyr så indbefattede de at der blev suget røg fra afgangsrøret igennem et stykke hvidt papir. Her skulle sodtal være o-1 på den medfølgende skala. Ved du eller andre som læser med her hvor på skalaen sodtallet vil ligge på et pillefyr med korrekt forbrænding?

Ps Jeg synes stadig at det er for dårligt at dit firma bare sylter en klage i indtil nu en måned uden at svare til trods for at der står på Jeres hjemmeside at alle får svar. Og at det er en helt igennem seriøs klage som I selv, her på forum har givet mig ret i, selvom vi ikke er enige angående konsekvenserne.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Ove Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21 jul 2013 22:26

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Ove Support Team » 14 aug 2013 09:42

Hej Kovas

Det glæder mig at du har fået fyret til at køre bedre.

I næste uge tester jeg den nye software, og så skriver jeg selvfølgelig igen.

Jeg ved ikke hvordan man aflæser sodtal efter det gamle system, men vi kan komme forbi med et rigtigt testapperat.

Jeg er uenig med dig i at din klage er blevet syltet. Vi har svaret dig, via forum, og vi har analyseret kurven på blæseren, og lavet den om, så vi har en ny software klar i næste uge. Og det er klaret på 3-4 uger midt i sommerferien...

Du er uenig, det ved jeg, men jeg synes ærlig talt ikke det er at sylte en klage.
Ove, Support Team
Ekopower


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 14 aug 2013 21:56

Hej Ove.
Angående min klage så mener jeg at forum er forum og en klage sendt til firmaet på mail, ikke kun kan besvares her.
Men pyt :) Jeg fik i dag en opringning fra Dan Elkjær og han fremlagde her en plan for hvordan han havde tænkt sig at få styr på min keddel. Vi venter på den nye software som kommer i løbet af en 14 dage. En teknikker installere den og der er sat tid af til at kontrollere at alt er i orden.Så jeg venter i spænding på hvordan fyret så kommer til at fungere.
Jeg kan godt mærke at det er svært at indrømme at det er sugeren der er årsag til problemet. Det bliver vi nok ikke enige om.
I al venskabelighed så synes jeg at du skal ha ros for de mange fantasifulde forklaringer :)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

aap89
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af aap89 » 14 aug 2013 22:06

nu er ved det med blæser omdrejninger er det så rigtigt den skal ''hakke'' i de lave procenter eller skal den hele tiden køre rigtig

Pills
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 1 gang

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Pills » 14 aug 2013 22:41

Hvis røgsugermotoren hakker og ikke køre jævnt rundt, kan det være kondensatoren der sidder ved motoren der er defekt.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 16 aug 2013 08:49

Hej Ove.

I går åbnede jeg en øl. Satte mig ved mit fyr og begyndte at tælle, antal portioner som sneglen leverede i de forskellige procenter for leveret brændsels mængder. Efter en masse tællen og udregninger på regnemaskine, nåede jeg frem til at: ved 90% (brændsel) levere den korrekt, ved 80% kommer der 3% for meget ved 70%-4% for meget og så ved 50% -24% for lidt ved 40% -22% for lidt ved 30%- 15% for lidt
Så ud over at fyret ikke kan styre røgsugeren så kan det heller ikke regne. (det burde være en simpel ting for en computer at regne ud hvor meget 50% af 2500g det er)
Hvis man så sammen holder det med de røgsugertal som I har som standard,og de forkerte omdrejninger fra 50-88%, så får man lige præcis det som jeg har oplevet nemlig at det på den ene side soder samtidig med at der kommer slagge. Slagge i lav last og sod ved høj last.
Så der er sandelig noget at se til hvis det er meningen at alm mennesker skal kunne indregulere fyret uden måleinstrument.
Imødeser i spænding Jeres løsning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 09:51

Hej, kikker lige med på sidelinjen. Jeg vil skynde mig at sige at jeg overhovedet intet kender til Ekoheat.
Men jeg sidder og tænker over den måling du har lavet på brændslet. Kan det tænkes at brænderen er noget mere effektiv i det miderste område (50%), således at man er nødt til at reducere mængden af piller, For at opnå en ydelse på 50 %? Altså min teori er at for at man kan få en lige linie ydelsesmæssigt, har man målt på ydelsen, og reguleret brændslet efter det? Så den brændselsmængde du kikker på på fyret er teoretisk?


Besvar