Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Inspireret af John Skov Jensen her en tråd om projektet jeg roder med.

Så kom langt om længe, efter jeg havde bestemt mig og bestilt den ( :oops: ), den glædens dag, hvor min nye Atmos DC 50 GSX kedel blev leveret. Den bliver sat op med en 3000 liters akku, og 300 l. trykekspansion. Det er et projekt fra bunden (idet ikke engang fyrrummet er på plads endnu!) som skal erstatte det oliefyr der står i stuehuset. Dette er også grunden til at jeg ikke nåede at få købt en af de "gamle" kedler. Indtil videre er vi færdige med at grave slanger i gårdspladen, og næste trin er at få støbt i fyrrummet og stablet skorstenen. Et par billeder af projektet so far :-)
Sammen med det præisolerede fra fyrrummet (som skal være ved det stor hul i væggen i laden) lagde vi nye vandledninger ned...
Sammen med det præisolerede fra fyrrummet (som skal være ved det stor hul i væggen i laden) lagde vi nye vandledninger ned...
Hvorr den nye vandledning og 2*32 PEX kommer ind i huset....dejligt med kampestensfundament ;-)
Hvorr den nye vandledning og 2*32 PEX kommer ind i huset....dejligt med kampestensfundament ;-)
Og her er vidunderet...alt det andet skal lige på plads først, så vi venter med at pakke helt ud :-)
Og her er vidunderet...alt det andet skal lige på plads først, så vi venter med at pakke helt ud :-)
Tja, det er den nye - men helt præcist forskellene på denne og den gamle tror jeg John Skov Jensen er bedre til at udtale sig om...:-)
Tja, det er den nye - men helt præcist forskellene på denne og den gamle tror jeg John Skov Jensen er bedre til at udtale sig om...:-)
Og så lige det sidste med øllerne....for at illustrere at brandkammeret er en balsal på 210 liter - Også her tak til John Skov Jensen for den gode ide til illustration :-)
Og så lige det sidste med øllerne....for at illustrere at brandkammeret er en balsal på 210 liter - Også her tak til John Skov Jensen for den gode ide til illustration :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af John Skov Jensen »

Tillykke med den bette ny.
Prøv at tage et billede ned i røgkassen bagpå, det kunne være interessant at se kølerørene. Jeg tror det er lidt anderledes udført end på GD kedlerne.
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Hermed gjort - og så et enkelt af selve fyrrummet som det ser ud nu ;-)
Vedhæftede filer
IMG_4425.JPG
IMG_4422.JPG
IMG_4421.JPG
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af John Skov Jensen »

Ok, to store røg kølerør.
Kan du måle længde og diameter på dem?
Men et stor projekt du har gang i, der går nu et par uger inden der skal tændes op i kedlen :)
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Rørene er ca. ø13 cm og længe ca. 95 cm. Og ja, der går lige et par weekender endnu inden det hele er på plads ;-)

Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Så fik jeg påbegyndt isoleringen af fyrrummet...rummet bliver ca. 45 m2, og jeg måtte desværre konstantere senere på dagen at jeg mangler lidt gulvisolering...på DBA igen :-)
Vedhæftede filer
IMG_4498.JPG
IMG_4500.JPG
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Jaja, lidt sker der - betonen er netop tør, men med den hastighed fyrrummet tager form, bliver jeg nok nødt til at smide lidt olie på fyret... :-/ Fyret står klar, ligeledes den 3000 L. akkutank - men men; vi når det nok :-)
Vedhæftede filer
IMG_4656.JPG
IMG_4658.JPG
IMG_4659.JPG
IMG_4660.JPG
nemocharley

Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af nemocharley »

topdollar med al den plads - jeg er totalt misundelig.
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Re: Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af Delphy »

Så er fyrrummet efterhånden på plads (efter flere års ventetid - godt jeg fik lidt ekstra tid tidligere på året :lol: :great:

Opdatering når det hele er sluttet til! (Se andetsted for spørgsmål vedr. skitse over selve installationen) :oops:
Vedhæftede filer
Fyrrum2-2.jpg
Fyrrum1-1.jpg
nemocharley

Re: Atmos DC50 GSX (Klasse 5) - Kedel og nyt fyrrum

Indlæg af nemocharley »

Spændende :) - det er noget af en bamse sådan en 3000l buffertank.

Besvar