Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spildvarme med VVB prioritering

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Gander84
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:03
Mit fyr: Woody Black Star Mini
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4520
Geografisk sted: Kundby

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Gander84 » 09 aug 2013 15:24

Hej Forum

Jeg er sikker på at der er andre der har studset over det samme, men har alligevel ikke kunne finde noget info om det.
Det handler om spildvarme når man varmer VVB med prioriteringskit.

Når VVB opnår den ønskede temperatur, slår ventilen tilbage på husopvarmning. Det er ikke noget problem om vinteren, men om sommeren hvor der ikke skal bruges varme i huset er det jo et problem at kedlen står og er brændvarm efter at have lavet varmt vand, men ikke har nogen steder at sende varmen hen.

Det ville være fantastisk hvis styringen i sommerperioden kunne slukke fyret x-antal grader inden ønsket VVB temp. bliver opnået, men fortsætte med at have ventilen åben til VVB og pumpen kørende, således at restvarmen i kedlen kan sendes i VVB indtil kedeltemp bliver lavere end VVB temp.

Er der en måde man kan få den til dette med lidt fusk eller er det bare en feature vi må ønske at kan blive udviklet i fremtiden?


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Zarge » 09 aug 2013 15:57

Så slap man også for at få næsten kogende vand blæst ud i sine stakkels pex rør... ;-)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Lau » 09 aug 2013 17:50

Nu er det godt nok ikke en scotte jeg har.. Men sad lige og studerede hvordan min mgm gjorde det, efter jeg læste spørgsmålet her på forum.

Når vvb-temp er opnået, slukker den for brænderen - pumpe for vvb kører videre og min pumpe for radiator og gulvkreds starter op, så kedel ikke kører for langt over temp. Når så kedel er så kølig at den er ned ved normal kedel temp, så slukker radiatorpumpe, vvb-pumpe kører stadig, vvb-pumpe kører nu indtil vvb ikke længere stiger i temp..

Crap det er vist lidt en snørklet beskrivelse..

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Zarge » 09 aug 2013 18:03

Ja, hvis bare den slukker for vvb igen i tide, så er det jo smart, for den skal jo heller ikke pumpe varmen ud af vvb igen... ;-)

Gander84
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:03
Mit fyr: Woody Black Star Mini
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4520
Geografisk sted: Kundby

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Gander84 » 09 aug 2013 19:15

Zarge skrev:Ja, hvis bare den slukker for vvb igen i tide, så er det jo smart, for den skal jo heller ikke pumpe varmen ud af vvb igen... ;-)
Det er vel det nemmeste i verden at programmere pumpen til at stoppe og motorventilen slå over så snart kedeltemp er nået ned på niveau med vvb temp :)


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af hensan » 09 aug 2013 20:58

Gander84 skrev:Hej Forum

Jeg er sikker på at der er andre der har studset over det samme, men har alligevel ikke kunne finde noget info om det.
Det handler om spildvarme når man varmer VVB med prioriteringskit.

Når VVB opnår den ønskede temperatur, slår ventilen tilbage på husopvarmning. Det er ikke noget problem om vinteren, men om sommeren hvor der ikke skal bruges varme i huset er det jo et problem at kedlen står og er brændvarm efter at have lavet varmt vand, men ikke har nogen steder at sende varmen hen.

Det ville være fantastisk hvis styringen i sommerperioden kunne slukke fyret x-antal grader inden ønsket VVB temp. bliver opnået, men fortsætte med at have ventilen åben til VVB og pumpen kørende, således at restvarmen i kedlen kan sendes i VVB indtil kedeltemp bliver lavere end VVB temp.

Er der en måde man kan få den til dette med lidt fusk eller er det bare en feature vi må ønske at kan blive udviklet i fremtiden?
Er du nu helt sikker på at du ikke kan bruge din spildvarme ?

Jeg er selv glad for "spildvarmen" ved VVB produktionen. Radiatorerne i huset er lukkede i sommerperioden hvorimod gulvvarmen i badeværelset er fuldt åben. På den måde bliver spildvarmen kun afsat i badeværelses gulvet og det er tilstrækkeligt til at gulvet bliver holdt lunt uden at være varmt. Hvis der ikke kommer denne varmetilførsel bliver klinkegulvet meget koldt at gå på barfodet og badeværelset bliver let fugtigt og "klamt"

Hvis du er sikker på at du ikke har brug for din spildvarme kan du da bare sætte en by pass ventil ventil parallelt over din motor ventil alternativt sætte en fuga kontakt til motor ventilen således du i >sommermode< holder ventilen konstant åben mod VVB. Pumpestyring sættes derefter på passende temp således du sikrer at pumpen stopper når kedel vandet kommer tilstrækkeligt ned i temp.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Hjemme teori » 10 aug 2013 09:21

Når vi snakker ønsker vedrørende VVB opvarmning om sommeren, kunne det også være fint om fyret ikke tændte for sent op til afslutningen af en VVB periode i urstyring, eller at fyret når det nu er startet op på VVB, varmede færdig og ikke slukkede bare fordi tiden er gået. Mit starter af og til op meget sent, har endda set det starte op uden at kedlen nåede at blive varm før det lukkede ned igen på tid.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af DBS » 10 aug 2013 09:34

Eller mulighed for at vælge om den skal lukke ned på tid, eller afslutte sin opvarmning. Så er alle muligheder vist tilgodeset :wink:

mvh DBS

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af From » 10 aug 2013 09:42

Hvis du har en V10 styring, så opgrader til 10.040, der ser ud til at det kan noget af det du ønsker http://stokercloud.dk/version/

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Spildvarme med VVB prioritering

Indlæg af Zarge » 10 aug 2013 10:14

Uh spændende, den må jeg da hjem og installere... Tak for det From :-)


Besvar