Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Indlæg af Gmann »

Kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om at montere en vandlås oppe i toppen på sikkerhedsledningen og oppe i toppen på afløbsrøret, på en åben ekspansionsbeholder.

Grunden til jeg overhovedet tænker på det her, er fordi jeg er ved at sætte en 3 år gammel åben ekspansionsbeholder op, og den er altså rusten. Der falder små stykker rust ned hvis jeg banker i den med hammer. Og jeg tænker, hvis den bliver ved med at ruste med den hastighed, så er den gennemtæret om 10-15år.

Planen var at hælde olie ned i beholderen, for at holde ilten ude. Har også monteret iltspærre som beskrevet af Ernst.

Men den øverste del af beholderen er jo ikke altid dækket til af vand, så vil den ikke ruste hurtigere end den nederste del?

Sådan en beholder må godt lige kunne holde i 25 år, syntes jeg.

Mvh
Hanns

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Indlæg af Zarge »

Sikkerhedsledningen skal være støt stigende hele vejen, så lovmæssigt går den ikke, og tror heller ikke det vil være nogen go ide i tilfælde af damp...
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Indlæg af Gmann »

Zarge skrev:Sikkerhedsledningen skal være støt stigende hele vejen, så lovmæssigt går den ikke, og tror heller ikke det vil være nogen go ide i tilfælde af damp...
Der behøver ikke være mere end 1 dl olie i sådan en lås. Den tror jeg nemt jeg kunne blæse igennem. Så kan damp også finde vej igennem den.
Jeg ved at det ikke er efter arbejdstilsynets forskrifter, ligesem varmelåsen heller ikke er det.
Det jeg mere er ude efter, er om der i virkligheden er en gevinst ved at bruge sådan en vandlås. For, da det varmevand trækker sig tilbage, så må det skabe undertryk, og suge luft ind igennem vandlåsen.

Er det så næsten ligemeget om man har sådan en?

Den vil da spærre for luft noget ad tiden.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Indlæg af Zarge »

Om låsen har nogen effekt ved jeg ikke, men hvis du gerne vil ha den (for at beskytte ekspansionsbeholderen) kan du jo evt montere et tee i tilgangen til beholderen, og så køre et rør op parallel med beholderen som er afsluttet åbent over toppen af beholderen, så er røret sikkerhedsledning, og beholderen kun ekspansion, så kan jeg ikke se nogen lovmæssige problemer med at montere en vandlås på denne... ;-)
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Jeres mening om vandlås på sikkerhedsledning

Indlæg af Gmann »

jeg tror jeg ved hvad du mener og det er sådan jeg har gjort, ligesom side 35 i Ernst´s bog. Altså en sikkerhedsledning og en eks.beholder som afgrening af denne.

Besvar