Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilskud energiforbedringer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af steffens » 08 aug 2013 11:04

Det er bestemt muligt for private at få tilskud til energibesparelser, jeg lave en hel del af disse sager, hvor vi køber af private f.eks ved udskiftning af vinduer eller efterisolering
som dokumentation kan du bare kigge rund på forskellige fjernvarmeværkers hjemmeside kig efter en fane eller et link med teksten få tilskud til energibesparelser eller lignede, her vil typisk være en seddel der skal udfyldes og returneres til forsyningsselvskabet.
så ja det kan sagtens lade sig gøre.
men husk at det med at det bliver kaldt co2 besparelse kun er et reklame fremstød, der gives tilskud ud fra besparet kwh og alder helst ud fra standart værdikataloget
dette kan ses her: http://svk.teknologisk.dk/Pages_open/Default.aspx

med hensyn til køb af en energibesparelse ved udskiftning af et oliefyr til pillefyr findes der ikke en standart værdi for dette, dermed skal der lave en specifik beregning på hver enkel udskiftning. dette er forbundet med meget mere besvær og usikkerhed om hvor vidt en besparelse kan godkendes ved indberetning og den årlig kvs kontrol
der er ligeledes meget strenge regler for hvordan aftalen om købet skal være lavet. dette kan dog læses i: Aftale af 13. november 2012 om
Energiselskabernes energispareindsats
jeg kan finde et link hvis det har interesse


Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 08 aug 2013 12:59

Kære venner

Prøv nu at læse hvad det er TO spørger om her i sin tråd. Kan TO få tilskud til udskiftning fra oliefyr til nyt pillefyr? Svaret er forsat nej.

I TO´s spørgsmål ligger (underforstået) også et andet spørgsmål. Kan TO som privat (uden bistand af andre) selv sælge sin CO2 kvotebesparelse (som denne udskiftning generere), direkte til et energiselskab, ved at skifte fra oliefyr til pillefyr? Svaret er stadigvæk nej.

Regeringen har vedtaget at enerigiselskaber netop ikke må give tilskud til pillefyr og andre anlæg der fyre med biomasse.

TO spørger netop ikke ind til tilskud vedrørende energirenoveringer af f.eks. vinduer-loft-gulv-varmerør-hulmursisolering, VVB´er eller vedvarende energikilder som varmepumper, jordvarme etc. Så disse tiltag er egentlig uinteressant i denne sammenhæng.

steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af steffens » 08 aug 2013 13:35

kære kratluskeren
TO kan sagtens som privat sælge sin energibesparelse direkte til et energiselskab det kræver blot at der laves en specifik opgørelse og at aftale kæden er helt korrekt fra start til slut. det er dette der gør det meget besværligt at finde en køber.

du har helt ret i at biomasse i følge den nye bekendtgørelse ikke kan tælles med. men har det nye anlæg en bedre virkningsgrad må denne gerne tælles med

Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 08 aug 2013 14:15

Lige præcis, TO har (lig andre private lægfolk), netop ikke kinamands chance og formodenligt heller ikke forudsætningerne for selv at lave en specifik opgørelse. Idet disse beregninger skal være 100% iorden fra start til slut inden et energiselskab så meget som vil røre ved dette. Det kræver altså ekspertviden og udefra kommende rådgivning. Derfor, som jeg tidliger har hævdet kan TO som privat ikke selv sælge sin CO2 besparelse direkte til et energiselskab.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ugelvig » 08 aug 2013 14:36

Se mit indlæg vedr. uvildige konsulenter...

Jo, TO kan sagtens sælge sin besparelse, det kræver blot den fornødende viden eller tilkøb af denne! TO kan sagtens selv kontakte de enkelte købere på markedet, når beregningen er lavet, eller sælge den på en af børserne. Det er altså IKKE atomfysik. Men lad være med, at få energiselskaberne til at lave dem. I lader vel heller ikke en køber af jeres brugte bil bestemme prisen alene?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af steffens » 08 aug 2013 14:48

ugelvig
kan du oplyse hvad en konvertering fra olie til pilefyr giver i kwh besparelse når du laver beregningen bare sådan ca.

Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 08 aug 2013 15:17

Jeg tror desvære man giver TO nogle falske forhåbninger med hensyn til selv at sonderer og sælge sin CO2 besparelse på købermarkedet.
TO giver jo netop udtryk for at han absolut ikke er inde i proceduren. Og må derfor, alt andet lige, have faglig hjælp til formidling af et salg. Så igen TO kan ikke selv (ene og alene) sælge sin CO2 besparelse til f.eks. et energiselskab (der iøvrigt ligger i den lave ende og ofte giver den ringeste pris). Men enig det er bestemt ikke raketvidenskab.

Ugelvig umidelbart kan jeg ikke finde dit: Se mit indlæg vedr. uvildige konsulenter...

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ugelvig » 08 aug 2013 22:01

Ugelvig skrev:Hvem har du haft til at regne det ud? Dem, der skal købe besparelsen?

Hvad med omregningsfaktor, når der regnes på olie og gas?

Der er altså en grund til, at der sidder uvildige konsulenter og kan holde en timeløn på disse beregninger. Uden det på nogen måder er atomfysik, der er bare mange forhold, der skal tages med i beregningerne...
Ikke at der var noget specielt i indlægget, bare at der altså findes uvildige konsulenter, der for en times arbejde kommer rigtig langt her. Så mon ikke de 400 - 800 kr. er givet godt ud, hvis det giver et tilskud på mellem 3 - 6.000,- Jeg har i hvert fald ikke mange klager på disse sager. Jeg tager ikke del i "gevinsten" eller tilskuddet, jeg afregnes direkte pr. time forbrugt på sagen. Jeg ved andre konsulenter arbejder efter %-vis afregning eller at de første xx.xxx kWh er deres, disse er typisk i lommen på én køber. Jeg prøver altid at undersøge markedet for en "dagspris".

Typisk oliefyrs skift giver vel en små 4.000,- i snit. Men som sagt kommer det an på mange ting, nyttevirkning på de to kedler, energiforbrug, omregningsfaktor m.m. De helt store svinebrug, der bruger 10 - 15.000 l om året og skifter til et nyt fyr, med bare 20% bedre virkningsgrad, får altså en pæn slat i hånden.

Det mest "banale" jeg har søgt på, var udskiftning af en gammel vaskemaskine til en ny A++ model, det gav ca. 300 kr. i tilskud :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Oldgaard » 08 aug 2013 22:28

Hijack on ;)
Uglevig : vi skal desværre igang med en renovering af 1. salen her i huset i løbet af efteråret, jeg ved allerede nu at der kun!! sidder 10mm flamingo :shock: som isolering på vægge og skråvægge, regner med at der kommer mellem 200-250mm isolering op i stedet for, kan det betale sig at søge om tilskud til isolering ? ialt drejer det sig vel om ca. 90kvm vægge/skråvægge

Hijack off ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

pendec

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af pendec » 08 aug 2013 22:33

Oldgaard skrev:Uglevig : vi skal desværre igang med en renovering af 1. salen her i huset i løbet af efteråret, jeg ved allerede nu at der kun!! sidder 10mm flamingo :shock: som isolering på vægge og skråvægge, regner med at der kommer mellem 200-250mm isolering op i stedet for, kan det betale sig at søge om tilskud til isolering ? ialt drejer det sig vel om ca. 90kvm vægge/skråvægge
tror dit svar er herunder.
Ugelvig skrev:Jeg tager ikke del i "gevinsten" eller tilskuddet, jeg afregnes direkte pr. time forbrugt på sagen. Jeg ved andre konsulenter arbejder efter %-vis afregning eller at de første xx.xxx kWh er deres, disse er typisk i lommen på én køber. Jeg prøver altid at undersøge markedet for en "dagspris".


Besvar