Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilskud energiforbedringer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Kenneth_85
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26 jul 2013 21:45
Mit fyr: Woody bs mini 10kw
Areal: 164 m2
Brændsel: 8 mm german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: Vides endnu ikke
Årligt forbrug: Vides endnu ikke
Geografisk sted: 7870 roslev

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Kenneth_85 » 07 aug 2013 21:09

Jeg har en besparelse på 510 kwh første år, så det er vel lig nul det tilskud jeg kan forvente?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ugelvig » 07 aug 2013 22:07

Hvem har du haft til at regne det ud? Dem, der skal købe besparelsen?

Hvad med omregningsfaktor, når der regnes på olie og gas?

Der er altså en grund til, at der sidder uvildige konsulenter og kan holde en timeløn på disse beregninger. Uden det på nogen måder er atomfysik, der er bare mange forhold, der skal tages med i beregningerne...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 07 aug 2013 23:02

Energiselskaber yder ikke energitilskud til, eller køber CO2 kvote besparelser direkte af private, ved udskiftning af oliefyr. Kun til og indirekte gennem grossister, enkelte forhandler og producenter. Desuden blev den såkaldte skrotningspræmie afskaffet i fjor.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ugelvig » 07 aug 2013 23:19

Kratluskeren skrev:Energiselskaber yder ikke energitilskud til, eller køber CO2 kvote besparelser direkte af private, ved udskiftning af oliefyr. Kun til og indirekte gennem grossister, enkelte forhandler og producenter. Desuden blev den såkaldte skrotningspræmie afskaffet i fjor.
Ok. Hvornår er det trådt i kraft og hvilken lov/bekendtgørelse nævner det?

Umiddelbart har vi været igennem dette på forummet før. Så vidt jeg ved, hjalp det flere igennem med en besparelse.

Så sent som i sidste uge fik jeg tilskuddet igennem for en kunde.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 08 aug 2013 00:08

Vedr. udskiftning/skrotning af oliefyr til pillefyr. Jeg burde måske tilføje og muligvis også formidlet gennem energikonsulenter.

Jeg kunne forestille mig du (ugelvig) så må være erhvervsdrivende inden for branchen og har formidlet et tilskud for din kunde. Kunden kan som tidligere nævnt som privat ikke sælge CO2 kvote besparelser til energiselskaber eller søge om energitilskud hos energiselskaber (fra oliefyr til pillefyr, hvilket staten har bestemt) Kan du finde et energiselskab der vil købe CO2 kvote besparelser direkte fra private, eller et energiselskab hvor private kan søge om energitilskud til skrotning af oliefyr, er der mange som vil juble.

Statens skrotningsordning ophørte 2011/12 så vidt jeg husker. Enkelte forhandler (Ecoteck, Bioteck o.a.) yder og tilbyder dog skrotningspræmier for egen regning.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ugelvig » 08 aug 2013 07:20

Det er energibesparelsestilskud og det har vi også fået igennem for private, når de skifter fra f.eks. olie og gas til f.eks. fast brænde eller træpiller. Hvorvidt det er tilsigtet efter lovgivning, skal jeg være dig svar skyldig. Det var i hvert tilfælde muligt i sidste uge. Ændre det sig, skal jeg gerne opdatere tråden.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af triumph » 08 aug 2013 07:31

Kratluskeren skrev:Energiselskaber yder ikke energitilskud til, eller køber CO2 kvote besparelser direkte af private, ved udskiftning af oliefyr. Kun til og indirekte gennem grossister, enkelte forhandler og producenter. Desuden blev den såkaldte skrotningspræmie afskaffet i fjor.
Det er ikke korrekt. Enhver co2 besparelse fra private kan i princippet købes af energiselskaber. Det er dog sådan at CO2 besparelsen skal kunne dokumenteres, og det kan være lidt mere kringlet.
Da det ofte er sådan at pillefyr i virkelighedden har et højere kw /co2 forbrug end deres virkningsgrad foreskriver. Derfor er nogen energiselskaber modvillige til at yde tilskud til pillefyr, da en vis del af tilskuds-sagene bliver taget ud til revision. Og her skal det kunne eftervises at der har været en reel co2 besparelse

Kenneth_85
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26 jul 2013 21:45
Mit fyr: Woody bs mini 10kw
Areal: 164 m2
Brændsel: 8 mm german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: Vides endnu ikke
Årligt forbrug: Vides endnu ikke
Geografisk sted: 7870 roslev

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Kenneth_85 » 08 aug 2013 09:17

Det har se energi beregnet udfra virkningsgraden på nyt/gammelt fyr.

Slettet 15377

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Slettet 15377 » 08 aug 2013 09:30

Jeg må fastholde der ikke gives eller kan søges om tilskud til udskiftning fra oliefyr til pillefyr hos energiselskaberne, ifølge energistyrelsen. Faktisk fandt TO selv svaret i "Det kan du få tilskud til"

Et tilskud gives på baggrund af en beregnet CO2 energibesparelse. (20 - 40 øre pr. kwh) Men i og med TO ikke kan få tilskud til nævnte udskiftning, kan TO desvære heller ikke af egen drift, sælge eller overdrage sin CO2 kvote besparelse direkte til energiselskaberne.

Dokumentation (links) imødeses gerne for den modsatte påstand.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Tilskud energiforbedringer

Indlæg af Ulrik » 08 aug 2013 10:54

Da vi fik skiftet vinduer og døre i hele huset samt lagt 200 mm mere på loftet i vores gamle hus, fik vi næsten ingenting i tilskud.
Jeg mener det var noget med 1800,-
Begrundelsen var at der var blevet solgt så mange solcelleanlæg med tilskud.
MvH Ulrik©


Besvar