Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ASHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16 jul 2013 20:52
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 150 m2
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: ca. 20 kg.
Årligt forbrug: 4 - 5 tons forventet
Geografisk sted: Als

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af ASHansen » 05 aug 2013 09:18

God formiddag,

Jeps, jeg fyrer stadig med olie. Men det ændre sig forhåbentlig snart.
Jeg spekulere på om det mon er muligt, fortsat at bruge den integrerede vvb i mit oliefyr, sammen med evt. MGM comfort eller Scotte Blackstar? Ja, jeg ved godt at jeg bare burde skrotte oliefyret, men det er stadig så nyt (2008), at jeg ikke nænner det.
Hvis jeg kunne "Brokoble" de to fyr, ville jeg kunne sætte oliefyret til at køre, hvis jeg skulle være bortrejst i længere tid. Et andet lille plus, jeg slipper for at købe ny vvb til det kommende pillefyr.

Jeg hører gerne teorier, strøtanker, forslag og helst erfaringer icon_cheesygrin.gif

Vh. Allan
Med venlig hilsen
Allan.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af Hjemme teori » 05 aug 2013 09:37

Nemmest er nok at seriekoble dem. Så skal kedel temperaturen i pillefyret, bare være så høj at oliefyret ikke starter når der skal laves varmt vand.

Så får du selvfølgelig tomgangstab i Oliefyret, men det er nemt og ligetil.

Men på sigt, regn med at skrotte oliefyret. Personligt synes jeg at det er spild af penge at have stående (både tomgangstab og årligt service)
Det med at være bortrejst må bare være et spørgsmål om størrelsen på silo.
Mvh. Sophus

levi

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af levi » 05 aug 2013 11:06

ASHansen skrev:God formiddag,

Jeps, jeg fyrer stadig med olie. Men det ændre sig forhåbentlig snart.
Jeg spekulere på om det mon er muligt, fortsat at bruge den integrerede vvb i mit oliefyr, sammen med evt. MGM comfort eller Scotte Blackstar? Ja, jeg ved godt at jeg bare burde skrotte oliefyret, men det er stadig så nyt (2008), at jeg ikke nænner det.
Hvis jeg kunne "Brokoble" de to fyr, ville jeg kunne sætte oliefyret til at køre, hvis jeg skulle være bortrejst i længere tid. Et andet lille plus, jeg slipper for at købe ny vvb til det kommende pillefyr.

Jeg hører gerne teorier, strøtanker, forslag og helst erfaringer icon_cheesygrin.gif

Vh. Allan
Det kan godt lade sig gøre, - men det er en skidt løsning...

Den unit du har, - er med VVB-Prioritering, - og det betyder du bliver nødt til at holde din oliekedel varm af pillefyret året rundt for at få varmt vand, - (Derudover må du ikke slukke for dit oliefyr strømmæssigt, - da oliefyret styrer alle komponenter i din unit) - det koster alt sammen energi......

Jeg ville droppe Olieunitten, - og kalde det for lærepenge - måske er du heldig at kunne sælge den som reservedele i DBA eller lign. og derved minimere dine omkostninger :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 05 aug 2013 11:26

Helt enig med de andre. At koble dem samme, er alt andet en lige spild af energi! Der går meget varmetab igennem oliefyret for at holde det varmt. Jeg ville evt. overveje idéen med en nye VVB, hvis du stadig ønsker at have oliefyret kørende som backup. Jeg er klar over, at en ny VVB til centralvarme koster lidt penge. Men jeg tror at det vil være billigere på sigt.

Men igen overvej det oliefyr...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

ASHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16 jul 2013 20:52
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 150 m2
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: ca. 20 kg.
Årligt forbrug: 4 - 5 tons forventet
Geografisk sted: Als

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af ASHansen » 05 aug 2013 11:38

Tak for de hurtige og gode svar! :great:

Jeg tænkte det nok :roll: Nå, men så er det jo nemt at tage beslutningen. Jeg skrotter fyret, når jeg er blevet enig med mig selv om hvilket fyr jeg vil ha' i mit nye fyrrum.

Heldigvis har jeg ikke selv købt oliesvinet. Det stod i huset, da vi købte for snart tre år siden..
Med venlig hilsen
Allan.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af Bri_Jac » 05 aug 2013 21:21

Kan det ikke lade sig gøre at have begge dele, beholde oliefyret så hvis du er ude og rejse i en længere periode kan dette varme huset op. og til "dagligt" anvende pillefyret. men så vil jeg forvente at købe en separat vvb til pillefyret, samt omkoble så oliefyret også varmer den nye vvb op. Så undgås det at vandet i oliefyrets vvb står og blive gammelt, da det formentlig sjælden bliver brugt.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Vvb i oliefyr styres af pillefyr?

Indlæg af Brandsen » 05 aug 2013 21:40

Halløj i forum,

Jeg havde præcis den opstilling Hjemme Teori beskriver, seriekoblet stokeren med oliefyret,
og så bare sætte termostaten på oliefyret under fremløbs temp fra stokeren, for så startede
oliefyret jo helt af sig selv, hvis stokeren ikke leverede varme.

Spildvarmen i oliefyret var en fordel, for stokeren står i en længe, og oliefyret stod i kælderen
i et rum uden radiator, så oliefyret fungerede sådan set som radiator- helt fint i godt 7 år.

Alternativt kunne du jo bare parallel koble fyrene, sådan du kan afskære det ene. Det kræver en
smule mere VVS arbejde end seriekobling, men ikke alverden.
( Der skal jo alligevel være expansionstank på begge fyr, så koblingen skal i så fald naturligvis
være efter expansionstanken )

Det der efterfølgende fik mig til at skrotte oliefyret, var dels at olietanken faldt for aldersgrænsen,
og ikke mindst , at jeg betalte kr 2.500 om året i lovpligtigt eftersyn på oliefyret, så bare prisen
på eftersyn kan financiere en sprit ny Scotte BS Mini. Åbenbart ikke mange der tænker over den
post i budgettet, men du kan jo lige kontrollere hvad du giver for oliefyret om året 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar