Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte eller Pellux

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 19:47

john m skrev:
hvis jeg var iwabo ejer ville jeg da fremhæve rens af risten det er da genialt :great:
Se det er jo nemlig et ARGUMENT! :great:

Modargumentet er jo så, - at det kan man også få til en Scotte vha. kompressorrens icon_cheesygrin.gif

OG - scotten vinder stadig på højere virkningsgrad, - og bedre modulering - og suveræn lavdrift - UDEN ILTSTYRING :great:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af triumph » 01 aug 2013 19:55

Ugelvig skrev: Hvor mange af jeres Woody/Scotter ville opnå de samme resultater hvis de blev testet enkeltvis? Ingen! I har simpelthen pillet så meget ved dem, I jeres jagt på at få dem langt ned i ydelse, at de ville falde på miljø delen. Hvor mange ville så ændre resultat ved, at f.eks. jeres EL-tænder er blevet skiftet til en kraftigere model, end den oprindelige? Med større forbrug tilfølge :roll:

Jeg mener stadig, at en høj effektivitet ved 6 kW er, at foretrække end en lav effektivitet ved 3 kW. Jeg skal alligevel bruge 6 kW for at føde min VVB... At fyret så stadig kan gå op på 20 kW ser jeg bare som en fordel.

Jeg er klar over, at der står NBE på den venstre balle Levi 8)
Ahh.... Ulevig
At det skulle være en miljøbelastning at skifte en eltænder ud med en større model (der så skal bruge kortere tid til at tænde).
På et en scotte, der kun har 30% så mange optændinger som en pellux (fordi scotten kan gå længere ned i ydelse)
Det må du da selv indrømme er noget vrøvl.. :wink:

Personligt har jeg ikke pint min scotte ned i ydelse. Om sommeren / i overgangsperioder kører den udelukkende 80% last, og resten af året kører den 98% af tiden 30 til 70% ydelse.
Jeg syntes nu heller ikke jeg piller ret meget ved det. Jeg skifter eltænder ca. en gang om året, og afvejer piller når jeg skifter mærke. Så renser jeg hærden hver 14 dag, og tømmer askeskuffe. kedlen renser jeg ca. 3 gange om året.
Det er muligt at arbejdet på en pellux er mindre, og/eller den brænder bedre. Det ved jeg intet om, men er naturligvis altid interesseret i at hører nærmer

Syntes i øvrigt at en ellers sober tråd er endt i noget være mudderkastning.

Når der kommer nogen og siger at en pellux kører problemfrit, og uden justeringer eller anden indgriben. Jammen så er jeg da lydhør.
Men omvendt ville forhandleren da også få sit produkt testet ved den laveste minimum s ydelse, hvor produktet stadig kunne levere ordenlige testresultater.

Jeg tror ikke vi er uenige om at man bør vælge et anlæg med en ydelse, der passer til ens forbrug. og en 20 KW kedel, kan altså erstatte et fyr med et olieforbrug på 5000 l/år. Og her er der altså mange der kunne være bedre tjent med et mindre anlæg

At du siger at scotte i praksis ikke ikke kan leve op til disse testresultater, men pellux kan. Det ved jeg ikke hvor du har fra. Jeg kan hverken af eller bekræfte det, men ville naturligvis være interesseret i hvis nogen kunne kaste lys over sagen. Jeg ved at der er nogen her på forummet der har kaloriemåler på deres anlæg.

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 20:03

triumph skrev:
Ahh.... Ulevig
At det skulle være en miljøbelastning at skifte en eltænder ud med en større model (der så skal bruge kortere tid til at tænde).
På et en scotte, der kun har 30% så mange optændinger som en pellux (fordi scotten kan gå længere ned i ydelse)
Det må du da selv indrømme er noget vrøvl.. :wink:

Personligt har jeg ikke pint min scotte ned i ydelse. Om sommeren / i overgangsperioder kører den udelukkende 80% last, og resten af året kører den 98% af tiden 30 til 70% ydelse.
Jeg syntes nu heller ikke jeg piller ret meget ved det. Jeg skifter eltænder ca. en gang om året, og afvejer piller når jeg skifter mærke. Så renser jeg hærden hver 14 dag, og tømmer askeskuffe. kedlen renser jeg ca. 3 gange om året.
Det er muligt at arbejdet på en pellux er mindre, og/eller den brænder bedre. Det ved jeg intet om, men er naturligvis altid interesseret i at hører nærmer

Syntes i øvrigt at en ellers sober tråd er endt i noget være mudderkastning.

Når der kommer nogen og siger at en pellux kører problemfrit, og uden justeringer eller anden indgriben. Jammen så er jeg da lydhør.
Men omvendt ville forhandleren da også få sit produkt testet ved den laveste minimum s ydelse, hvor produktet stadig kunne levere ordenlige testresultater.

Jeg tror ikke vi er uenige om at man bør vælge et anlæg med en ydelse, der passer til ens forbrug. og en 20 KW kedel, kan altså erstatte et fyr med et olieforbrug på 5000 l/år. Og her er der altså mange der kunne være bedre tjent med et mindre anlæg

At du siger at scotte i praksis ikke ikke kan leve op til disse testresultater, men pellux kan. Det ved jeg ikke hvor du har fra. Jeg kan hverken af eller bekræfte det, men ville naturligvis være interesseret i hvis nogen kunne kaste lys over sagen. Jeg ved at der er nogen her på forummet der har kaloriemåler på deres anlæg.
Jeg er enig i alt hvad du skriver - bortset fra jeg ikke kan se nogen mudderkastning (Bortset fra Ugelvigs balle vits)...

Ugelvig & Nemo smider omkring sig med postulater & dårlige argumenter, - jeg forlanger ordentlige og saglige argumenter hvis jeg skal deltage i denne tråd - men det er ikke det samme som mudderkastning icon_cheesygrin.gif

Hvis man vil fremhæve et produkt fremfor et andet som Ugelvig & Nemo gør, - så må man have bedre argumenter end en eltænder i baghånden!

På papiret slår en Scotte en Vølund på alle punkter, - Ugelvig & Nemo må komme med saglige modargumenter fra den virkelige verden, - det er det eneste denne tråd handler om, - man kan ikke anbefale noget når man ikke har styr på fakta!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af triumph » 01 aug 2013 20:07

[quote="hgj"][/quote]

Jeg så også heller at NBE brugte deres tid på at udvikle på fyret, i stedet for software.
Jeg har ikke software på mit, fordi jeg ikke har brug for det, fordi fyret køre.

Jeg skifter ikke hærd på mit fyr, fordi jeg ikke køre så langt ned i ydelse at det er nødvendigt.
Men at skifte hærd til en mindre om sommeren er jo netop noget man gør hvis man vil have en fornuftig forbrænding ved 2 kws ydelse. På en pellux har man jo slet ikke mulighed for at få en fornuftig forbrænding ved 2 kw.

Det er vel mere fornuftigt at designe et fyr så man kan se flammen, end at designe det så man ikke kan ?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Scotte eller Pellux

Indlæg af Ugelvig » 01 aug 2013 20:14

levi skrev:Det kan godt være at de svenske Hippier opfandt træpillebrænderne på den baggrund du der beskriver, - men det ændrer ikke ved at den filosofi ikke holder i 2013, - i dag handler det om at optimere og forbedre et godt koncept, - og der vil jeg give Dunas helt ret, - her har danskerne (Bla. NBE) - overhalet de svenske Hippier for længst...

Jeg ved godt du anser alle Vølunds produkter for at være overlegne - men jeg er en af mange der absolut ikke er enig i den holdning!
Nu er det bestemt ikke Vølunds produkter jeg syntes er gode. Det er Iwabos brænder, der også er at finde i Pellux 100, forklædt som PB 20 Max.

Jeg mener bestemt at filosofien bag K.I.S.S. også holder den dag i dag. Måske mere end nogensinde før, med den "brug og smid væk" holdning der hersker, med alle de elendige produkter der kommer i containervise fra Kina m.fl.

Ligeledes er jeg af den holdning, at der bestemt ikke er nogen grund til at forbedre noget der virker perfekt!

Jeg kender også en stak installatører, der ALDRIG nogensinde, ville røre et NBE produkt - om de så fik penge for det! De mener det er noget tyndt juks, lavet af Hansadåser, svejst for dårligt og med elendig elektronik! Det er ikke min holdning, men holdningen er der.

Jeg har kendskab til Iwabo Villa SX brændere, der er opsat i 80'erne og stadig virker den dag i dag. I 80'erne opnåede de P-mærket, noget mange danske brændere ALDRIG har opnået! At de så var monteret på dårligere kedler, end der er på markedet i dag, er en anden snak. Brænderen fungerer stadig til UG (efter snart 25 - 30 år).

Det er og bliver religion! Nogen kan lide elektronik og dippedutter, andre skal blot have effektiv varme uden justeringer :great:

Men det ændre ikke min holdning til, at en Iwabo / Vølund brænder SAGTENS kan bruges i små private hjem, hvor den blot skal brænde 3 - 5 tons træpiller om året! Og den er aldeles ikke uddateret, den følger stadig klasse 5 8)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af paw » 01 aug 2013 20:16

triumph skrev:
Jeg så også heller at NBE brugte deres tid på at udvikle på fyret, i stedet for software.

Jeg har ikke software på mit, fordi jeg ikke har brug for det, fordi fyret køre.

Jeg skifter ikke hærd på mit fyr, fordi jeg ikke køre så langt ned i ydelse at det er nødvendigt.
Men at skifte hærd til en mindre om sommeren er jo netop noget man gør hvis man vil have en fornuftig forbrænding ved 2 kws ydelse. På en pellux har man jo slet ikke mulighed for at få en fornuftig forbrænding ved 2 kw.

Det er vel mere fornuftigt at designe et fyr så man kan se flammen, end at designe det så man ikke kan ?
NBE udvikler konstant på alt, se bare her
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... kling.html

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 20:21

Ugelvig skrev:
Nu er det bestemt ikke Vølunds produkter jeg syntes er gode. Det er Iwabos brænder, der også er at finde i Pellux 100, forklædt som PB 20 Max.

Jeg mener bestemt at filosofien bag K.I.S.S. også holder den dag i dag. Måske mere end nogensinde før, med den "brug og smid væk" holdning der hersker, med alle de elendige produkter der kommer i containervise fra Kina m.fl.

Ligeledes er jeg af den holdning, at der bestemt ikke er nogen grund til at forbedre noget der virker perfekt!

Jeg kender også en stak installatører, der ALDRIG nogensinde, ville røre et NBE produkt - om de så fik penge for det! De mener det er noget tyndt juks, lavet af Hansadåser, svejst for dårligt og med elendig elektronik! Det er ikke min holdning, men holdningen er der.

Jeg har kendskab til Iwabo Villa SX brændere, der er opsat i 80'erne og stadig virker den dag i dag. I 80'erne opnåede de P-mærket, noget mange danske brændere ALDRIG har opnået! At de så var monteret på dårligere kedler, end der er på markedet i dag, er en anden snak. Brænderen fungerer stadig til UG (efter snart 25 - 30 år).

Det er og bliver religion! Nogen kan lide elektronik og dippedutter, andre skal blot have effektiv varme uden justeringer :great:

Men det ændre ikke min holdning til, at en Iwabo / Vølund brænder SAGTENS kan bruges i små private hjem, hvor den blot skal brænde 3 - 5 tons træpiller om året! Og den er aldeles ikke uddateret, den følger stadig klasse 5 8)
Ugelvig - Igen kaster du en bold op i luften, - uden at kunne gribe den!

Hvis NBE`s anlæg var som du beskriver, - tror du så virkelig Sanistaal, - BD, AO, Hedestoker.dk og Dansk Vvs-center A/S valgte netop NBE`s produkt som deres kerneprodukt fremfor bla. Vølund & Baxi ?

Vi snakker faktisk de 3 største aktører på det danske marked inden for netop pillefyr som har NBE`s produkt i sortimentet som deres kerneprodukt......

Ugelvig - du er ikke saglig nu! - og du beviser du overhovedet ikke vil høre andet end ordet "VØLUND & IWABO" i dine ører!
Last edited by 2 on levi; edited 1 times in total

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af Dunas » 01 aug 2013 20:22

hgj skrev:
Hvis det eneste du begrunder dine "lysår" med er stokercloud er det jo næsten sørgeligt.
Mit køleskab er designet til at fungere, uden at jeg skal sidde i sofaen og tweake det igennem en app. Samme grundide er årsagen til at jeg valgte det fyr jeg gjorde. Det kan ikke passe i 2013, at man ikke er i stand til at designe et fyr til som kun kan indstilles efter hvorledes flammen ser ud, ligeledes finder jeg det besynderligt at man skal skifte herd flere gange om året for at opretholde en fornuftig drift.
Mennesker er forskellige, jeg valgte et "oliefyrs design", fordi jeg ikke ønsker at bruge min tid på at sparke fyr, hverken fysisk eller via en app.
Mvh
Tja.. faktum er bare, at teknologien bliver bare bedre og bedre på scotte/Woody, da der er en konstant udvikling
fra NBE og stokerkontrol. Jeg har aldrig skiftet min herd, så det behøves ikke. Det kan godt være jeg ikke har en keramisk
eltænder, kunne sagtens skifte til dette. Men hvorfor det, den eltænder, som sidder på min brænder har holdt i 2 år indtil nu.
Nej jeg bruger ikke tid på og mit fyr (sparke fyr), den er indstillet og køre der ud af.
Der er bare kæmpe forskel mht. teknologien og udvikling af de 2 produkter, og her taber pellex.
Du kan jo selv gå ind og se Vølunds hjemmeside og herefter NBE hjemmeside. Så finder man hurtig ud af hvem der har
fart på udvikling og forbedring af produktet.

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af bobzinen » 01 aug 2013 20:28

triumph skrev:
Ahh.... Ulevig
At det skulle være en miljøbelastning at skifte en eltænder ud med en større model (der så skal bruge kortere tid til at tænde).
På et en scotte, der kun har 30% så mange optændinger som en pellux (fordi scotten kan gå længere ned i ydelse)
Det må du da selv indrømme er noget vrøvl.. :wink:

Personligt har jeg ikke pint min scotte ned i ydelse. Om sommeren / i overgangsperioder kører den udelukkende 80% last, og resten af året kører den 98% af tiden 30 til 70% ydelse.
Jeg syntes nu heller ikke jeg piller ret meget ved det. Jeg skifter eltænder ca. en gang om året, og afvejer piller når jeg skifter mærke. Så renser jeg hærden hver 14 dag, og tømmer askeskuffe. kedlen renser jeg ca. 3 gange om året.
Det er muligt at arbejdet på en pellux er mindre, og/eller den brænder bedre. Det ved jeg intet om, men er naturligvis altid interesseret i at hører nærmer

Syntes i øvrigt at en ellers sober tråd er endt i noget være mudderkastning.

Når der kommer nogen og siger at en pellux kører problemfrit, og uden justeringer eller anden indgriben. Jammen så er jeg da lydhør.
Men omvendt ville forhandleren da også få sit produkt testet ved den laveste minimum s ydelse, hvor produktet stadig kunne levere ordenlige testresultater.

Jeg tror ikke vi er uenige om at man bør vælge et anlæg med en ydelse, der passer til ens forbrug. og en 20 KW kedel, kan altså erstatte et fyr med et olieforbrug på 5000 l/år. Og her er der altså mange der kunne være bedre tjent med et mindre anlæg

At du siger at scotte i praksis ikke ikke kan leve op til disse testresultater, men pellux kan. Det ved jeg ikke hvor du har fra. Jeg kan hverken af eller bekræfte det, men ville naturligvis være interesseret i hvis nogen kunne kaste lys over sagen. Jeg ved at der er nogen her på forummet der har kaloriemåler på deres anlæg.

Ligegyldigt hvordan i vender og drejer det så er Stokerpro "farvet" af NBE produkter.
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 20:32

bobzinen skrev:

Ligegyldigt hvordan i vender og drejer det så er Stokerpro "farvet" af NBE produkter.
JA - og det er der en helt klar årsag til - det er fordi NBE`s produkter faktisk er de bedste til prisen!

Uanset om man skal skifte eltænder 1-2 gange om året eller ej!


Besvar