Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte eller Pellux

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Scotte eller Pellux

Indlæg af Ugelvig » 01 aug 2013 14:17

Jeg har selv Iwabo brænderen (PB 20), der går fra 10 - 20 kW i effekt, ingen akku, ingen modulering, kun tænd/sluk efter behov. Jeg har ikke ændret driften af hverken gulvvarme eller radiatorer. De står som de altid gør. Cirkulationspumpen kører sammen med fyret. Jeg har pt. 10 tændinger i døgnet, hvad så? Jeg har varmt vand til bad og børnenes badebassin, samt varme i de gulve eller radiatorer, det nu må være nødvendigt. Pt. har vi et forbrug på ca. 8 - 9 kg træpiller pr. døgn. Hvilket jeg er ok tilfreds med, når man tænker børnenes forbrug af varmt vand
med. Så de 10 kW kedlen afgiver er fint til os, jeg har ikke haft problemer med, at vandet er blevet "for varmt" ;)Så om ydelsen er 6, 8, 10 eller 12 kW er mere underordnet, når vandet ikke koger! Mange varmtvandsspiraler kan fint aftage 5 - 7 kW effekt.

Jeg har svært ved at forstå at et fyr skal "pines" ned i effekt for at køre hele døgnet? Lad den da køre automatisk efter behov? Det er jo grund idéen i Iwabo'en. Jeg er af den overbevisning, at fyret skal køre så optimalt som muligt, med bedst mulig udnyttelse af energien i træpillerne så er effekten mere irrelevant. Vi har før vendt mange start/stop kontra modulerende effekt. Jeg tror ikke vi fandt den mest energirigtige måde?!

Angående tænderen, er tænderen i Pellux 100 jo en glødespiraltænder, der blev udviklet i 80'erne til optænding af træflis i Iwabo's første stokerbrænder. Herefter er den fulgt med i Villa, Villa S1 (PB 10), Villa+, Villa S2 (PB 20), Iwabo 30 - 150 kW brænderne også.

http://www.bio-com.dk/reservedele/VillaS2-PB20.htm

Pellux 100, er så vidt jeg er informeret godkendt efter klasse 5.

http://www.youtube.com/watch?v=cZxnl3u_ ... zc-hpsq-fk

Det er religion, hvilket også gør det spændende. Jeg ville på ingen måde være bange for at smide en Pellux 100 ind i et passiv hus på 160 kvm eller dårligere isoleret hus på 100 kvm. Pellux 100 vil tilpasse sig behovet uden at være for stor. Som en Scotte 10 kW.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Scotte eller Pellux

Indlæg af nemocharley » 01 aug 2013 14:28

Pellux 100 med Pb20max brænder er godkendt til klasse 5 - Hedestoker er netop begyndt at annoncere med det.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af triumph » 01 aug 2013 14:53

Vedr. keramisk eltænder, så er det her sakset fra Q-Pro´s indlæg om keramiske eltændere
viewtopic.php?f=102&t=13839&p=200961&hi ... sk#p200961

Ideen til denne tænder er pga. pillefyr som Pellx, Eurofire osv, (til det svenske marked og de fyr der af denne type er solgt i dk)

At de så passer perfekt i NBE fyr er en side gevinst ;-)
og de fyr vi har testet i er on/off fyr (ældre pellx mf.)
Da de i worst case tænder 3 gange i timen og det bliver til rigtig mange gange
bare tag 2 tændinger i timen x 24 x 3 md (90 dage) = 4320 tændinger
så her kommer denne type eltændinger til sin berettigelse :great:


Vedr. start / stop af pillefyr er vi nok ikke så uenige som du tror. vi er i hvertfald enige om at pille fyr skal køre inden for det ydelsesområde de brænder optimalt i. Men når jeg kigger på testresultaterne, så ser det bare ud til at spændet er større på en scotte, end på en pellex.

Der er jo ingen tvivl om at hvis man holder liv i et pillefyr næsten uden belastning, så går størstedelen af energien ud gennem skorstenen.
Og en næsten lige så stor del går til tab i installationen (meget afhængigt af installationen, men jeg har 100 meter dårligt isoleret rør i en uisoleret skunk)
Omvendt, så får man ikke en 100% effeiktiv udnyttelse af træpillerne ved start/stop. Så man bliver nød til at kunne have kedlen i drift i så langt tid, at tabet ved opstarten, opvejer tabet ved at fyre ved et lille forbrug.
Det kunne jeg godt forestille mig ville blive svært ved 6 kw, hvor man på nogen årstider ville få (som beskrevet ovenover) 3 optændinger/time.

Jeg syntes at mit fyrs setup er rimeligt optimalt, til mit hus;
Om sommeren laver min scotte varmt vand, og er slukket når der ikke er behov.
I overgangsperioderne kører fyret start/stop, hvor det typisk køre 4-8 gange i døgnet (styret af rumtemperatur)
I oktober plejer jeg at slå over på konstant drift. Årsagen til dette er at hvis ikke der er konstant varme på radiatorene, så stopper luftcirkulationen i huset, der ellers fjerner det værste kuldeinslag fra min kolde gulve og vægge. Og selv om der er 25 c i stuen, så føles det stadig koldt. Men i oktober er ydelsen på mit fyr et stykke under 6 kw.
Derfor syntes jeg ikke det er underordnet hvad minimumsydelsen på fyret er.
Da jeg fik mit scotte havde jeg knas med at få indstillet PID reguleringen, hvilket gav mange opstarter, og et absurt højt pilleforbrug (Nu har NBE optimeret på denne, så der ikke er nær de samme problemer)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Scotte eller Pellux

Indlæg af Dunas » 01 aug 2013 15:34

Jeg er ikke i tvivl om, at scotte/Woody vil være et bedre valg end Pellux. Tror bestemt, at Pellex er et udmærket pillefyr,
men Scotte/Woody er bare flere lysår foran udviklingen end Pellux.
Ved Scotte/Woody kan du få tilkoblet styring/stokerkontrol til stokercloud og der med styre fyret via internet eller apps til smartsphone.
Dette er et fantastisk stykke værktøj, som jeg sætte meget stor pris på. Det giver et eminent overblik og meget nemt logisk adgang
til indstilling af fyret. Og over i hatten laver den så alt mulig statistik med bla. forbrug daglig/mdr./år og meget anden statistik.
Her kan Pellux slet ikke være med længere, det gør den oldnordisk i forhold til scotte/Woody styringen.
I øvrigt udvikler NBE kontant på deres produkter, det samme gælder for chippen i styringen, her kommer der rimelige tit nye
opdateringer/versioner. Det samme gør sig gældenden for stokerkontrol/stokercloud.

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 17:30

Ugelvig skrev:Jeg har selv Iwabo brænderen (PB 20), der går fra 10 - 20 kW i effekt, ingen akku, ingen modulering, kun tænd/sluk efter behov. Jeg har ikke ændret driften af hverken gulvvarme eller radiatorer. De står som de altid gør. Cirkulationspumpen kører sammen med fyret. Jeg har pt. 10 tændinger i døgnet, hvad så? Jeg har varmt vand til bad og børnenes badebassin, samt varme i de gulve eller radiatorer, det nu må være nødvendigt. Pt. har vi et forbrug på ca. 8 - 9 kg træpiller pr. døgn. Hvilket jeg er ok tilfreds med, når man tænker børnenes forbrug af varmt vand
med. Så de 10 kW kedlen afgiver er fint til os, jeg har ikke haft problemer med, at vandet er blevet "for varmt" ;)Så om ydelsen er 6, 8, 10 eller 12 kW er mere underordnet, når vandet ikke koger! Mange varmtvandsspiraler kan fint aftage 5 - 7 kW effekt.

Jeg har svært ved at forstå at et fyr skal "pines" ned i effekt for at køre hele døgnet? Lad den da køre automatisk efter behov? Det er jo grund idéen i Iwabo'en. Jeg er af den overbevisning, at fyret skal køre så optimalt som muligt, med bedst mulig udnyttelse af energien i træpillerne så er effekten mere irrelevant. Vi har før vendt mange start/stop kontra modulerende effekt. Jeg tror ikke vi fandt den mest energirigtige måde?!

Angående tænderen, er tænderen i Pellux 100 jo en glødespiraltænder, der blev udviklet i 80'erne til optænding af træflis i Iwabo's første stokerbrænder. Herefter er den fulgt med i Villa, Villa S1 (PB 10), Villa+, Villa S2 (PB 20), Iwabo 30 - 150 kW brænderne også.

http://www.bio-com.dk/reservedele/VillaS2-PB20.htm

Pellux 100, er så vidt jeg er informeret godkendt efter klasse 5.

http://www.youtube.com/watch?v=cZxnl3u_ ... zc-hpsq-fk

Det er religion, hvilket også gør det spændende. Jeg ville på ingen måde være bange for at smide en Pellux 100 ind i et passiv hus på 160 kvm eller dårligere isoleret hus på 100 kvm. Pellux 100 vil tilpasse sig behovet uden at være for stor. Som en Scotte 10 kW.
Hmm, - bedre eller dårligere...

Vølund Pellux 100 har A/B i energimærkning - Scotten har A/A i energimærkning... Gad vide hvad der er bedst (?)

En Pellux 100 anbefales til et hus på 200-300 m2, - formentlig pga. den høje lavdrift & høje maxdrift - http://www.hedestoker.dk/pillefyr-voelu ... ellux.html - (?)....

Man køber ikke et for stort fyr, - med den begrundelse at eltænderen kan holde til mange start/stop (?) - ja undskyld mig, - men det kan jeg overhovedet ikke se nogen logik i (?)

Udfra testresultaterne på pellux 100 må jeg konkludere at man har sat lavdrift til 6 kw, - fordi man ikke kan få godkendt anlægget under 6 kw - formentlig pga. konvektionstabet....

Jeg mener Testresultaterne fra TI taler for sig selv!


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Scotte eller Pellux

Indlæg af Ugelvig » 01 aug 2013 17:38

Hehe... Det er sjovt som vi vender tilbage til at Internet adgangen og mulighed for tilgang via f.eks. smartphone er det, der slår hovedet på sømmet. Jeg troede det vigtigste var varme i rørene?! Jeg har ikke pillet ved mit fyr siden det blev justeret ind i november 2012, foruden da jeg skiftede fra 6 mm til 8 mm træpiller. Hvorfor? Det kører og det kører fint, uden jeg skal nusse og pusse omkring det. Det er så heller ikke noget at pille ved, udover lågen ind til brandkammeret... og kontakten på væggen. Alt andet finder brænderen selv ud af. Kedlen er forresten også dum, den kan kun give strøm til brænderen og starte/slukke cirkulationspumpen... Passer mig egentlig fint, så behøver jeg ikke bruge tid på det.

Der er stor forskel på Pellx, Pellex og Vølund Pellux. Bare lige til "heads-up", så er Iwabo brænderen stamfader til Vølund PB brænderen. Vølund ejer i dag Metrotherm, der ejer Iwabo.

Angående "lysår foran", så tror jeg du har misforstået noget Dunas, de svenske hippier, der opfandt den løse træpillebrændere i 80'erne var aldrig interesseret i, at lave det avanceret. Tværtimod var deres mål, at det skulle være så simpelt som muligt! Det kan jeg egentlig godt li', så er der knap så meget der kan gå i stykker! Så længe, jeg kan holde en røggastemp. på 70 - 80 grader, og varme mit gamle hus fra 1878 op, med over 240 kvm og 5 beboer, for under 7 paller træpiller om året, så er jeg YDERST tilfreds. Derudover skal jeg INTET foretage mig ud over, at smide træpiller på, rense kedel og aske. Aldrig dreje på haner, aldrig indstille eller ændre opsætning. Fyret kører og tænder og slukker efter behov. Så kan jeg tænke på andet! Så jeg ville bestemt smide en Atmos/Iwabo løsning op igen!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 17:43

Ugelvig skrev:
Angående "lysår foran", så tror jeg du har misforstået noget Dunas, de svenske hippier, der opfandt den løse træpillebrændere i 80'erne var aldrig interesseret i, at lave det avanceret. Tværtimod var deres mål, at det skulle være så simpelt som muligt! Det kan jeg egentlig godt li', så er der knap så meget der kan gå i stykker! Så længe, jeg kan holde en røggastemp. på 70 - 80 grader, og varme mit gamle hus fra 1878 op, med over 240 kvm og 5 beboer, for under 7 paller træpiller om året, så er jeg YDERST tilfreds. Derudover skal jeg INTET foretage mig ud over, at smide træpiller på, rense kedel og aske. Aldrig dreje på haner, aldrig indstille eller ændre opsætning. Fyret kører og tænder og slukker efter behov. Så kan jeg tænke på andet! Så jeg ville bestemt smide en Atmos/Iwabo løsning op igen!
Det kan godt være at de svenske Hippier opfandt træpillebrænderne på den baggrund du der beskriver, - men det ændrer ikke ved at den filosofi ikke holder i 2013, - i dag handler det om at optimere og forbedre et godt koncept, - og der vil jeg give Dunas helt ret, - her har danskerne (Bla. NBE) - overhalet de svenske Hippier for længst...

Jeg ved godt du anser alle Vølunds produkter for at være overlegne - men jeg er en af mange der absolut ikke er enig i den holdning!

nemocharley

Scotte eller Pellux

Indlæg af nemocharley » 01 aug 2013 18:09

Det med at holde ting og sager enkle holder til alle tider, det er et spørgsmål om livsanskuelse og personlige præferencer ikke diverse objektive fakta. Om det ene pillefyr er bedre end det andet, kommer jo an på øjnene, der ser. Det er jo kun glædeligt, at der findes driftsikre pillefyr for under 30k til næsten enhver smag.

levi

Scotte eller Pellux

Indlæg af levi » 01 aug 2013 18:13

nemocharley skrev:Det med at holde ting og sager enkle holder til alle tider, det er et spørgsmål om livsanskuelse og personlige præferencer ikke diverse objektive fakta. Om det ene pillefyr er bedre end det andet, kommer jo an på øjnene der ser. Det er jo kun glædeligt at der findes driftsikre pillefyr for under 30k til næsten enhver smag.
I dag handler alt om virkningsgrader, - og energimærke A/A - så det her med at holde ting enkle holder altså ikke hos bla. TI - her handler det hele om at hive så meget energi ud af et anlæg som overhovedet muligt, - og ikke om hvor længe en eltænder holder!

Lad os nu holde os til Testresultater og den virkelige verden..

I vil vel ikke også til at argumentere for støbejernskedlers holdbarhed kontra pladejernskedlers holdbarhed - eller hvad ?

nemocharley

Scotte eller Pellux

Indlæg af nemocharley » 01 aug 2013 18:29

Jeg vil ikke kun forholde mig til testresultater.

I den "virkelige" verden må vel også påregnes miljøbelastningen ved udskiftning af enkeltdele eller endnu værre et helt varmeanlæg. Hvis alt stoker-relateret kun kommer til at handle om virkningsgrader og energimærker bliver det hurtigt et monstrøst abstraktum på linje handlen med CO2 kvoter.

Jeg vil godt tone rent flag her (og jeg ser ikke denne udveksling af holdninger som en konkurrence). Mht. miljø og bæredygtighed så har Steen Møller fat i en længere ende end Connie Hedegaard). Set lidt i samme lys er jeg af den ufaglige holdning at tænd/sluk brændere med atmos, pellux, pellmax, uno, biosol etc. kedler fint kan holde stand mod NBE´s produkter.


Besvar