Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:
Fødselsdag

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Julehund » 30 jul 2013 17:33

vi har et gl. hus fra 1893. og med ivt (bosch) jordvarme
ydermurene og de gl. indermure, er belagt med 20mm flamingo og en 'mo-ler' sten på højkant inde (kæltring-muret)!
vi har haft alle gulve oppe, og isoleret med 300mm, og så rykkede vi det gamle tag af, og smed en 1.st. sal på. (alt efter alle nye regler 300mm uld i toppen osv.!)
i 2012 brugte vi "kun" 9852kWh til lys, varme og varmtvand... det er sgu da ok! :) (konen bruger badet x2 om dagen... og mere end 10min) :shock:


pendec

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af pendec » 30 jul 2013 20:05

Julehund skrev:i 2012 brugte vi "kun" 9852kWh til lys, varme og varmtvand... det er sgu da ok! :) (konen bruger badet x2 om dagen... og mere end 10min) :shock:
så betaler du 2kr+ per kWh her? , så lyder det ikke helt så billigst selvom du dog har næsten nul besvær ved sådanne?
Hvad prisklasse ligger man i , når man har købt jordvarme anlæg, fået slanger gravet ned og er på plads med el montering osv??

jeg prøvede de autoberegnere på nettet som for nogle år siden kunne bruges der, og fik nogle total omkostninger over 100K+ for det hele og et estimeret el forbrug over 20K i kroner, det syntes jeg var svært at afskrive når min nuværende "besværlige" løsning ikke kostede så meget. men det er vel et spørgsmål om comfort? eller? kan jeg bare ikke regne besparelsen korrekt ud?

ps: mit hus er kun fra 1890, men delvist hulmurs isoleret nu med flamingo. nogle vægge er desværre kuldebro'r , det var noget juks. men der er 400mm rockwool på loft.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:
Fødselsdag

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Julehund » 30 jul 2013 21:04

hvis man nu siger at vi, en fam. på 4 personer bruger 4 - 4500kWh bare på lys, nintendo osv. så har vi brugt ca. 5500kWh på varme og varmt vand.. plus at man får "rabat" på strømforbruget over 4000kWh/år ved el opvarmning ( 1,68 kr. pr. kWh ) det er så 4000*2 + 6000*1,68 = 18000
og så får man ikke sorte finger, når man skal vise den frem for naboen (lyder forkert!! i know) drinking25.gif

jeg er tidligere ansat ved et firma der sælger jordvarme anlæg, så jeg fik lidt rabat! (er selv elektriker så der er lidt at spare også icon_cheesygrin.gif )

pendec

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af pendec » 30 jul 2013 21:12

@Julehund
korrekt, overså lige total kWh her, sorry, som jo klart også er normal forbrug af familien, så er de 5-6000 kWh til rabat pris, jo pænere og man kan spare over en årrække, hvis man ikke flytter for hyppigt rundt i DK :-)

når vi nu er på sporet, så hørte jeg om en anden form for jordvarme i Sverige, hvor de borer nogle 100mtr ned i jordbunden istedet for de mange slanger. Gør man også det i DK eller er det undergrunden som ikke afgiver samme varme eller noget helt andet? (hans løsning derovre var vist stadig rimelig peprede)

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:
Fødselsdag

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Julehund » 30 jul 2013 21:22

jeg fik pløjet 300m turboflex ned, haven var fin 3 uger efter! det med at bore, har jeg hørt at de gør på bornholm også, men kender ikke priser. men de har vist en rigtig god cop.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Ugelvig » 31 jul 2013 07:47

/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af DBS » 31 jul 2013 08:27

Og så findes der også en mellemting:

http://www.jordvarme.dk/erhverv/tilbeho ... varme.html

mvh DBS


Besvar