Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pendec

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af pendec » 29 jul 2013 14:37

baggadap skrev:Jeg har ingen erfaringer med jordvarme i vores hus, men efter hvad jeg har hørt, så kan fremløbstemperaturen ikke være særlig høj uden at det koster kassen i strøm. Og i et et gammelt, fodkoldt hus, synes jeg det er et must at der kan komme ordentlig knald på radiatorerne.
jordvarme egner sig bedst til gulvvarme med trægulve, da fremløb helst ikke skal over de 30+ (som der skrives, så koster det knaster jo højere du kommer) og trægulv klarer ikke de høje varmegrader i gulv alligevel.
så modsat , har du beton gulv med gulvvarme, så bliver jordvarme nok for dyrt om året. (mener jeg).. hvis du ender på 20-30K i strøm, så lyder det ikke som en smart investering selvom alternativet før måske var dyrere end jordvarme lyder til.
så god isolering og du kan holde de 30+ grader i gulv om vinteren, den går nok ikke med et rent radiator setup.

Har selv en 60% gulv/40% radiator vægtning på gulvvarme og radiatorer her på et pillefyr og jeg kan holde de 6T piller/sæson og selvom pillerne købes dyrt (2000/900) så slipper jeg da billigt. men det kunne være bedre.

Jeg vile personligt ikke investere 150.000 i gulvvarme til mit hus, med et estimeret strøm forbrug på 21.000 årligt, når jeg pt. kun bruger 14-15000 på varmen 8) så jordvarme nej tak, og jeg har også beton på gulvene her.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Dunas » 29 jul 2013 20:16

martin_b skrev:Min svigerinde har netop købt en gammel skole fra 1920'erne. Det er i 50'erne lavet om til beboelse, og der er små støbejernsradiatorer i rummene.

De har så snakket med en entreprenør og en energi-rådgiver, som siger, at hvis de får isolering i hulmur (ca. 100 mm) og forsatsvinduer hist og her, og tager alle gulve op, isolerer derunder og laver gulvvarme over det hele, så er det en skide god ide med jordvarme.

Jeg tror bare, at huset ikke kan isoleres nok til at det bliver fornuftigt at varme hytten op med jordvarme. De vil også have plankegulve (pitch pine), så der er grænser for hvor varme gulvene kan være.

Grunden til at de ikke bare skifter den gamle salamander ud med et pillefyr er, at de af og til, pga. arbejde, skal udenlands et par måneder, og så skal huset kunne holdes frostfrit uden at naboer og andre skal se til pillefyret. Det kan jeg som sådan godt forstå, men jeg tvivler bare på at de kan få huset varmt nok - og til en ordentlig pris - med jordvarme.

Derfor: er der nogen her på forum, der har et gammelt stort hus, og som vil dele deres erfaringer med jordvarme med min svigerinde?
Har ikke selv erfaring med jordvarme, men har hørt/læst forskellige historie, at det kan gå helt galt med drift økonomien, hvis det installeres i et ældre hus med radiator.
Synes du skulle vise denne artikel til din svigerinde, inden hun beslutter sig. http://www.e-pages.dk/bolius/33/12
Kan godt se problemstillingen i, at hvis de rejser meget er pillefyr måske ikke attraktiv. Jordvarme er en meget dyr investering,
tror bestemt ikke det vil være den rigtige løsning, hvis man forventer en stor økonomisk gevinst incl. afskrivning af jordvarmeanlægget.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af lamborg » 29 jul 2013 21:20

Men så kan man jo smide en luft/vand pumpe på til at holde 15 gr når man ikke er i huset. Den er noget billigere i indkøb om den er billigere i drift ved jeg ikke
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2013 22:36

en luft vand varmepumpe er ikke billigere i drift - cop er ringere end vædske/vand. Den bedste cop fåes ved luft/luft varmepumper. For alle pumper gælder der, at enten frost udvendig eller høje fremløbstemp. indvendig gør dem voldsomt dyrere i drift.

Kombinationen pillefyr og varmepumpe er derfor ikke så tosset i et hus med vandbåren central varme. Pillefyret behøver kun at køre i vinterhalvåret og pumpen giver ekstra sikkerhed/fleksibilitet i den kolde sæson også. Særligt godt var det jo med den gamle solcelleordning, men de dage er jo talte.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af no100 » 29 jul 2013 22:45

Hej
Jeg har et gammelt hus fra 1927, der har 80 isolering og forsats vinduer.
Og
Jeg har jordvarme.

Jeg har i 25 år fyret med brænde men det er slut nu. i dag bruger jeg varmepumpe og det køre fint.
Da brænde har varierende fugtindhold brugte jeg de sidste to år inden varmepumpedrift energikoks, så jeg havde et kend energiforbrug.
I dag ved jeg så at det kan laves og at jeg spare ca.2øre pa. Kw varme i forhold til fyring med træ.

Da jeg han se af dit andet indlæg i tråden her, at du har fået det svar du vilde have cigar.gif . Vil jeg ikke bruge mere tid på denne tråd.

Med venlig hilsen
No100.


nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2013 22:52

no100 skrev:Hej
Jeg har et gammelt hus fra 1927, der har 80 isolering og forsats vinduer.
Og
Jeg har jordvarme.

Jeg har i 25 år fyret med brænde men det er slut nu. i dag bruger jeg varmepumpe og det køre fint.
Da brænde har varierende fugtindhold brugte jeg de sidste to år inden varmepumpedrift energikoks, så jeg havde et kend energiforbrug.
I dag ved jeg så at det kan laves og at jeg spare ca.2øre pa. Kw varme i forhold til fyring med træ.

Da jeg han se af dit andet indlæg i tråden her, at du har fået det svar du vilde have cigar.gif . Vil jeg ikke bruge mere tid på denne tråd.

Med venlig hilsen
No100.
Hvis jeg forstår dig ret, så siger du at det godt kan fungere fint. Hvad har du gjort (sådan lidt mere i detaljer) for at få det til at fungere så godt? Har jeg også forstået dig ret i, at du har et scotte pillefyr - og så har varmepumpe/pillefyr kombiløsning? Har du et estimeret kw forbrug - og hvad der går til strøm og hvor mange til piller. Jeg spørger da jeg gerne vil kunne være mine venner behjælpelige med lidt vejledning.

levi

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af levi » 29 jul 2013 22:57

nemocharley skrev:
Hvis jeg forstår dig ret, så siger du at det godt kan fungere fint. Hvad har du gjort (sådan lidt mere i detaljer) for at få det til at fungere så godt? Har jeg også forstået dig ret i, at du har et scotte pillefyr - og så har varmepumpe/pillefyr kombiløsning? Har du et estimeret kw forbrug - og hvad der går til strøm og hvor mange til piller. Jeg spørger da jeg gerne vil kunne være mine venner behjælpelige med lidt vejledning.
No100 har ikke pillefyr - der var for et par år siden også Jordvarmepumper der hed Scotte :great:

nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2013 23:00

nå okay - tak for det.

Tjekkede lige no 100 fyrdata - det ser spændende ud med energifanger og solvarme.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af no100 » 30 jul 2013 00:00

Levi har rat. Jeg er ejer af det bedste mærke inden for jordvarmepumpe fra NBE. Den var billig og den kan al det jeg har brug for (maser af varme), eneste ulempe, affalds træ fra haven hober sig op. Og så sælges den ikke mere.

"Hvad har du gjort (sådan lidt mere i detaljer) for at få det til at fungere så godt?"

Det har jeg beskrevet i forskellige tråde på stoker-pro. Stokerforum. Heatpump. Det jeg ikke har beskrevet er de dele hvor jeg ikke har fået samlet nok data til at kunde sige sådan virker det.
Et almindeligt jordvarmeanlæg rigtigt udregnet vil være lige så godt som mit anlæg. :wink:
No100.

nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley » 30 jul 2013 00:24

ok tak for det - jeg vil bore lidt i de forskellige tråde :)


Besvar