Buffertank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Buffertank

Indlæg af JessFrankJessen »

Hej

Jeg har købt en buffertank billigt, og tanken var at sætte 60 vakkumrør på taget, og så køre tanken parallelt på den eksisterende centralvarme kreds.

1. Er der nogle overvejelser jeg bør gøre mig?

2. Hvordan laver man ordenlig lagdeling i en 1000L tank fyldt med centralvarmevand, uden spiraler?

Mvh Jess

nemocharley

Buffertank

Indlæg af nemocharley »

Prøv at tag et kig inde på Vvfs.dk der er et par løsninger.

Har du vvb? Hvis ikke kunne du overveje den løsning jeg har med to eksterne vekslere, pumper og matched flow som optimerer den naturlige lagdeling i tanken.

60 rør er lige i underkanten til 1000 liter efter min mening - 90 ville være bedre.

Hvad er din primære varmekilde? Det kunne jo være det var en god idé at få varmekilderne til at snakke sammen.
JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Buffertank

Indlæg af JessFrankJessen »

Jeg har en VVB, som er sat på centralvarme strengen, så jeg har pt ikke mulighed for at lave VV prioritering.
Men tanken var at vil lukke ud til alle radiatorer og gulvvarme om sommeren, og så lade solen trække VVB.
Det er sådan at jeg har stokeren i den ene ende, derfra bliver det ført med løgstør rør til en "mellem station" (hher skal solvarmen kobles på), og fortsætter derefter i løgstør rør ned i kælderen hvor VVB og div varmekredse er.
Men nu har jeg læst en del på nettet om lagdeling, men (som jeg forstår det) så kan det kun lade sig gøre i stilstående vand....???
nemocharley

Buffertank

Indlæg af nemocharley »

Ja sådan forstår jeg det også - det der med lagdelingen. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du bedst griber det an i dit tilfælde. Lad os se om der er nogle af teknikerne herinde, som har et bud.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

En god lagdeling kan opnås, når stutsene på tanken bliver placeret de rigtige steder.

Og så er det en stor fordel, hvis varmen fra solfangerne kan køre ved selvcirkulation.
Det kan gøres ved at montere en alm. kappevarmtvandsbeholder i samme gulvniveau som akkumuleringstanken, og så forbinde beholder og tank med henholdsvis fremløb og retur.

Jeg finder lige et diagram, der viser hvordan.
Men der er flere måder at klare det på.

Vacumrør kontra akku-størrelse.
Et vacumrør = 15 liter akkumulering.
Diagram  20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Buffertank

Indlæg af JessFrankJessen »

Hej Ernst

Jeg har en varmeveksler til at ligge, og havde egentlig regnet med at bruge den, i stedet for varmtvandsbeholderen i dit eksempel, vil det virke på samme måde? Ang. Lagdeling, er der så en bestemt størrelse rør der skal bruges, for at det ikke gir for stort flow?

Jeg har også et par trevejs ventiler liggende, som jeg kan bruge til at sende vandet ind i buffertanken de rigtige steder.
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Buffertank

Indlæg af Renevinum »

Er lige med på en lytter, har nemlig lige købt en buffertank idag, så står også med næsten samme problem/opgave :-)

Besvar