Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2013 18:44

Det kan Niels - det er jeg ret sikker på, men han er ikke hjemme før 2/8. Det kan være at du med den rette lagdelingsteknik kan nøjes med at varme toppen af tanken uden en ekstra ekstern tank - jeg er ikke sikker, men ved det ikke.

En solvarmeveksler og pumpe skal der til i så fald.

Men den tegning som blev sendt til dig er også en god idé tror jeg. Prismæssigt tror jeg det kommer til at nærme sig hinanden uanset.

200 rør er rigtig mange og dyrt, men gad vide hvor mange måneder du helt kunne slippe for at mosle med træ i det scenarie? Mindst 6 er mit gæt.

Her er et andet eksempel fra Vvfs.dk: http://vvfs.dk/pages.php?pid=27&cid=46


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 20:03

Lagedelsteknikker, ja, jeg kan godt se, på linket du henviser til, at der er et billede af en trækasse bygget omkring et styresystem af en slags. Men er det til lagdeling af akkutanken, eller har det noget med opblanding af solfangervæsken? Så den har en jævn temperatur?

Jeg havde egentlig forstillet mig at sætte en pumpe på med føler på toppen af solfangerbeholderen, så pumpen pumpede ved eks. 60grader, og stoppede ved 55grader. Men sådan et setup kan måske ikke gøre det?

Jeg må prøve at ringe til ham den 2/8

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 20:15

kan lige tilføje at vi er kun 2 i husstanden, så en solfangerinvestering skal ikke gå hen og koste alt for meget. Den førnævnte føler til pumpe har jeg desuden til at ligge, men skal selvfølgelig ikke bruge den hvis det ikke kan gøre det.

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2013 20:30

Trækassen er Niels´ patenterede solarbox (en komplet styringsenhed - som gør mere end blot lagdeling). Lagdeling opnås ved matched flow tror jeg betegnelsen er, altså vandet pumpes med et passende tryk ind i tanken og vandets naturlige lagdeling søges optimalt udnyttet.

Men som du siger så er I kun to og det må ikke gå amok prismæssigt. Niels er den dyreste, men han sælger også et noget anderledes produkt. Hold fast i det enkle, hvis prisen skal være lav. Mener der er en supporter herinde med brugernavnet Pelle - måske det var en idé at tage en snak med ham også.

Ikke for så lang tid siden har nogle bekendte fået min gamle olietank, den er nu renset, afstivet og der ligger en gammel støbejernsradiiator i bunden af den. Deres stoker fyrer ind i den øverste fjerdedel. Han er nu på jagt efter billige brugte solvarme komponenter - pumpe, styring, fangere, slanger etc. Deres combivandvarmer er i stuehuset, fyret og tank er ca 10 m derfra. Det er måske ikke det mest fancy, og energien udnyttes måske dårligt, men han vælger altså at gøre det på den måde, hvilket jeg har stor respekt for. Hans tanke er at sætte 15-18m2 effektivt fanger areal op til de 1200liter tank plus 110 liter vvb. Indtil videre har projektet ikke kostet dem noget, men de mangler jo så også solvarmedelen :wink:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Hjemme teori » 24 jul 2013 20:32

Gmann skrev:NemoCharley: jo jeg kiggede på linket. Tak for det.

Hjemmeteori: Jo jeg har læst dit indlæg, tak for din tegning. Hvad program har du brugt til at lave den i? Men jeg må indrømme jeg kan ikke helt se fordelen ved at have ekstra akku til solvarmen. Kan man ikke bruge en ekstern veksler til solfangersystemet, og køre på den eksisterende akku? Er det fordi du tænker at da tanken er "for stor", så bliver der for meget varme der går til spilde, ved at de 2500L. bliver lidt lun?
Tegningen er lavet i power point!

Det jeg vil opnå med ekstra Akkutank (med solvarme spiral) er:
1) Du kan spare en varmeveksler og en pumpe og driften heraf.
2) om sommeren har du en veldimensioneret tank til et "normalt" solvarme anlæg.
3) I meget varme og solrige periode, kunne du fylde overskuddet på den store akkutank.
4) effektiviteten på solvarmen kunne blive højere når du er begyndt at fyre (vinter) da den så kunne varme på returvandet og dette er det koldeste sted i systemet(heraf højere effektivitet på solvarmen)

PS. Hvis du har shunt på fremløbet fra akkutanken kunne solvarmen om vinteren bruges til at forvarme returen inden der blandes. Herved ville man spare fyringsdage og ikke kun brænde når man fyrer.
Mvh. Sophus


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 21:00

ok hvis jeg kan spare en pumpe så er det jo altid noget. Det kører så bare ved naturlig cirkulation? Hvis soltanken er højere oppe end solfangeren?
Jeg har ingen shunt mellem akkutank og hus (jo gulvvarmeshunten, inde i stuehuset). Har så en termisk ventil og pumpe (laddomat) mellem kedel og akkutank.

Nemocharley: ja, der kan godt gå lidt sport i det, at lave det så simpelt og billig som mulig, nogengange. Her kan jeg jo godt tillade mig lidt, da jeg jo altid bare kan tænde op, så kæresten kommer aldrig til at fryse :)

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 21:06

Den førnævnte føler/pumpestyreenhed, er en Danfoss kp78. Det er en lille hvid styrebox med føler. Den kobles til pumpe og føler til, ja der hvor den skal føle, og så kan man justere temparatur på hvornår pumpen skal starte og hvor længe i grader (range). Mon ikke den kunne bruges til solfanger. Men selvfølgelig ligemeget hvis jeg tager og sætter en ekstra tank op og den kan køre med naturlig cirk.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 21:48

er der nogen der har et link til, forskellen af ydelsen af solfanger når solfangervæskens temperatur varierer?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Hjemme teori » 24 jul 2013 22:04

Gmann skrev:ok hvis jeg kan spare en pumpe så er det jo altid noget. Det kører så bare ved naturlig cirkulation? Hvis soltanken er højere oppe end solfangeren?
Jeg har ingen shunt mellem akkutank og hus (jo gulvvarmeshunten, inde i stuehuset). Har så en termisk ventil og pumpe (laddomat) mellem kedel og akkutank.
Jeg havde ikke regnet med selvcirkulation, så skal du have store rørdimensioner. Men med en varmeveksler skal der en pumpe på begge sider og der kan du spare den ene.

Hvis ikke du har shunt ude ved tanken kan du "kun" spare noget brænde, da tanken så er lidt varmere når den er kold. Hvis du satte en shunt ved akkutanken, kunne du spare noget tab i rørene mellem hus og fyrrum, samt opnå det før omtalte. Om det så er noget i praksis, ved jeg ikke, i de 3 vintermåneder er det i hvert fald nok næsten ingenting.

Tabet du kan spare på fremløbet til huset kan du slå op i en tabel, hvis det er rigtige præisolerede fjernvarmerør.
Mvh. Sophus


Besvar