Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Hjemme teori » 22 jul 2013 06:34

Du kommer nok ikke uden om en veksler eller lignende! Skal der ikke fyldes frostvæske på solfanger delen, jeg tror ikke det går bare at cirkulere centralvarme vandet, så frostsprænger det bare om vinteren.

Hvis vi så tænker lidt ud af boksen og du helst vil undgå at have 2 pumper og en veksler. Hvad med en akkubeholder mere, på feks. 500L med solspiral.
Så skal der kun sidde en pumpe på solvarmen. Tanken monteres så i højden så den passer med eksisterende akku top/top. så fylder den automatisk hele toppen af akkutanke.
Måske man kunne tune yderligere hvis man laver det med haner og rør, så den var parallel forbundet om sommeren og serie om vinteren. herved kunne man sørge for at det altid var returvandet der blev varmet om vinteren som tilskud til atmos'en. så kunne man måske springe en fyringsdag over i ny og næ. (Solvarmen yder vist bedre når det er koldt, hvis den ikke skal levere så høj temperatur).
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Aaen » 22 jul 2013 07:59

Ening med hjemme teori, det bliver noget rod uden veksler og frostvæske. Hvad med at erstatte vvb, med en der er har en ekstra spiral til solfanger, og så koble solfangerne derpå? ved godt at det er en dyrere løsning. men tror at det andet bliver noget rod. til gengæld vil jeg tro at du kan nøjes med nogle færre rør

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 22 jul 2013 08:28

Hvis det er uden frostvæske skal det nok være et tømmeanlæg med mulighed for at skyde lidt varme op i fangerne - det er ikke en gængs måde at gøre det på, især ikke det med helt at undvære vekslerne.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 23 jul 2013 18:51

Atmos og Akkutank holder til ude i garage. Så er der løgstør rør derfra til hus. Så jeg har kun en fremløb til hus og derfor holder combi varmtvandsbeholder til, i stuehuset. Og kender en som ville blive ked af det hvis der kom en stor solvarmebolder inde i huset. Derfor vil jeg helst at eksisterende 3000L. akkutank skal lagre varmen fra solfanger. Lagdelingen bliver jo så nok ikke helt optimal, men ideen var at hvis jeg sluttede solfanger til 1.1/4 røret der kører fra top af akkutank til hus, at så ville det hjælpe til med få fat i noget varme til vvbeholder/gulvvarme. Håber i kan følge mig.

Man kommer nok ikke udenom at skulle have en pumpe der pumper solvarmevæsken rundt.

Det med ikke at have en varmeveksler, er jeg gået lidt bort fra, da jeg ikke kan være sikker på at der ikke gemmer sig en galv. stump et eller andet sted i anglægget, i en pumpe feks. Men min oprindelige tanke var jo at bruge ingen veksler og så bare tømme anlægget eller fylde det med frostvæske når det begynder at fryse.

Men hvad med en ekstern varmeveksler, er det ikke lidt nemmere end at skulle proppe en veksler i akkutanken?

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 23 jul 2013 19:18

kunne du bruge det link jeg sendte dig til noget?


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af john m » 23 jul 2013 19:47

Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Hjemme teori » 23 jul 2013 21:25

Har du læst mit indlæg og har du evt. plads lidt til lidt ekstra akku. Så ville solvarmen fint kunne køre året rundt og give fint tilskud forår og efterår, selvom der stadig er nattefrost. Den ville også fint kunne akkumulere i de 3000L når der er for meget som lige pt. men samtidigt køre optimalt hele året.
Jeg har vedhæftet et lille hurtig udkast, så den kan godt have nogle fejl. Og der er ingen sikkerhed i setuppet som det er tegnet (jeg tænker på hvis alle haner ved et uheld lukkes, skal der i hvert fald sidde ekspansion på både hus og fyrrumsdelen af setuppet.
oplæg til 3000lakku plus solvarme.pdf
(115.08 KiB) Downloadet 146 gange
En solvarme styring kunne sikkert også bygges til at styre nogle af hanerne.
Mvh. Sophus

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 17:15

NemoCharley: jo jeg kiggede på linket. Tak for det.

Det jeg søger er noget erfaring og teknisk viden om forskellige modeller. Hvad man kan og ikke kan.

Og jeg skal nok ikke selv til at bygge solpaneler.

Hjemmeteori: Jo jeg har læst dit indlæg, tak for din tegning. Hvad program har du brugt til at lave den i? Men jeg må indrømme jeg kan ikke helt se fordelen ved at have ekstra akku til solvarmen. Kan man ikke bruge en ekstern veksler til solfangersystemet, og køre på den eksisterende akku? Er det fordi du tænker at da tanken er "for stor", så bliver der for meget varme der går til spilde, ved at de 2500L. bliver lidt lun?

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2013 17:37

Man kan godt bruge en ekstern solvarmeveksler. Jeg tænker at det er en økonomisk udfordring med den store akkutank. Jeg har 60 rør til mine 300 liter og det fungerer indtil videre fint (men jeg ville ikke turde at sætte flere rør op). Ernst foreslog 15 lier pr. rør, jeg foreslog 10 liter pr. rør. 30 nye rør koster omkring 6000, så det render altså hurtigt opad.

Prøv evt at ringe til enten Henrik Schack (Q-pro.dk) eller Niels Lyck (Vvfs.dk), for mere teknisk viden og erfaring omkring den anlægstype, du søger.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 24 jul 2013 18:24

Jeg havde nu ikke tænkt mig at have antal rør der kan svarer til 3000L tank. Så har jeg bare en masse varme jeg ikke kan bruge til noget om sommeren. Akku tanken er også rimelig overdimionseret, (huset er 95kvm i grundplan), men det er så fordi jeg vil have mere frihed til hvornår jeg tænder op i kedlen.

Nej jeg havde bare tænkt mig at have antal rør der passede til at varme 300-400L. vand.

Men inden jeg finder på sådan noget ville det jo rart at høre om der var nogen andre havde erfaring med den model, altså en "for stor akkutank" men det kan være de kan fortælle mig noget om det, dem du henviser til.


Besvar