Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 20 jul 2013 11:37

Hej alle

Jeg har et fastbrændsels kedel (atmos 25kw) og en 3000L. akkumuleringstank. Jeg påtænker lidt at sætte en solfanger wacuum rør for at kunne holde fri for at tænde op i det varmeste måneder. Så det er altså kun for at have badevand og lidt varme i gulvene i de varme måneder.

Jeg vil gerne have en så simpel løsning som mulig. Derfor, for at undgå en ekstra tank/varmeveksler, var planet at slutte solfangeren direkte til akkumuleringstanken (ingen veksler).

Mht. frostsikring: så vil jeg bare sætte en hane på og tømme solfangeren for væske når det begynder at fryse.

Jeg har så ladet mig fortælle at solfanger rør er lavet af kobber, og at kobber og galv. jern er noget møg. Og jeg har to fittings (som jeg ved om) som er galveneseret.

Så spørgesmålet er, kan man få vacuum solfanger lavet af noget andet en kobber?

Og er der andre der kører med solfanger uden veksler og på eksiserende akkutank? Hvordan har i så gjort?

På forhånd tak
Hannes


nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 20 jul 2013 19:04

Mit anlæg har kun eksterne veklsere - tanken er med dødt vand, altså en regulær akku-tank. Men ingen veksler? HVordan så med brugsvand - har du en combi vvb?

3000 liter kan give en del rør, op til 300 teoretisk set. Sender dig lige et link med et tømme anlæg, da jeg tror der er lidt at hente her: http://vvfs.dk/pages.php?pid=28&cid=48

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Aaen » 20 jul 2013 19:10

kan man evt have en ekstra tilslutning på tanken? måske 2/3 oppe, således at det kun er de øverste 1000 liter der varmes op af solfangeren

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 20 jul 2013 19:35

ja - men lagdeling - studsstørrelse og styring er vigtig.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Aaen » 20 jul 2013 20:00

nemocharley skrev:ja - men lagdeling - studsstørrelse og styring er vigtig.
Jo jo, det var bare tanken om 1000 liter til solfangere, lyder lidt mere fornuftigt, end 3000. selve opbygningen med string, lagdeling osv er jeg ikke så meget inde i. :)


nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 20 jul 2013 20:30

- Fair nok - jeg mente ift. at holde den på 1000 liter, så hele tanken ikke bare står og bliver lunken. Omvendt en meget lang solvarme sæson kan jo opnås med 300 rør. Men billigt er det ikke - mener prisen er ca. 6000 for 30 rør (omend en mængde rabat burde kunne komme på tale).

nemocharley

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af nemocharley » 20 jul 2013 20:40

det der med kobber ... mine rør er H-rør er tørt forbundet til manifolden - de er ikke i forbindelse med andet. Men det er rigtigt at de to metaller ikke er godt sammen.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Gmann » 21 jul 2013 09:36

Jeg har ikke regnet ud hvor mange rør jeg skal have. Jeg havde egentlig ikke planlagt at have så mange rør, bare nok til at holde min metro 110L combi vvbeholder varm og så lidt til gulvvarmen. Huset er 95kvm. i plan med gulvvarme over det hele.

Er egentlig ikke så bekymret for lagdeling, havde tænkt at varmen skulle sluttes til på studsen på "fremløbet til huset", sådan ca. 10cm fra tanken. Så burde huset/vvbeholder kunne få fat i noget godt varme. Fremløbet til solfanger ville jeg slutte til på en studs ca. midtvejs fra tanken.
Vil helst undgå at have en veksler, så slipper jeg også for en ekstra ekspansionsbeholder. Kan jo bare bruge den eksisterende.
Det der bekymrer mig er kobber/galv. problematikken. Så vil gerne finde vacuum rør der ikke har kobber, hvis de findes.. ville også være godt at høre nogen erfaringer af ikke kobber rør.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 jul 2013 17:36

Ved udregning af tankstørrelse i forhold til vacumrør, så siger man 15 liter akkumulering pr. v.rør
Og det giver 200 stk. til en 3.000 liter tank.

Alle vacumrør er født med et 22 mm. kobberrør, som ligger hele vejen i gennem manifolden.
De fleste fortsætter derfor i kobberrør, men man kan sagtens gå ned til 15 mm. alt efter hvor mange vacumrør man vil have.

Det står der også en del om i bogen om solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

solfanger uden veksler(direkte på eksisterende akkutank)

Indlæg af BWJ » 21 jul 2013 20:02

Ernst Drastrup skrev:Ved udregning af tankstørrelse i forhold til vacumrør, så siger man 15 liter akkumulering pr. v.rør
Og det giver 200 stk. til en 3.000 liter tank.

NÆSTEN, Alle vacumrør er født med et 22 mm. kobberrør, som ligger hele vejen i gennem manifolden.
De fleste fortsætter derfor i kobberrør, men man kan sagtens gå ned til 15 mm. alt efter hvor mange vacumrør man vil have.

Det står der også en del om i bogen om solvarme.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar