Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 16 jul 2013 09:35

Hej alle

Jeg er helt ny til alt omkring fyr, da jeg indtil videre har haft brændeovn og elopvarmet vand. Nu er jeg igang med at købe et hus hvor der er installeret et gammelt oliefyr. Den tidligere ejer brugte ca. 30.000kr for at opvarme et 88m2 stort hus, hvilket lyder helt ekstremt (hun var handicappet og skulle have det ret varmt, lyder forklaringen). Der er nogle ting jeg skal have rettet op på omkring isolering, så det er ikke det jeg spørger til, men derimod håber jeg at jeg kan få hjælp til at vælge det rette alternativ til oliefyret, som jeg helt sikkert vil af med (økonomi og miljø selvfølgelig).

Som sagt er huset 88m2. Fyret står i bryggerset i øjeblikket, men der er en del udhuse, som måske kunne huse et nyt fyr - der er dog ingen skorsten der. Jeg har altså en del udenomsplads inklusiv en meget stor have og ingen umiddelbare naboer. Skal fyret stå inde (det kommer nok til at afhænge af omkostninger til etablering af fyrrum i et udhus) skal det fylde så lidt som muligt. Uden at have målt helt præcist op, vil jeg skyde på at det eksisterende fyr fylder ca. 100x70x170cm. et nyt fyr skal helst ikke fylde mere...

Jeg har adgang til gratis brænde og er vandt til arbejdet med at fyre i en brændeovn, som eneste varmekilde.

Lige nu har jeg tre scenarier i tankerne:

Brændeovn og elopvarmet vand - som jeg er vandt til i et meget dårligt isoleret hus. Brænde er jo gratis for mig og jeg plejer ikke at bruge alverden på at opvarme vand. Det er billigt og nemt at etablere. Da huset kun er 80m2 i grundplan og jeg ikke skal bruge de 8m2 ovenpå til andet end opbevaring, tænker jeg at en god bræneovn godt kan klare rumopvarmningen.

Pillefyr i stedet for oliefyr til centralvarme og varmt vand og en brændeovn til at supplere varmen med og at udnytte gratis brænde. Jeg ville dog gerne kunne slukke for fyret om sommeren, så måske bliver jeg nødt at have elopvarmet vand også?

Et brændefyr i stedet for oliefyr og måske en brændeovn for hyggens skyld. Jeg kan dog ikke finde så meget i denne retning, men det kan være at jeg ikke kigger det rigtige sted. Her har jeg det samme problem med at jeg gerne vil slukke om sommeren, men jeg kan jo bare lade være med at fyre ikke?

Et ord om solvarme. Jeg ville gerne have dette, men budgettet er ikke til det i første omgang (det ud som en meget stor investering). Derudover er det ikke muligt at sætte på huset - det ville skæmme helt ekstremt, medmindre det kunne lægges på et udhustag, men som sagt - det er desværre for stor en udskrivning i første omgang.

Så får I lige hvad der står i energirapporten om hvad oliefyret burde udskiftes med (de foreslår er stoker pillefyr), hvis det giver jer noget ekstra info :) : Kedlen skal være en kompakt solokedel med magasin og automatisk fyring. Kedlen forsynes med iltstyring så der opnås optimal forbrænding af røggasserne

Nå, mine spørgsmål går mest på generelle råd omkring hvad jeg skal vælge, når jeg nu har adgang til gratis brænde. Men derudover vil jeg også gerne vide hvad jeg skal forvente at det vil koste mig? Jeg har f.eks kigget på en MGM, som ikke ser ud til at være så dyr som andre mærker, men der kan sagtens være noget jeg har overset?

Hvad ville I gøre, hvis I var mig? Og hvad skal jeg forvente det vil koste mig hvis fyret sættes inde og hvad skal jeg forvente hvis jeg sætter det i et udhus? Jeg ved godt at det er svært at gætte på pris, men hvad har det f.eks. kostet jer, hvis der er nogen med tilsvarende erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen. :)

Venlig hilsen

Katten


nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 16 jul 2013 09:46

Lille pillefyr på max 10kw (de optager meget lidt gulvplads, da de er ret høje omkring 1.5m for de nedenstående) )

MGM Junior/Slimpel 10kw - nok min favorit meget selvstændigt pillefyr 170l magasin - 27800
Kostrzewas Minibio - fylder meget lidt med 230l magasin . 22000
Edil kamin Bering 28000
Hapero 60k+

De skal stå i et rum, som lever op til de regler der nu engang er for fyrrum med pillefyr. Installationsomkostninger er meget svære at gætte på - mine rendte op i 8k for bare selve rummet (i bryggers). Skorsten kan være en dyr post, hvis det er noget som skal etableres.

Solvarme er ikke rentabelt med de nuværende pillepriser. Jeg har selv investeret i solvarme ud fra lysten til at have et anlæg, og så kan jeg godt lide, at jeg ikke skal se til pillefyret et ½ år. Og varmen er gratis (hvis man lige ser bort fra investeringen). Dine årlige varmeudgifter vil blive meget lave med gratis brænde i brændeovnen, solvarme og træpiller.
Last edited by 4 on nemocharley; edited 16 times in total

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af kæmpefyr » 16 jul 2013 09:59

Hej og velkommen til.
Det med at flytte det hele over i en anden bygning kommer hurtigt på 100.000kr. eller mere.
Men er der plads til et lille pillefyr hvor olieslugeren står nu så tror jeg det kan gøres for omkring 40.000kr.. Eller lidt mindre.
Der bliver lavet flere bryggers modeller men tror nu nu ikke MGM er noget tosset valg. De bliver rost meget her på siden.
Så kan du jo fyre i brændeovnen som det passer dig. Så spare du jo lidt på pillerne.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af triumph » 16 jul 2013 10:20

en scotte mini ville da også være et oplagt valg

Hvis du skal montere brændefyr og samtidigt etablere et nyt fyrrum, så får du hurtigt brugt 100-150.000 inden du får købt akkumuleringstanke mv. og da prisen for at opvarme 88 m2 burde være beskeden. så tror jeg ikke jeg ville bruge så mange flere anlægskroner, for at spare relativt lidt, og samtidigt arbejde mere
Last edited by 2 on triumph; edited 16 times in total

calle

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af calle » 16 jul 2013 10:21

Hej katten.

Mit setup består at en primitiv pillebrænder mrk. Scotte fra 2008, en 110 liters Metro combi vandvarmer, da jeg slukker fyret om sommeren, samt 2 brændeovne. Jeg har også adgang til gratis træ og elsker at fyre i brændeovn. Den ene brændeovn står i udestuen, og er kun til hygge.

Jeg er vild med Scotten, da jeg kan finde ud af den - bilder jeg mig ind icon_cheesygrin.gif , og hvis den går i stykker, kan jeg nemt selv reparere den. Desuden er der stor hjælp at hente her på Stoker Pro.

Velkommen til iøvrigt.


CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af CRHansen » 16 jul 2013 11:09

Hvis du alligevel vil have en brændeovn, så tror jeg at jeg havde startet med at invistere i sådan en. Hvis du så også får fixet de forskellige problemer der er med isoleringen og så vente at se hvor meget olie du kommer til at bruge.
Hvis olie fyret så skal ud ville jeg bestemt kigge på en scotte mini

Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 16 jul 2013 11:43

Det kunne man selvfølgelig også gøre. Det ville udskyde investeringen, hvilket måske ville være en god ide... Det kommer nok til at afhænge af om der er olie tilbage i tanken når jeg overtager, for det med at fyre med olie er jeg ikke så varm på. ;)

Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 16 jul 2013 11:48

Hovsa! Det ser ud til at mit tidligere svar er forsvundet???

Nå men det vigtigste deri var i virkeligheden tak for velkomsten og de gode svar. :)

Mvh Katten

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Lau » 16 jul 2013 12:25

Katten skrev:Hovsa! Det ser ud til at mit tidligere svar er forsvundet???

Nå men det vigtigste deri var i virkeligheden tak for velkomsten og de gode svar. :)

Mvh Katten
Hvor i verden bor du? Hvis du nu udfyldte din profil, med geografisk placering, så kunne det jo være du fik en invitation til at komme ud og sparke fyr :shock:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af kovas » 16 jul 2013 14:45

Hej Katten.
Vi fik pillefyr skorsten 2x25m løgstørrør ny metrovvb opsat og startet op for 72000kr. Jeg ryddede selv det gamle olie fyr ud og gravede rør ned.
Du behøver jo ikke at købe det samme fyr som vores:) Vores garage er muret med bliktag og kunne umiddelbart godkendes ude at jeg gjorde noget. Nu er jeg ved at isolere det. Så er det jo krav om rigtig beklædning osv.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar