Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Jobak » 11 jul 2013 21:53

Halløj i forum
Niecen står for at skulle ha skiftet hendes Seat Altea 1.9TDI ud. Den har mildest talt været et dyrt bekendskab.
Turboen er self blevet skiftet + svinghjul + kobling + koblingshus osv osv osv.
Budgettet er vel omkring 100k. Lige nu har hun fundet en Golf Plus fra 2008 der har kørt 35.000 (lidt mystisk syntes jeg af en diesel)
Den koster 114.900,-. Det er jo samme motor igen ??
Jeg har så vist hende nogle Ford C-MAX 1,6 TDCi Trend Van, der kan hun bl.a. få en 2010 der har kørt 31.000 til 103.500,-.
Er der "problemer" med denne motor og andre mekaniske dele?
Hun leder primært efter en med lave km tal, der hun selv rykker en del om året. Og også en helst en MPV lignende bil. Ikke alm. stationcar.
Kom med nogle indspark.
På forhånd tak.. :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Lau » 11 jul 2013 22:39

Corolla sportsvan - den er så fed at køre i.
2.2 diesel, med 136 eller 180 hk og begge kan køre rimeligt økonomisk.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af TaagMan » 12 jul 2013 00:08

1.6 TDCi'en er den motor PSA koncernen bygger og som sættes i alt fra Peugeot til BMW'er og Forder... den har en konstruktionsfejl i bundkaret så al olien ikke kan løbe ud ved olieskift... resultatet er at systemet kokser til og blæser turbo'en fordi dens olietilførsel kokser til.... så skidt anbefaling.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af thy » 12 jul 2013 00:43

TaagMan skrev:1.6 TDCi'en er den motor PSA koncernen bygger og som sættes i alt fra Peugeot til BMW'er og Forder... den har en konstruktionsfejl i bundkaret så al olien ikke kan løbe ud ved olieskift... resultatet er at systemet kokser til og blæser turbo'en fordi dens olietilførsel kokser til.... så skidt anbefaling.

netop derfor en billig driftsikker motor... hvis man skifter olie for hver 20000 i stedet for de 30000 der blev lagt ud med,og tro mig de bliver tømt helt nu der er ops på ikke at lade rest olie blive i bundkaret...

og der skiftes ikke flere turboer på den model end andre modeller,der var nogle modeller hvor olie røret til turbo sad rigeligt tæt på udstødning,dog ikke på forderne...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af lamborg » 12 jul 2013 09:43

Fruen har en c-max 2,0 TDCi fra 07 med 136 hk ... For satan den kan flytte røven.. På gule plader kan du få den til omkring 55-65000 . Den er dyr i fartbøder men går snildt 18 på en l med 6 trins gearkasse. Men hold dig fra 1,6 for den KAN have et turboproblem som Martin hentyder til men hvor stor er det reelle problem for den ligger både i citron og pegøjt så vi snkker rigtigt mange biler ..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Ugelvig » 12 jul 2013 10:23

Nu aner jeg ikke hvor stor bil hun har behov for?

Men jeg har en forkærlighed for fransk...

http://www.professional.peugeot.dk/208-van/ Sprit ny, til ca. 125k alt efter variant og udstyr... Den kan uden problemer finansieres til billige penge med en fabrikant finansiering, hvis det er nødvendigt. Her har du fuld garanti på alt! Deres 1.4 e-HDi ESG motor med automatisk transmission, går altså over 29 km/l på en liter olie - Det betyder noget i daglig forbrug og meget på grøn ejerafgift...

Kan hun vente lidt, har jeg hørt at 2008'eren også kommer som "papegøje" version...

Her i husstanden kører vi ca. 70.000 km om året i to biler, så vi regner meget på økonomi heri... Indtil nu, har vi haft den bedste økonomi i vores Pug's. Vi har prøvet Toyota x2, VW x2, Seat. Jeg må erkende, at selvom der kan være knaster ved Pug, så bliver det samlede kørselsregnskab bedst med dem. Derfor er vi også i gang med Pug nr. 3 nu... Vi overvejer faktisk at anskaffe Pug nr. 4 og 5... :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Aaen » 14 jul 2013 14:48

thy skrev:

netop derfor en billig driftsikker motor... hvis man skifter olie for hver 20000 i stedet for de 30000 der blev lagt ud med,og tro mig de bliver tømt helt nu der er ops på ikke at lade rest olie blive i bundkaret...

og der skiftes ikke flere turboer på den model end andre modeller,der var nogle modeller hvor olie røret til turbo sad rigeligt tæt på udstødning,dog ikke på forderne...
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Hjemme teori » 14 jul 2013 16:34

Aaen skrev:
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)
Der bliver spurgt på en bil som skal køre meget, så ville jeg ikke være betænkelig ved at vælge en med en 1,6 HDi. Så ville jeg bare lave normale service intervaller som Peugeot og de andre lagde ud med, det kan bremser mm. vel stadig (det dur i hvert fald på benzin modellerne).
Men så ville jeg fås skiftet olie og filter ind imellem, ved 15k, evt. gøre det selv og så bare købe det ekstra filter når den er til det normale 30k service.
(en mere end 4 år gammel bil, ville jeg alligevel selv lave alt service på)
Mvh. Sophus

pendec

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af pendec » 14 jul 2013 17:40

lamborg skrev:... For satan den kan flytte røven..
yepper :twisted: den er helt ok,selvom 136Hk ikke er så meget.
lamborg skrev:går snildt 18 på en l med 6 trins gearkasse.
Jeg har kørt i den siden 2004, og afhængig af årgang, så er de nyere ikke så fine til at holde mere end 16, hvor de tidlige 2004 modeller vist havde fejl på elektronikken, så den kunne godt køre 20km/ltr det var rigtig godt men havde altså børnesygdomme som hvis garanti var udløbet, nok kunne være dyre at få rettet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

Indlæg af Lintz » 14 jul 2013 17:54

Aaen skrev:
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)

Har selv kørt 150,000 i en 8 år gammel 1,6 hdi UDEN nogen problemer motormæssigt overhovedet - Selv om jeg ikke fører regnskab med det kører den snildt langt over 20 pr km(30 km når man kører under 70 km/t) og godt 12 med tungtlastet campingvogn (læs - Godt 1500 kg) med 88 km i gennemsnit på motorvej.
Har også kørt 150,000 i en 2,0 hdi psa motor i Ford - Også dejlig motor men meget mere tørstig.
Kører nu firmamæssigt en 1,6 hdi 115 hk fra Ford - Den skuffer slemt - Både hvad angår brændstoføkonomi samt trækkraft - Tror såmænd ikke det er Ford´s skyld, men tror at den stakkels motor er kvalt i milijøets navn.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar