Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
mkyndi
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jul 2013 19:30

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af mkyndi »

Så er der indhentet informationer fra producenten: Den er endnu ikke godkendt i test, men den store model FKS60 er, så det bliver den anden også, men det holder jeg selvfølgelig øje med.

Dog er jeg løbet ind i andre udfordringer, da mine planer for opstillingen af fyret og magasin ikke passer særlig godt i forhold til hvor skorstenen står!

mht. opbevaringen af flis, så mødte jeg i Herning (kom afsted alligelvel) en anden sælger, der oplyste af opbevare flis ude tildækket ikke var en særlig god løsning, da der kom klumper med is hernover vinteren. men er det ikke et spørgsmål om at få lavet udluftning i stakken, som der tidligere er skrevet?

Jeg er på nuværende tidspunt ikke afskrækket af Reka'en, men det er også vigtigt at det hele passer sammen i fyrrummet.
Vil være træt af at skulle bygge endnu en snegl for at få det frem til magasinet!

Tak for alle input'ene

S-reisenhus
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 jul 2013 00:02

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af S-reisenhus »

Hej jeg har sådan en reka 20 kw og den er jeg glad for. Men fyret er lidt for stort til mit behov så vil gerne sælge det.
Hvis det har interesse eller du har andre spørgsmål så skriv endelig en mail
Mvh sune
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af paw »

S-reisenhus skrev:Hej jeg har sådan en reka 20 kw og den er jeg glad for. Men fyret er lidt for stort til mit behov så vil gerne sælge det.
Hvis det har interesse eller du har andre spørgsmål så skriv endelig en mail
Mvh sune
Hej, du kan kun sælge den som reservedele, idet den ikke er godkendt efter de nye regler.
S-reisenhus
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 jul 2013 00:02

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af S-reisenhus »

Så vidt jeg ved. At hvis du skifter et fyr ud og du stiller det nye fyr i det iksisterende fyrrum mener jeg ikke det skal godkendes igen så kan man bare skifte fyret. Det er hvis kun hvis man flytter fyrrum eller fyret. Det var i hvert fald hvad jeg fik og vide. Men kan godt værdet er forkert.
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af paw »

[quote="S-reisenhus"]Så vidt jeg ved. At hvis du skifter et fyr ud og du stiller det nye fyr i det iksisterende fyrrum mener jeg ikke det skal godkendes igen så kan man bare skifte fyret. Det er hvis kun hvis man flytter fyrrum eller fyret. Det var i hvert fald hvad jeg fik og vide. Men kan godt værdet er forkert.[/quote]
Hvis du skifter dit fyr ud med et andet mærke end det du har nu, SKAL det være godkendt efter de nye regler,.
Hvis man har et feks reka 20 kw, må man jo godt vedligeholde det, dvs, man kan faktisk skifte hele fyret, reservedel for reservedel :great:
Men hvis man har et feks gammelt Twinheat, må man ikke skifte det ud med et reka, hvis det ikke er godkendt efter de nye regler.
Summa sumarum, hvis ens fyr IKKE er på den nye liste, kan det kun bruges til skrot eller reservedele :cry:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af timkenneth »

mkyndi skrev:Så er der indhentet informationer fra producenten: Den er endnu ikke godkendt i test, men den store model FKS60 er, så det bliver den anden også, men det holder jeg selvfølgelig øje med.

Dog er jeg løbet ind i andre udfordringer, da mine planer for opstillingen af fyret og magasin ikke passer særlig godt i forhold til hvor skorstenen står!

mht. opbevaringen af flis, så mødte jeg i Herning (kom afsted alligelvel) en anden sælger, der oplyste af opbevare flis ude tildækket ikke var en særlig god løsning, da der kom klumper med is hernover vinteren. men er det ikke et spørgsmål om at få lavet udluftning i stakken, som der tidligere er skrevet?

Jeg er på nuværende tidspunt ikke afskrækket af Reka'en, men det er også vigtigt at det hele passer sammen i fyrrummet.
Vil være træt af at skulle bygge endnu en snegl for at få det frem til magasinet!

Tak for alle input'ene
det lyder til du skal have nyt fyrrum, det er i hvert fald vigtig du får god plads i fyrrum. nemt at komme til for rens, at der er god adgang for friskluft, og ikke mindst en skorsten der kan klare opgaven. det er alligevel en stor investering du er igang med at foretage, det ville være en skam at spare på noget man fortryder om få år. (bitter erfaring! ;( )

vedr. is i stakken, så har jeg også oplevet det selv når det ligger inde i fuldmuret maskinhus, og det skal man passe meget på med. omrøre og snegl kan ikke lide is-flis!! en nabo måtte have en varmekanon til at tø flisen op. mon ikke der er nogle gamle rundbue-haller billigt til salg et sted, det var da nemt at få hen over den gamle mødingsplads.

Besvar