"fjernstyring" af brændermodulation

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

"fjernstyring" af brændermodulation

Indlæg af svbech »

Hej jeg vil høre om der er nogen der ved om det er muligt at laden en anden enhed styre selve brænderens effekt, dvs. modulationen fra 10-100%.
Jeg har et anlæg hvor alle pumper, ventiler, fyrkald, solvarme mm. er computer styret, og det viller være godt hvis jeg kunne lade denne styring bestemme
hvilken effekt brænderen skal køre med på et givet tidspunkt.
Min styring er en UVR 1611 fra TECHNISCHE ALTERNATIVE, den har en udgang der er beskrevet i manualen således: [i]"(A15): Styringsudgang med et normeret spændingsniveau på 0 - 10V=, f.eks. til brændermodulation. Kaldes også analogudgang. Udgangen har en impedans på 470 Ohm."[/i]
Der er et funktions modul i programeringen der er beregnet til brænder modulation, heri indgrå bla pid regulering.

jeg ved blot ikke hvor dan jeg fysisk skal forbinde de to enhedder?
evt lade min styrings udgang forbinde til Scottens temp føler indgang? kan Scotten tåle at få op til 10v ind i føler indgangen?

mvh
Søren

Soernf
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 jan 2007 08:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 135
Brændsel: Gas / pille brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Geografisk sted: Dianalund Vestsjælland / Ponte San Marco Italy
Har takket: 1 gang

Re: "fjernstyring" af brændermodulation

Indlæg af Soernf »

Hej Søren

Du kan ikke umildbart forbinde din solvarme styring med din scotte via analog udgangen på din Scotte styring da der ikke er nogen analog indgang på Scotten.
Men hvis der er en digital udgang fra solvarme styringen kan du starte og stoppe scotten med den.

Der er måske en mulighed hvor du kan bruge din analog udgang på din solvarme styring men den er dyr. Det kunne måske gøres med en PLC med en analog 0-10 V indgang hvor der så også er en RS-232 udgang, som så kunne sættes på scotten i stedet for en computer. Men som sagt, det er dyrt, og hvis du aldrig har prøvet at programmere en PLC før så er det også svært.

Søren
JOP
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: "fjernstyring" af brændermodulation

Indlæg af JOP »

Hvis Scotten overhovedet tåler at få 10V på sin kedeltempfølerindgang så kan den næppe på noget fornuftigt ud af det.
Denne indgang forventer en modstand ikke spænding og bestemt ikke 0-10V.
Dertil kommer at SCotten vil dyrke noget PID regulering på signalet så du får alligevel ikke fuld kontrol.

Kan du ikke nøjes med at tvangs- slukke og tænde den ?
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: "fjernstyring" af brændermodulation

Indlæg af svbech »

Hej

Min solstyring har flere digitale udgange og en styrer allerede brænder kald via Scotens jumber, det kører fint. Men idet min buffer er temelig stor så tror fyret at der er behov for 100% ydelse hver gang det starter. Nu er mit brænder - kedel setup sådan at der ryger for meget varme i skorstenen ved fuld last så det skal helst undgås hvis det ikke er absolut nødvendigt.
jeg ved godt at jeg kan selv styre ydelsen, men så skal jeg huske at skrue op når det bliver koldt, eller hvis kaliofær i værksted starter. Og det var jo ikke planen når nu jeg har købt min styring der styrer alt andet i mit anlæg.
Lige pt. er jeg ved at eksperimentere med at styre kedlens ydelse ved at lade sol styringen regulere hastigheden på pumpen der trækker varmen fra fyr til kedel i forhold til det aktuelle behov. Til syneladende kan det gøres selv om det ikke virker helt stabilt. Men det er lidt kringlet at styre brænderen indirekte. det var bedre hvis det kunne gøres direkte.

Er der nogen der ved hvor en plc med rs 232 udgang kan købes til rimilige penge?
mvh
Søren
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Re: "fjernstyring" af brændermodulation

Indlæg af petaas »

http://www.kk-electronic.dk/filer/PR%20 ... /eln29.pdf
Der står der minni plc fra 575 kr

Teoretisk burde man kunne ændre print i brænder så du kan styre den, men det kræver vist at man er elektonik ekspert. Alternativ kunne du spørge NBE eller den der laver styring ( mener firmanavn står på print )
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Besvar