Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sandlager - dimensionering og principper

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Nikolaj Vibe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 jul 2013 14:29
Mit fyr: Oliefyr fra 78
Areal: 110
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9280

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af Nikolaj Vibe » 11 jul 2013 13:31

Hvem har gode/dårlige erfaringer med sandlager for solvarme.

Jeg er i gang med projekteringen af et nyt hus, hvor jeg planlægger at lave et sandlager.
Huset skal hæves en halv meter fra niveau, så der vil være en ret dyb sokkel, som jeg ser oplagt til sandlager.

Mine tanker er at sandlageret kan komme til at levere varme i det meste af efteråret og forvarme vandet hen om vinteren. Suppleret med en lille luft/vand varmepumpe.

På nettet kan jeg finde mange tanker og formodninger om sandlagre, men er der nogle der har erfaringer med konstruktionen?


nemocharley

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af nemocharley » 11 jul 2013 15:36

Du skal have fat i Niels Lyck : http://www.varmtvandfrasolen.dk/

Jeg var selv ude i overvejelser omkring sandlager i forbindelse med etablering af gulvvarme. Jeg gik fra det igen, da det ville have fordyret projektet for meget ift. hvad jeg teoretisk stod til at vinde. I øvrigt er der en del buffer i et massivt betongulv med alm gulvvarme.

Det er bedre - er min holdning - at bruge pengene til en stor akkumuleringstank, som passer til det effektive apertur areal på taget. 70-100 liter pr m2 under optimal placering. Det er lettere at styre. Tænk stort, hvis økonomien er til det - 15+m2 på taget.

Jeg har set kæmpeanlæg, hvor en stor buffertank var gravet ned under huset - der er forsk. måder at gribe det an på.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af John Skov Jensen » 11 jul 2013 18:25

Under mit hus er der et sand varmeakkumuleringslager på 160kbm. I sandet ligger der 2,1km pexrør. Alt overskudsvarme fra solfangeren gemmes i dette sandlager og denne varme siver så op under huset om vinteren og bidrager dermed til opvarmingen af huset.

Nikolaj Vibe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 jul 2013 14:29
Mit fyr: Oliefyr fra 78
Areal: 110
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9280

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af Nikolaj Vibe » 12 jul 2013 08:42

@nemocharley, Jeg har haft kontakt til Niels Lyck, som også kom med et fornuftigt svar. Men henviser mig til firmaet Aidt Miljø. Firmaet har skiftet navn til SolarVenti, som primært beskæftiger sig med en lidt anden form for solvarme systemer. Men jeg har kontaktet dem og venter på svar.

Niels fra vvfs anbefaler mig at kombinerer systemet med en min 800L buffertank.

@ John. Jeg kan forstå at du har et passivt lager, hvor varmen "siver" af sig selv. Jeg tror at den bedste løsning for mig er at lave et aktivt lager. Som er isoleret godt op imod gulvet. Så kan jeg selv bestemme hvornår jeg ønsker at bruge varmen. Og jeg gerne vil have en mulighed for at flytte varmen til 1. salen.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af John Skov Jensen » 12 jul 2013 09:06

Nikolaj Vibe skrev:
@ John. Jeg kan forstå at du har et passivt lager, hvor varmen "siver" af sig selv. Jeg tror at den bedste løsning for mig er at lave et aktivt lager. Som er isoleret godt op imod gulvet. Så kan jeg selv bestemme hvornår jeg ønsker at bruge varmen. Og jeg gerne vil have en mulighed for at flytte varmen til 1. salen.
Ja, mit lager et passivt lager, mit hus er et 1 plans hus så jeg har ikke brug for at flytte rundt på den akkumulerede varme. Det var i øvrigt også Aidt Miljø der var involveret da det blev bygget.


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af lille_smed » 21 jul 2013 11:45

hvor mange fangere forventer du at du kan få plads til.. jo længere væk du har fangere fra lager .. jo dårligere virkning vil du få .. tabet bliver for stort i dine rør.

jeg har også tænkt på det samme.. men tror det bliver for besværligt .. jeg vil nok bare finde nogle tanke.. du kan jo fylde dem med sand.. så kan du få plads til mere varme ..

da det for mig kniber med pladsen. må jeg nøjes.. eller var jeg i gang med at lave sand akku beholde til min atmos.brænde kedel

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af Hjemme teori » 21 jul 2013 12:40

lille_smed skrev:hvor mange fangere forventer du at du kan få plads til.. jo længere væk du har fangere fra lager .. jo dårligere virkning vil du få .. tabet bliver for stort i dine rør.

jeg har også tænkt på det samme.. men tror det bliver for besværligt .. jeg vil nok bare finde nogle tanke.. du kan jo fylde dem med sand.. så kan du få plads til mere varme ..

da det for mig kniber med pladsen. må jeg nøjes.. eller var jeg i gang med at lave sand akku beholde til min atmos.brænde kedel
Sandlager i tanke lyder som en dårlig ide.

Fordelene med sand er at det ikke bliver utæt og er helt vedligeholdelsesfrit. Varmefylden er derimod til forskel fra vand helt til hest, ca kun 1/10 del.

Så hvis du har og vil bruge tanke, så ville jeg fylde dem med vand og ikke sand.
Mvh. Sophus

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af lille_smed » 21 jul 2013 13:37

1/10 lyder ikke af meget .. hvad begrunder du det ,med.. masse fylden på sand er 1,6 pr.m³ hvor i vand er den 1 m³.. syntes bare det lyder lidt mærkeligt..

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af Hjemme teori » 21 jul 2013 14:10

Hej Smed

Jeg fandt andre tal andre steder, efter at have søgt lidt videre og så har jeg gjort dig uret. Men sands varmefylde er her opgivet til 0,8 j/g/grad og her er vands varmefylde jo 4,2 j/g/grad, altså en faktor ca 5. og ja så har du ret i at sand vægtfylde er større så det skal deles med ca. 1,6.

Så ender vi på at sand kun kan indeholde 1/3 af den varme vand kan, i forhold til volumen.

Men har du tanke, ville jeg stadig vælge vand og har jeg et projekt som beskrevet ovenfor, ville jeg vælge sand.
Mvh. Sophus

Nikolaj Vibe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 jul 2013 14:29
Mit fyr: Oliefyr fra 78
Areal: 110
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9280

Sandlager - dimensionering og principper

Indlæg af Nikolaj Vibe » 22 aug 2013 13:26

Jeg har i princippet uendeligt med plads til at sætte solfangere op, og der skal nok også en del op, for at det kan dække et 100% solvarme behov.

At lave tanke med sand i... Det tror jeg er en ret skidt ide, så hellere vand.

Hele ideen med sanglageret kommer fra at jeg aligevel kommer til at ligge små 100m3 sand ud i mit fundament. Jeg havde håbet på at der var nogle der kendte til nogen der faktisk havde nogle oplevelser med det, men det var der ikke. Jeg har i min søgen andre steder heller ikke fundet noget!

Tak for forslag og kommentarer.


Besvar