Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
d0mino
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 jul 2013 20:45

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af d0mino » 10 jul 2013 21:59

Hej Alle

Er ret ny herinde, men har fundet svar på mange ting i andre tråde, men føler mig lidt nødsaget til at oprette min egen tråd, idet der er nogle ting jeg stadig er i tvivl om, ifbm. skift af min VVB.

Jeg har udskiftet min Metro Combi VVB idet den var tæret/knækket i spiralen, og lækkede efter 15 års tro tjeneste :) Jeg skiftede dog bare beholderen til en billig ny VVB, da jeg har i sinde indenfor et par år at skifte hele min opvarmingsform ud (fra oliefyr) til jordvarme/varmepumpe/solc. el. lign. så jeg nappede en af de Combi beholdere fra Pannex de kører med i VVS-eksperten.

Min tvivl ligger dog lidt i om noget er forkert, for da jeg brugte den gamle beholder (Metro), havde jeg for nyligt fået skiftet til en Ny A-pumpe (Alpha2), hvor forbruget typisk lå mellem 6~10 W. Efter den nye VVB er monteret, ligger den helt oppe på 22 W på AUTOadapt. Anlægget taber ikke tryk. (1.5 Bar)

Der er tale om oliefyr, lukket trykekspansion, 2 strengs anlæg. (1 plans villa (150m2), m.radiatorer i alle rum og et enkelt badeværelse med helt ny gulvvarme)

Det skal siges at der i forbindelse med skiftet, blev monteret nyt samlesæt til trykekspansion m. automatisk udlufter på fremløbet.

Jeg havde det første døgn efter monteringen en del støj fra cirkulationspumpen, men tænkte det nok var lidt luft der sku koges/vandre ud. men syntes støjen fortsatte. Syntes også den kørte meget drastisk op og ned(både i støj og effekt). Jeg tænkte om det var fordi tingene måske var gået lidt for stærkt m.påfyldning af anlægget osv. Så efter et par dage jeg startede forfra, slukkede fyr+cirkulationspumpe. tappede alt vand af anlægget. Herefter fyldte jeg vand på hele anlægget igen, mens cirk.pumpen var slukket. Jeg luftede ud på alle radiatorer samt på udluftningsventilen under VVB. Herefter opstart fyr+cirk. pumpe.... Her bobler cirk. pumpen lidt og jeg følger grundfos instrukser og sætter den på Trin3 i 10-15 min for automatisk at udlufte den. Når jeg så sætter den tilbage på AUTOadapt er ALT støj fra pumpen ophørt.... og hele anlægget kører faktisk som det skal, varme i alle radiatorer, varmt brugsvand og gulvvarme virker osv. men stadigt 22W ??? er der noget her som er forkert??? hvis jeg lukker for fremløbet til spiralen på VVB, falder pumpen med det samme til 11 W... og beholderen sidder lige over pumpen, er det ik meget den bruger på at cirkulere det lille stykke?= jeg går ud fra det eneste som bremser dette, er temperaturfølingen og på returen ind i oliefyret?

Noget jeg også er i tvivl om er, det nye nanometer der er monteret på samlesættet, er helt fyldt med kondens bag glasset, så det er svært at aflæse trykket, hva skyldtes dette????


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af pso » 10 jul 2013 23:57

De 22 watt betyder at pumpen ser et meget stort hul den kan sende vand igennem, i dette tilfælde må det jo være VVB spirallen.
Automatikken virker omvendt af hvad du tror den vorsøger at holde konstant tryk ikke konstant vandmængde. Kort rør og stor dimension får pumpen til at skrue op (den tror du åben ventiller og beder om varme) og modsat. Når ventiller lukker skrue den ned for trykket
HAr du ventil på til VVB prioritering eller sidder VVB spiral ,parallel med det øvrige anlæg?
Uden ventil skal du begrænse vandmængden igennem en parallel VVB spiral ellers får du nok for lidt varme til vinter da den tager pumpe trykket.
En anden mulighed er at sætte VVB spiral i serie foran varmen til huset. Kan det være ændret.
Iøvrigt er der ingen grund til at tappe vand når der er luft du skal bare lufte ud og fylde på

d0mino
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 jul 2013 20:45

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af d0mino » 11 jul 2013 00:07

Tak for hurtig respons! Okay så blev jeg lidt klogere... men der sidder altså ingen former for termostatregulering på hverken fremløb eller retur på VVB.. den er koblet direkte på oliefyret, altså de samme strenge der føre ud og fodrer radiatorer og gulvvarme i huset. Har altid reguleret den temperatur jeg ville ha direkte på oliefyret (skala 1-6 ~ 3 giver ca. 60 grader) og har med min tidligere cirk. pumpe "bare" kørt i trin2. Om vinteren bruger jeg brændeovn, så radiatorer har jeg ikke skruet ret meget op for der.. så måske derfor jeg ikke har mærket problemet? Jeg havde tænkt på at montere en danfoss FJVR returtermostat på returen ud fra spiralen? ville det evt. begrænse vandmængden så pumpen bedre kan finde modstand i rørene? eller er det bedre at anvende termostat på fremløbet????

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af newpas » 11 jul 2013 08:25

Jeg har monteret termostat på retur og stillet på ca 50grader og det virker udmærket. Husk at autoadapt tager et par dage før den finder sit leje!

d0mino
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 jul 2013 20:45

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af d0mino » 11 jul 2013 17:45

newpas skrev:Jeg har monteret termostat på retur og stillet på ca 50grader og det virker udmærket. Husk at autoadapt tager et par dage før den finder sit leje!

Okay tror jeg vil prøve at montere sådan en så pumpen ikke står og cirkulere unødigt... ! Tak for hjælpen. :great:


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af pso » 20 aug 2013 23:31

Ja du kan bruge mange forskellige ventiler
Fik du det til at virke?

d0mino
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 jul 2013 20:45

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af d0mino » 30 aug 2013 10:32

Ja har bare monteret sådan en FJVR termostat, lissom til gulvvarme.. det kører bare uden problemer... tak for hjælpen allesammen :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp til problemer ifbm. skift til ny VVB

Indlæg af Hjemme teori » 30 aug 2013 12:34

pso skrev:De 22 watt betyder at pumpen ser et meget stort hul den kan sende vand igennem, i dette tilfælde må det jo være VVB spirallen.
Automatikken virker omvendt af hvad du tror den vorsøger at holde konstant tryk ikke konstant vandmængde. Kort rør og stor dimension får pumpen til at skrue op (den tror du åben ventiller og beder om varme) og modsat. Når ventiller lukker skrue den ned for trykket
HAr du ventil på til VVB prioritering eller sidder VVB spiral ,parallel med det øvrige anlæg?
Uden ventil skal du begrænse vandmængden igennem en parallel VVB spiral ellers får du nok for lidt varme til vinter da den tager pumpe trykket.
En anden mulighed er at sætte VVB spiral i serie foran varmen til huset. Kan det være ændret.
Iøvrigt er der ingen grund til at tappe vand når der er luft du skal bare lufte ud og fylde på
Faktisk er de nyeste pumper proportional pumper. Det betyder at ved stort flow hæver pumpen trykket og ved lille flow sænker den trykket. Så bruger man mindst strøm, men har stadig stor ydelse og undgår støj i installationen.
Mvh. Sophus


Besvar