Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Passat C1

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af Abildhauge » 09 jul 2013 11:32

Hejsa

Jeg overvejer kraftigt at udskifte mit Passat C1 med iltstyring fra 2001. Om vinteren kører det fint, men når det ikke er koldt pausefyrer det ALT for meget og der danner sig glanssod på ALLE metalflader i fyrret, inklusive røgbremser og i kassen umiddelbart før røgrøret starter. Når det så bliver koldt igen, brændes alt glanssoden fint af igen, men det er temmelig frustrerende.
Desuden lugter alt den pausefyring ikke for godt ud af skorstenen. Overraskende nok siger skorstenfejeren at skorstenen er ok....

Nå men jeg har dybest set nok opgivet en få en bedre drift i C1 i overgangsperioder, hvor vi ikke kræver ret meget varme i gulve m.v.v og jeg synes det er svært at ofre en farlig masse penge på ny styring m.v. i fyret, da der før vi købte ejendommen, ikke havde været monteret shunt til returløbet samtidig med de fyrede med sojaskaller, derfor aner jeg ikke om kedlen kan være tæret!!

Nå men til sagen.. Jeg kigger efter en ny varmekilde, pillefyr eller stoker.

Basis:
  • Opvarmet hus 170m2 variende isolering, fra ingen på en nordvendt væg til god, der hvor vi senest har renoveret. I alt sikker middel. Desuden er der tilkoblet radiator til isoleret værkstedsrum på 40 m2, som dog særdeles sjældent opvarmes.
  • Brændsel: Træpiller. Kunne man smide en stump lægte i brændkammeret, når man har rester til overs i stedet for at køre det på lossen er det fint men bestemt ikke afgørende.
  • Vedligehold: Jeg er ikke til vedligehold i længden, jeg får ikke lavet ugentlig rensning til tiden osv. Jo mere automatisk jo bedre.
  • Nørd faktor: Det er altid godt. Kan jeg lave noget statistik på forbrug osv. via en PC er det alletiders, så gider jeg pludseligt godt lege med indstillinger osv. Men jeg får ikke noteret forbrug med videre op selv :-).
  • Teknisk snilde: Ikke meget men lærer rimelig hurtigt. Dog lykkedes det mig næsten altid at ødelægge noget, første gang jeg piller ved det. Kostede bl.a. en lambda-sonde i C1'en da jeg skulle rense den, av!.
  • Pris - det står IKKE 100k på budgettet til fyr, men er ikke begrænset til at det SKAL være billigst muligt. Hvis egenskaberne retfærdiggør prisen, kan det måske forhandles med konen.
Jeg har kigget på følgende enheder:
Scotte
Fordele:
  • Prisen er til at overkomme
  • Stor erfaringsbase bl.a. her på siden med indkøring, indstillinger osv.
  • Adgang til "Stor" silo som standard
  • Reservedele er til at komme til
  • Mulighed for overvågning og styring via PC. Hvor godt er det egentlig?
Ulemper:
  • Vedligehold, men dog mindre en nu. (Hvor meget vedligehold er der egentlig)
  • Hunden (en stor en) har adgang til fyrrummet i dagtimerne (Kurv og vand er her), med adgang til haven. Kan en "nysgerrig" hund komme i klemme i en bevægelig del, eller ved en "fejl" æde slangen sneglen kører piller i ? Bør jeg lave en afskærmning i så fald så fyret og silo er en lukket enhed?
MGM Comfort
Fordele
  • En samlet lukket enhed. Det ser pænt ud og hunden kan da umuligt komme galt afsted.
Prisen, omend lidt højere end Scotte er fin.
  • Begrænset vedligehold, jf. Klaus rosende "anmeldelse"
  • Ikke nogen indstillinger jeg umiddelbart skal pille ved.
  • Mulighed for overvågning via PC/smartphone, dog ikke opsamling af statistik, så vidt jeg kan se
Ulemper
  • Mindre magasin. Kan man tage en uges ferie om vinteren uden at skulle fylde piller på?
  • Adgang til reservedele, hurtigt hjælp?
Bioheat 149
Fordele
  • Lukket enhed
  • fuldautomatisk, meget lidt vedligehold. Mmmmmmmm
  • Køb dansk(Men ikke for enhver pris)
Ulemper
  • Lillebitte magasin, så lille at man næsten skal overveje ekstern silo, og det koster boksen at tilkøbe celledims til Bioheat'en m.v.(Pladsmæssigt heller ikke helt optimalt.(Erfaringer omkring hvorvidt der reelt er irreterende at magasinet er så lille søges!)
  • Prisen, jeg synes at opleve at udover enheden skal man "lige" bruge, en røgsuger, og en dims og en dingenot, og sjovt nok koster alle løsdele fra Passat spidsen af en jetjager. Så prisen går pludselig fra enhed omkring 55k til måske 70-80k, plus montering av! av! av! av! av!
  • Ingen online overvågning, (I need my nerd factor)
Jeg hører selvfølgelig gerne input omkring det enkelte fyr, og forslag til alternativer.

Generelle spørgsmål:
  • Kører Scotte og MGM fint uden lambda-sonde? eller skal den budgetteres med fra starten? C1'en kører af helvede til uden, kræver i hvert fald Finindstilling af pommern til.
  • Er der andet udstyr jeg skal overveje, der gør min hverdag lettere
  • skal jeg kigge helt andre veje?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af pille bruger » 09 jul 2013 12:03

Jeg lægger ud med at svare på det du spørger om på Scotten.
Nej iltstyring behøves ikke.
Vedligehold er mest at huske at fylde piller på om sommeren.
Rens: fyrboks en gang om måneden, og rensemekanik ca. en gang i kvartalet.
Askeskuffen når den er fyldt.
Pc styring eller Cloud og en mobil, så har du kontrol over alt.
Temperatur kurver og forbrugs grafer over flere år.
Og nej, hunden kan ikke komme i klemme nogen steder.
Vælger du en Scotte mini er det hele bygget ind i kabinet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2013 14:03

Jeg ville vælge MGM over Bioheat ud fra prisen - i realiteten kan det vise sig hurtig at være halv pris. En 15kw comfort kører såvidt jeg kan læse mig til fint uden lambda. Der kan være 225l i magasinet - i dit tilfælde er det nok maksimalt 4-5 dage i en kold vinteruge, men også lidt mere hvis huset bare lige holdes frostfrit mens I tæsker ned ad løjperne.

Vølunds Pellux 100 er ikke officielt godkendt efter klasse 5, men det er på trapperne har jeg fået at vide - kompaktløningen tilbyder et 350l magasin.

Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af Abildhauge » 09 jul 2013 14:20

Tak for svar begge 2.

@pille bruger
Med hensyn til version10 styringen og opkobling til stokercloud. Sker det via netværkskabel eller er det fortsat noget med en seriel port? Jeg ville være noget interesseret i at lave et trådløst acces point i fyrrummet, da kabeltræk ikke er lige let at praktisere fra fyrrummet.

@nemocharley
Enig, prisen på Bioheat er svært bare sådan lige at sluge.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af pille bruger » 09 jul 2013 14:25

V 10 kobles direkte på nettet med et LAN kabel.
Og ja, trådløs tilkobling er mulig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


nemocharley

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2013 17:35

mht. MGM´s stabilitet så lader det til den er fuldt på højde med Bioheaten - måske endda højere. MGM pillefyrets rigtige navn er Slimpel og kommer fra det tyrkiske firma Kozlusan. Prøv evt. at søg lidt på den.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af Brandsen » 09 jul 2013 22:11

Halløj i forum,

Jeg har en Baxi 2.5 der varmer ca 425m2, og den 'sveder tran' om sommeren, der er simpelthen
ikke tilstrækkeligt forbrug, så nu har jeg installeret en Scotte BS mini 10kw med semirens,
og koblet den i serie med Baxi'en, sådan Baxi kan komme på sommerferie 8)

Baxi'en skal så trække læsset når det bliver pingvin vejr, for den æder gladeligt alt ,hvad der blot
er den mindste brændbart.....kunne du bruge samme set-up, i stedet for at scrotte din Passat ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af Abildhauge » 09 jul 2013 22:26

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jeg har en Baxi 2.5 der varmer ca 425m2, og den 'sveder tran' om sommeren, der er simpelthen
ikke tilstrækkeligt forbrug, så nu har jeg installeret en Scotte BS mini 10kw med semirens,
og koblet den i serie med Baxi'en, sådan Baxi kan komme på sommerferie 8)

Baxi'en skal så trække læsset når det bliver pingvin vejr, for den æder gladeligt alt ,hvad der blot
er den mindste brændbart.....kunne du bruge samme set-up, i stedet for at scrotte din Passat ?
Jeg behøver nok ikke mere end en 10kw enhed i alt, så at lave en serie forbindelse er nok pænt overkill. :-)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Udskiftning af Passat C1

Indlæg af Brandsen » 09 jul 2013 23:09

Halløj i forum,

Jeg var nok ikke tilstrækkeligt klar i min forklaring : jeg kører naturligvis kun
med én ad gangen 8)

Min pointe var nu en helt anden, nemlig at jeg ofte ser den 'tvangstanke', at man
skal udskifte eller erstatte sit fyr med noget andet. Jeg var selv på samme spor
da jeg i sin tid fik installeret Baxi'en, den skulle erstatte et Salamander oliefyr.
Den idé holdt lige til VVS'eren spurgte hvorfor jeg ville skrotte Salamanderen,
den kunne jo bare sætttes i serie med den nye Baxi ?? ... og sådan blev det,
Salamanderen blev stående i yderligere godt 7 år..... der er plads nok her på matriklen 8)

... så hvis du har plads, så lad dog dit nuværende fyr blive stående, så er du lidt mere frit
stillet med hensyn til brændsel, og har en back-up på en mørk og kold fredag aften, hvor det
ikke er til at få reservedele.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar