Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
mkyndi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jul 2013 19:30

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af mkyndi » 03 jul 2013 20:38

Jeg står og skal udskifte mit nuværende fyr og overvejer nu seriøst en Reka 20kw, fyring med flis. (evt. med røgsuger)
Tænker formentlig at koble en 1500 ltr. silo/magasin på fra REKA.

Er der nogen der har erfaringer med denne model?
Nogle særlige ting jeg skal være opmærksom på?

Er ved at beregne den økonomiske side af sagen:
Jeg har brug for at få opvarmet ca. 450 m2 beboelse og ud fra beregneren her på forum, ser behovet ud til at være ca. 50-60 m3 pileflis (lagret) set i forhold til nuværende forbrug af træpiller. Er det hvad der kan forventes eller er det helt skævt?
Huset er renoveret i 96 og er middel isoleret, dog udsat for vestenvind!

Ud fra beregneren kan jeg have en besparelse på godt 10.000 kr. pr. år. set i forhold til træpiller.
450 kr. pr. m3 pileflis

Grundlaget for flis er, at jeg har mulighed for at plante energipil...

Hvad kan der forventes til montage, der står i dag et "byg selv" træpillebrænder/kedel anlæg, imens resten af husets installationer er fra 96. så jeg forventer ikke de store forandringer for at tilkoble fyret.

På forhånd tak for hjælpen og tak for et super godt forum, hvor der er læst om mange brugbare erfaringer :great:


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 jul 2013 21:18

Måske skulle du tage en snak med smedemester Palle Christensen Solbjerg ved Bælum.
Palle vil vist sælge hans 20 Kw. Reka kedel.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

nemocharley

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 21:30

Du bliver nødt til at finde ud af om det er godkendt til genopsættelse, som det første. Jf. de nye klasse 5 regler, som trådte i kraft 1/7 2013. Jeg skriver dette, da jeg kan huske at nogle af Rekas anlæg ikke har klaret de nye krav.

Vedlægger lige listen over godkendte anlæg fra tekn. inst. her: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af snubbi » 03 jul 2013 22:13

hej
Du behøver ikke pilleflis i en reka den kan spise rimlig grov flis ,det er vigtig at flisen du for leveret er ens arte og uden for mange stikker(lange stykker ) ,det er stikkerne der kan give problemer.
Der er mange det tager "bananen"ud af flishuggeren for så for den større kapasitet, og der kommer manger stikker ignem.Så får en trailer fuld elle 2 til at prøve med .
Den mængede du for venter at bruge er måske lidt lavt sat, hvis det er eg/bøg så passer det hvis det er gran/fyr skal du bruge 10-15rm mere .
Pris på flisen bør du kunne få til mellem 120-til 170 leveret på adressen hvis du tag en container af gangen .
Hvis du planter en 1.ha. med energi poppel/pil så vi du kunne høste ca 25 tons når poppel/pilen er 3 til 4 år en 1/2 ha om året vil kunne dække forbrug .plus der en fordel ved at fyre med pil/poppel for det giver næsten igen aske :great: .
Det flis der er på market ,er for det megste gran og fyr, der er en del sand og andre urenheder i barken.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af timkenneth » 04 jul 2013 08:33

snubbi der er ikke snak om pilleflis, men PILEflis.


det lyder som en god plan du har dig der. har du en beregning på hvor mange hektar du skal plante ud til pil, ligeledes at få det snittet mv. det skal oplagres på beton med overdæk. Som snubbi nævner skla du seriøst se på poppel istedet, eller måske som kombination. det brænder bare skidegodt og der er ikke alt det vand i som i pil.

vedr. valg af stoker så er der mange på markedet med stor silo efterhånden. REKA praler af flisfyring med høj vandprocent, men det kan andre nu også, især når du skal fyre så mange m2 op, så kan der komme godt blæs på.
nogen har også silo udenfor hvor der læsses i med en frontlæsser eller ligende. det er genialt... og nemt for din ryg.
nu ved jeg ikke hvor du er fra, men der er landsskue i herning lige pt. og alle seriøse forhandlere af energi er tilstede. du vil kunne få megen indput her.


mkyndi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jul 2013 19:30

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af mkyndi » 04 jul 2013 09:38

Tak for kommentarerne.
Jeg har mulighed for at plante optil 1,5 hektar. Jeg forestiller mig at poppel kan få lidt udfordringer i vestenvinden (Thy) og hos mig kommer de til at stå på et åbent areal, derfor kan jeg kigget mest på pil?! jeg kan vel ca. producere 30-35 tons ud fra 1,5 hektar?

men jeg må undersøge markedet for lidt grovere flis indtil jeg selv er leveringsdygtig.

Valget af Reka er blot fordi jeg er blevet det anbefalet, da markedet er enormt, har jeg valgt at arbejde den vej og investeringen stikker ikke helt af i forhold til andre!
Derudover er ideen med risten der sørger for bevægelse og dermed mindre risiko for slagger. og selvfølgelig at den kan tackle vandprocenten.
Siloen vil blive etableret i gården, så det er muligt at læsse med en minilæsser...

I første omgang er det min plan at bruge en gammel mødding som lagerplads, den måler 85m2 i grundareal og så overdække det.
(skal der laves lufthuller i plastiken eller er det unødvendigt??)
Senere hen vil jeg bygge et skur til opbevaring.

Ville gerne til Herning, men har desværre lovet mig væk lørdag/søndag.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af snubbi » 04 jul 2013 22:16

hej
jeg hade lige overset at der stod pile flis,prøv denne hjemme side http://www.energipoppel.dk hvis du har 1,5 ha at plante til skulle det dække dit behov dog først om ca 3 år så er det ca en 1/2 ha . :great:
jeg fyre selv med flis i baxien .den er mere kræsen

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af paw » 05 jul 2013 07:43

nemocharley skrev:Du bliver nødt til at finde ud af om det er godkendt til genopsættelse, som det første. Jf. de nye klasse 5 regler, som trådte i kraft 1/7 2013. Jeg skriver dette, da jeg kan huske at nogle af Rekas anlæg ikke har klaret de nye krav.

Vedlægger lige listen over godkendte anlæg fra tekn. inst. her: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Klap nu lige hesten, indtil nu er der IKKE en Reka på 20 kw som er godkendt efter de nye regler. Måske kommer der en på et tidspunkt som bliver godkendt, og brugt er udelukket, så vent med dine planer lidt endnu.
Tjek listen ovenover af og til, så du er opdateret hvilke der er godkendte og IKKE godkendte.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af timkenneth » 05 jul 2013 09:14

tror umiddelbart poppel er ligeglad med vinden. men det kan selvf. undersøges. det bliver jo plantet i læbælter som ammetrær, og der klarer de det fint. der er gode støtte muligheder til poppel hvis du har betalingsrettigheder, men det er der vist også til pil.
pileflisen kommer til at bræmme voldsomt pga. vand indholdet, så det er ikke den bedste løsning med plastik over, men eftersom du ikke har muligheden for at få det ind er det jo næst bedste løsning. du kan med fordel lave et mindre hul i plastikken øverst, en lille skorsten, så kommer du til at se damp ;D
også nogle drænslanger nederst så det kan ånde her. synes det giver hurtigere og bedre tørring her hos mig.

spændende installation du skal igang med. undersøg lige med din skorsten om den kan håndterer al den røg og damp der kommer til at blæse igennem
noget andet. du skriver det er noget byg-selv-stoker, med en tvivlsom virkningsgrad?. ved at installere et moderne anlæg kan du med stor sikkerhed skære meget af pilleforbruget.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Reka HKRST-FKS 20 kw - erfaringer

Indlæg af snubbi » 05 jul 2013 18:29

hej
jeg har en kollega der har plante et 9m pile læbælte langs marken for at læ for vestenvinden ,det virker fint . :great:
Det er ikke bare i jylland vesten vinden driller det gør den også på sjælland .


Besvar