Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skivebremser

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Skivebremser

Indlæg af ommy » 08 jun 2013 00:01

Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer icon_cheesygrin.gif
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer ) :cheers:


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Skivebremser

Indlæg af Bigfoot » 08 jun 2013 21:30

ommy skrev:Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer icon_cheesygrin.gif
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer ) :cheers:
1982 :shock: :shock: :shock: Da blev jeg født....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Skivebremser

Indlæg af Flammen » 08 jun 2013 22:17

jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Skivebremser

Indlæg af Aaen » 09 jun 2013 08:49

Flammen skrev:jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder
Nemlig, brug keramisk pasta til åget (der hvor klodserne sidder) og silikone fedt til gliderne.
Navet hvor skiven sidder på skal være helt rent, ingen rust. Derudover skal det være lige, dvs at hvis man måler på det med et mikrometer-ur, må det max varierer med 0,05 mm. jeg ser ofte at efter der er skiftet et hjulleje, er sidstnævnte blevet skæv. Så er det ligemeget hvilke skiver du køber.....
Derudover skal stemplet i caliperen også kunne trykkes relativt let tilbage.
Bremseklodserne skal skiftes sammen med skiverne. Hvis de af en eller anden grund har masser af belægning tilbage, kan de genbruges ved at planslibe dem på et stykke sandpapir på el plant underlag.

Og så skal bremserne jo køres til. min 10 km, hvor der laves lette opbremsninger. gerne unde at stoppe helt, men kør videre bagefter.

Så skulle i have en chance

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Skivebremser

Indlæg af kovas » 30 jun 2013 14:13

Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Skivebremser

Indlæg af triumph » 30 jun 2013 15:37

jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Skivebremser

Indlæg af Aaen » 30 jun 2013 16:05

kovas skrev:Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
Du kunne evt prøve at bremse bilen ned på håndbremsen, hvis forholdene tillader det. Evt 1. opbremsning hver morgen, for at bremse det rust væk det kan være kommet i løbet af natten. det har jeg "lært" mine forældre, og de har ikke rust på bagbremserne. Du skal holde håndbremsearmen i hånden hele tiden og have knappen inde hele tiden. men som sagt, kun hvis forholdene er til det ( ingen tæt trafik, sne osv.)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Skivebremser

Indlæg af Hjemme teori » 30 jun 2013 18:12

triumph skrev:jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv
Den må du godt lige forklare for en imbecil som mig.
Mvh. Sophus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skivebremser

Indlæg af Tom_AT » 30 jun 2013 18:22

Fordi man så også bremser over en længere periode, hvilket giver længere tid med friktion mellem klodser og skiver. Friktion udvikler varme.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Skivebremser

Indlæg af Flammen » 30 jun 2013 21:34

brug håndbremsen hver gang til den 1. i mdr. det kan alle huske, og det holder skiven ren. med håndbremsen mener jeg at bagenden sætter sig, og du er tæt på en blokering. evt fyret af i baggear på en resteplads, så enden løfter sig. det holder dine bagbremser friske


Besvar