Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Skivebremser
- ommy
- Stoker VI
- Indlæg: 246
- Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
- Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
- Areal: ca 135 i 2 etager
- Brændsel: træpiller 8mm
- Fremviser gerne i postnummer: 5464
- Årligt forbrug: 3.5t
- Geografisk sted: Brenderup Fyn
Skivebremser
Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer )
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer )
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5099
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Skivebremser
1982 Da blev jeg født....ommy skrev:Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer )
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker XVI
- Indlæg: 1520
- Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
- Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
- Areal: 170
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6990
- Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
- Givet likes: 15 gange
- Modtaget likes: 52 gange
Skivebremser
jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder
- Aaen
- Stoker XV
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 3 gange
- Kontakt:
Skivebremser
Nemlig, brug keramisk pasta til åget (der hvor klodserne sidder) og silikone fedt til gliderne.Flammen skrev:jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder
Navet hvor skiven sidder på skal være helt rent, ingen rust. Derudover skal det være lige, dvs at hvis man måler på det med et mikrometer-ur, må det max varierer med 0,05 mm. jeg ser ofte at efter der er skiftet et hjulleje, er sidstnævnte blevet skæv. Så er det ligemeget hvilke skiver du køber.....
Derudover skal stemplet i caliperen også kunne trykkes relativt let tilbage.
Bremseklodserne skal skiftes sammen med skiverne. Hvis de af en eller anden grund har masser af belægning tilbage, kan de genbruges ved at planslibe dem på et stykke sandpapir på el plant underlag.
Og så skal bremserne jo køres til. min 10 km, hvor der laves lette opbremsninger. gerne unde at stoppe helt, men kør videre bagefter.
Så skulle i have en chance
- kovas
- Stoker XVI
- Indlæg: 1748
- Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
- Mit fyr: Ekoheat 1500
- Areal: 160+40
- Brændsel: Polar Power 8mm
- Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
- Årligt forbrug: 4992 år 2016
- Geografisk sted: Løgstør
- Modtaget likes: 17 gange
Skivebremser
Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
Mange hilsner Kovas.
Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5472
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 403 gange
- Modtaget likes: 421 gange
Skivebremser
jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv
- Aaen
- Stoker XV
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 3 gange
- Kontakt:
Skivebremser
Du kunne evt prøve at bremse bilen ned på håndbremsen, hvis forholdene tillader det. Evt 1. opbremsning hver morgen, for at bremse det rust væk det kan være kommet i løbet af natten. det har jeg "lært" mine forældre, og de har ikke rust på bagbremserne. Du skal holde håndbremsearmen i hånden hele tiden og have knappen inde hele tiden. men som sagt, kun hvis forholdene er til det ( ingen tæt trafik, sne osv.)kovas skrev:Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
-
- Stoker XVII
- Indlæg: 2517
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Givet likes: 29 gange
- Modtaget likes: 232 gange
Skivebremser
Den må du godt lige forklare for en imbecil som mig.triumph skrev:jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv
Mvh. Sophus
-
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4113
- Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
- Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
- Areal: 182
- Brændsel: Piller, Flis og brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 47 gange
Skivebremser
Fordi man så også bremser over en længere periode, hvilket giver længere tid med friktion mellem klodser og skiver. Friktion udvikler varme.
-
- Stoker XVI
- Indlæg: 1520
- Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
- Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
- Areal: 170
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6990
- Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
- Givet likes: 15 gange
- Modtaget likes: 52 gange
Skivebremser
brug håndbremsen hver gang til den 1. i mdr. det kan alle huske, og det holder skiven ren. med håndbremsen mener jeg at bagenden sætter sig, og du er tæt på en blokering. evt fyret af i baggear på en resteplads, så enden løfter sig. det holder dine bagbremser friske