Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
jopa

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af jopa » 20 jun 2013 14:59

Op med en ekstra luft/luft pumpe på første sal, og brug eksisterende brændeovn.
Tror ikke du får det billigere uden at skulle investere en herregård der har lang forrentningstid.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Tom_AT » 20 jun 2013 15:52

sologbrænde skrev:ska man skrive m småt :P
Ja, og kan da informere dig om, at det at skrive med stort på et forum, betyder at råbe.

Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 21 jun 2013 09:55

Varmepumpen og brændeovnen er placeret centralt i stuen midt i huset, nær gangen, hvor trappen er op til 1. sal.

På 1. sal er der en stue, et disponipelt rum (Til opbevaring af ting) samt et stort værelse, som nok skal bruges til gæste værelse og træningsrum.

Jeg tror derfor, at varmen op til 1. sal ikke bliver det største problem, tværtimod, da varmekilderne er placeret tæt på trappen.
Sælger har endvidere placeret en ventilator lige over trappen.

Jeg tænker vi skal gøre/overveje:
• Kan et solcelleanlæg betale sig? Evt. også et solfangeranlæg til varmt vand?
• Udskifte brændeovnen til en pilleovn, hvor der kan monteres varmeflytning, hvis det bliver nødvendigt (Det skal selvfølgelig undersøges inden om det er muligt til de to bagerste værelser i stue etagen)

Rent økonomisk kan det så bedst betale sig at bruge varmepumpen, når vi producere strøm og pilleovnen ellers.

Tror I ikke det vil give en ”spiselig” varmeregning kontra investering og brug af et nyt vandbåren anlæg? En konventering til gas løber hurtigt op i 125.000-150.000 + en varmeregning på ca. 15.000 hvert år. Her er vi dog sikret ordentlig varme i alle rum.

Jeg har tidligere læst, at varmeflytning ikke specielt ”sundt” da det trækker luft og støv rundt og man derfor skal skifte filter mv. Er der nogen der kan fortælle mere om dette? Er det besværligt? Der måske også komme nye og mere smarte anlæg på markedet nu?

Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 24 jun 2013 10:00

Jeg fik et tip om, at jeg måske også kunne undvære et solfangeranlæg, men i stedet sætte den nuværende varmvandsbeholder til kun at producere varmt vand imens der var sol lys. Det lyder jo som en god ide. I første omgang er det kun mig og min kæreste der flytter ind, så mon ikke det kunne lade sig gøre. Hvad siger I???

Derudover har jeg luret lidt på disse to pilleovne: http://www.mcz.dk/mcz-ego-comfort-air/ og http://www.mcz.dk/mcz-musa-comfort-air/

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 10:27

jeg ville ikke tænke i pilleovn nu hvor brændeovnen er der. Først bo i huset og se hvordan det virker. Solcelleanlæg mener jeg stadig er værd at undersøge.


jopa

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af jopa » 24 jun 2013 10:42

Jeg ville flytte ind og så tag den derfra.
Har du ikke adgang til træ så smid briketter i brændeovnen, og lad pumpen køre om natten.

Vores brændeovn varmer fint hele underetagen op.

Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 24 jun 2013 10:44

Okay tak...

En anden lille detalje er, at vi måske kan låne til forbedringer/renovering af huset via et kreditlån, hvis vi låner det hele på engang. Et eksempel, hvis vi køber huset for 1,1 og bruger 300.000 til solceller, vinduer osv. og banken bagefter vurdere huset til 1,4 mio. Kan vi låne de 80% af det beløb som et kreditlån og altså til en bedre rente end hvis vi om 3 år skal låne til det som et boliglån. Det er selvfølgelig også en lille overvejelse :)

Det vigtigste er dog vi kan få en god varme i huset uden vi bliver ruineret.

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 11:58

solceller - men hvor stort ved jeg ikke, da jeg ikke kender husets samlede kw forbrug, og jeg kender heller ikke de nye regler. Men kan i gøre det over et kreditforeningslån, så ser det jo endnu mere attraktivt ud, også med et stort solcelleanlæg.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af majland » 24 jun 2013 13:45

nemocharley skrev: Men kan i gøre det over et kreditforeningslån, så ser det jo endnu mere attraktivt ud, også med et stort solcelleanlæg.
Hvis du kan få et solcelleanlæg til at se attraktivt ud så erdu godt nok en af de meget få ...

Mhs finansering så er flere (alle? ) kreditforeningerne gået over til et trappelån hvor bidragssatsen er højere mellem 60% og 80%.

Mhs forrentning er mit _GÆT_ at der er bedst økonomi i at efterisolere så meget som muligt. Dernæst er der måske kan være en besparelse i at skifte vinduerne. Sidstnævnte vil jeg ikke tage som givet...

Vi har skiftet vore 80'er temovinduer til energiruder men det tjener sig aldrig hjem. Men de gamle var ved at være ringe og der ville være meget arbejde i fortsat at vedligeholde dem selvom det kun var godt 5år siden vi havde skiftet gummibånd og glaslister (der er mange kanter på dannebrogsvinduer).
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Gotlieb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb » 24 jun 2013 13:54

majland skrev:
Hvis du kan få et solcelleanlæg til at se attraktivt ud så erdu godt nok en af de meget få ...

Mhs finansering så er flere (alle? ) kreditforeningerne gået over til et trappelån hvor bidragssatsen er højere mellem 60% og 80%.

Mhs forrentning er mit _GÆT_ at der er bedst økonomi i at efterisolere så meget som muligt. Dernæst er der måske kan være en besparelse i at skifte vinduerne. Sidstnævnte vil jeg ikke tage som givet...

Vi har skiftet vore 80'er temovinduer til energiruder men det tjener sig aldrig hjem. Men de gamle var ved at være ringe og der ville være meget arbejde i fortsat at vedligeholde dem selvom det kun var godt 5år siden vi havde skiftet gummibånd og glaslister (der er mange kanter på dannebrogsvinduer).
Mener du det vil være dumt at investere i solceller?

De fleste vinduer er skiftet og vores plan var/er lidt at skifte de sidste, samt de to hoveddøre.


Besvar