Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rørføring til ekspansions beholder, åben

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
fedtegreven
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17 nov 2009 09:00
Mit fyr: gl hs tarm unit
Areal: 120
Brændsel: gæt efter profilnavn
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestkysten mellem ringkøbing og holstebro

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af fedtegreven » 23 jun 2013 08:04

Hej

Jeg er i fuld gang med og lave rørføring i mit nye fyrrum og skal være færdig her inden den 1/7 pga de nye regler så jeg er lidt presset :?
Fyrrum er placeret i gl maskinhus og har clearet med fejer at det ikke tilsluttes stuehus endnu, men på et senere tidspunkt, der er lige en gl stald der skal lægges ned inden der kan graves rør ned, se det der arbejdes på er at få fyrings faciliteten til og køre inden den 1/7.

Jeg har søgt lidt rundt her på forum og andre steder, for at finde svar på flg spørgsmål, men ikke helt med held.

1. Rør fra kedel og op til ekspanion skal det være sammetykkelse hele vejen, jeg har ført 1" fra kedel til top af akutank og derfra lavet varmelås i 3/4" til ekspansion, ekspansion beholder sidder lige over akutank pga lille højde til tag.
Tvivlen går på om det er forbudt at lave den der varmelås i 3/4 eller det skal holdes i 1" rør?

2. Da der ikke er afløb i fyrrum hvad så med overløb fra ekspansion? er det okay med en 60liter tønde som det kan løbe i, afløb blir lavet når der graves rør ned over til stuehus, hvor der også graves el ned.

3. Skal der kunne tændes op når fejer checker? der er ingen el, men jeg kan dog godt lave en intermistisk tilslutning via en forlængerledning.

4. Alle steder hvor Ernst skriver om ekspansion nævner han en bobledåse, men indtil nu har jeg ikke kunnet finde et billede af sådan en fætter ?? hvordan ser den ud? er det bare fx 10cm 2" rør med et låg på og så et 3 mm hul i dette eller hyr?

MVH
Fedtegreven


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af Zarge » 23 jun 2013 11:04

3/4" er minimum til ekspansion, så det er fint.
Afløb... Tja mener der ordret står noget med "skråt skåret rør ført til synligt gulvafløb i fyrrum... Men tror kun det er for at gøre det nemt at holde øje med når du fylder anlægget, tvivler på fejer vil ha noget problem med det, der er jo ikke noget sikkerhedsmessigt i det... ;-)
Mener egentlig heller ikke der er nogen særlige krav til strømmen, så den ville heller ikke bekymre mig...
Bobler dåse... Mon det er en luftpotte han tænker på?
Ang optænding, såfik jeg mit godkendt i fredags, den skulle ikke startes op...
Der er jo naturligvis forskel på fejere, men husk at han jo kø kun skal ta stilling til sikkerheden, altså omskorsten,tilslutning, ekspansion og den slags er i orden... Om det virker er jo egentlig ham uvedkommende... Du har en attest fra producenten der siger fyret er i orden, og hvis ellers tilslutningen ser sikker ud, er resten jo egentlig ham uvedkommende... Altså sådan lidt sort/hvidt... ;-)

fedtegreven
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17 nov 2009 09:00
Mit fyr: gl hs tarm unit
Areal: 120
Brændsel: gæt efter profilnavn
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestkysten mellem ringkøbing og holstebro

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af fedtegreven » 30 jun 2013 08:22

Hej Zarge

Tak for input, det blev i 3/4 og med varmelås und ganze molivitten lige som Ernst beskriver i sin bog, men vi måtte droppe bobledåsen, der var ski ikke højt nok til taget :-)
Nu skal det bare godkendes.......

MVH

Fedtegreven.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af pelle » 30 jun 2013 08:54

fedtegreven skrev:Hej Zarge

Tak for input, det blev i 3/4 og med varmelås und ganze molivitten lige som Ernst beskriver i sin bog, men vi måtte droppe bobledåsen, der var ski ikke højt nok til taget :-)
Nu skal det bare godkendes.......

MVH

Fedtegreven.
Det gør heller ikke så meget. Det er mest i starten når anlægget tages i brug og der er en masse ilt i vandet. Så, vil der stå nogle sprøjt op af det luftrør. Men, det får ende igen. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tommy71
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 nov 2012 00:29
Mit fyr: Tb-mini
Areal: 136 m2
Brændsel: Barlinek 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: 6200 Aabenraa, Kliplev

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af Tommy71 » 30 jun 2013 23:58

Hvad er det for nye regler du hentyder til ???
Jeg skal selv til at bygge om/nyt fyrrum næste år, så vil da gerne vide lidt mere ??

Mvh Tommy......


fedtegreven
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17 nov 2009 09:00
Mit fyr: gl hs tarm unit
Areal: 120
Brændsel: gæt efter profilnavn
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestkysten mellem ringkøbing og holstebro

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af fedtegreven » 01 jul 2013 21:53

Hej Tommy

Det er de nye kedel regler, altså godkendelse en303-5 klasse 5 som jeg hentyder til, ikke så meget noget med selve fyrrummet.

MVH

Ole

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 jul 2013 21:17

Jo, - det er rigtigt som Pelle skriver, at bobledåsen er kun for at holde lidt igen på et eventuelt sprøjt, især når du fylder vand på første gang.
Vi lavede dem af et ca. 10 cm. lang 3" rør, hvor vi svejsede både bund og top i.
Så borede vi et 13 mm. hul i låget lidt forskudt for tilgangen i bunden, så vandet ikke kunne sprøjte ovenud.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

fedtegreven
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17 nov 2009 09:00
Mit fyr: gl hs tarm unit
Areal: 120
Brændsel: gæt efter profilnavn
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestkysten mellem ringkøbing og holstebro

rørføring til ekspansions beholder, åben

Indlæg af fedtegreven » 03 jul 2013 04:42

Hej Ernst

Super input, du må ha den med i næste revison af din bog, som jeg forøvrigt er meget glad for og har stor glæde af :)

MVH
Ole


Besvar