Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

far`s nye legetøj....

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Lintz » 21 jun 2013 22:00

Landlyst skrev:
Hmmm godt så... Tror jeg ikke vi behøver at diskutere om.... :great:
Men stadig en fin lille kran/traktor ham Leo-pol har fået - så mangler han bare Dozeren fra anden tråd.... icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Jobak » 21 jun 2013 22:04

Ang Major, er der vist mange forskellige udlæg om hvad der er hvad. Og flere modeller afhængig af land osv.
Men jeg kan ud fra egen oplevelse i min barndom og ungdomsdage berette at vi havde flg. der hjemme:
1 stk Fordson Major (mener ikke den hed andet, men det er nok den, nogen kalder Fordson Power Major eller New Major jeg ved ikke hvor gammel den var, det var en 4-cylindret benzin motor (det var godt der var noget der hed blå benzin dengang icon_cheesygrin.gif ) og der var monteret en Gyro frontlæsser på den og der var sgu ikke powersteering på traktorer dengang, fy for den armene blev lange når den skulle krejles rundt med læs på skovlen. Der var også et hjul på siden som vi brugte til et par store slibe sten der stod i et hjørne af gårdpladsen. Den også blev brugt til korn kværnen engang. Min bedstemor købte den sammen med en 2-furet plov og en fjeder harve for 24.000,- er jeg blevet fortalt.
1 stk. Fordson Super Major, hvilket var en 4-cylindret diesel motor, der var bl.a. 2-delt kobling, halv ned kunne du skifte gear og helt ned så stoppede PTO'en. Og differentiale spær såmen.
1 stk. Ford 5000 Y, men den kender de fleste jo.. som senere blev skiftet til en Ford 6700.
Jeg fandt lige denne side hvor du kan bladre frem og tilbage i de forskellige modeller, der er garanteret også flere af disse sider.
Fordson

PS. Nå ja selvfølgelig også en Ferguson TE20. Den havde den gamle sgu osse malet blå :lol:

Det er da derfor jeg har en blå Stoker osse, det havde jeg helt glemt.. icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst » 22 jun 2013 09:57

TE20 Var der lavet en ford magen til så vidt jeg lige husker... Det var årsag til en rimelig stor retssag om rettighederne til liftsystemet....

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Jobak » 22 jun 2013 22:55

Landlyst skrev:TE20 Var der lavet en ford magen til så vidt jeg lige husker... Det var årsag til en rimelig stor retssag om rettighederne til liftsystemet....
Korrekt
Ford_8N_Tractor.JPG

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af leo-pol » 29 jun 2013 12:39

Efter hvad jeg selv har kunne finde du af er det bare en major...da den ikke har spær og instrumenterne sidder oppe på tanken og høj/lav gear sidder oppe og ikke direkte i gearkassens....
Men har ledt om hvilken olie jeg skal smide på gear og bagtøj... Den skal jo køre hydralikolie fra bagtøjet så jeg er lidt i tvivl og kan ikke lige finde noget konkret på nettet hvordan og hvorledes.... Og div net sider gør det bare mer forvirnde...
Leo


gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

far`s nye legetøj....

Indlæg af gulvmand » 29 jun 2013 13:00

leo-pol skrev:Efter hvad jeg selv har kunne finde du af er det bare en major...da den ikke har spær og instrumenterne sidder oppe på tanken og høj/lav gear sidder oppe og ikke direkte i gearkassens....
Men har ledt om hvilken olie jeg skal smide på gear og bagtøj... Den skal jo køre hydralikolie fra bagtøjet så jeg er lidt i tvivl og kan ikke lige finde noget konkret på nettet hvordan og hvorledes.... Og div net sider gør det bare mer forvirnde...
Leo
Har du prøvet af se her,,
http://dvtk.dk/

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

far`s nye legetøj....

Indlæg af Aaen » 29 jun 2013 18:53

leo-pol skrev:Efter hvad jeg selv har kunne finde du af er det bare en major...da den ikke har spær og instrumenterne sidder oppe på tanken og høj/lav gear sidder oppe og ikke direkte i gearkassens....
Men har ledt om hvilken olie jeg skal smide på gear og bagtøj... Den skal jo køre hydralikolie fra bagtøjet så jeg er lidt i tvivl og kan ikke lige finde noget konkret på nettet hvordan og hvorledes.... Og div net sider gør det bare mer forvirnde...
Leo
Kommer lige med et input, ved ikke om det kan bruges

Jeg blev anbefalet at komme 10w30 motor olie på min gearkasse på min MF 165, af hjallerup Maskinforretning (de er jo MF forhandlere, så de må jo vide hvad de taler om). Den indeholder osse olien til min frontlæsser, og det kører fint efter det blev udskiftet. Derudover har det den fordel at det er den samme olie der bruges på motoren.

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

far`s nye legetøj....

Indlæg af S_L_Nielsen » 02 jul 2013 07:26

Mht. Major.. Der ligger denne labre bog på biblioteket i Viborg som jeg havde stor glæde af da jeg havde en Fiat 411. Major er også med.
Den kan jo bestilles hjem. :)

62.722
Autoreparationer / af E. Truelsen og Jørgen E. Madsen
Traktorer, 1
Klik her for at se hovedposten
Ny udgave
Ivar, 1964-1969.
8 bind, ill.
Noter:
Løsblade (ajourføres)
0Indhold: Bukh traktor 302 ; David Brown 990 ; Fiat traktor type 411 R ; Fordson Dexta (benzin) ; Fordson Dexta (diesel) ; Fordson Major traktor ; International traktor B-275 ; International traktor B-414 ; International traktor B-450 ; Massey-Ferguson traktor TE-20 ; Massey-Ferguson type 35 (diesel) ; Nuffield traktor
Dansk
0 471 549 7
000231845


Mvh
Søren

Brugeravatar
sprutel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
Areal: 120
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nord-vest Fyn
Givet likes: 1 gang

far`s nye legetøj....

Indlæg af sprutel » 03 jul 2013 18:42

Hej.

Prøv lige at kigge det her igennem http://goo.gl/9gy9S, måske der er noget du kan bruge.
Venlig hilsen
Sprutel


Besvar