far`s nye legetøj....

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Jobak »

kasper skrev:Det er da vidst en 69hk Super Major du har dig der, årg. 61-64..
Fordson Super Major om jeg må be! :D

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst »

leo-pol skrev:Mange tak...
Pt har jeg ikke nogle grab til den men planen var og lave en til den med tiden..
Men Svigerfar er igang med at skaffe en krøje-fætter til at smide på den da der er monteret slanger på den og jeg har massere af stropper og wirere så det skal nok gå i skoven....

Traktoren er en major ved ikke lige om det bare er en major eller super/power....
Kranen er en SKB og jeg aner ikke hvad den kan eller må lyfte...
Jeg har ikke fået luret så meget på den men sælger sagde at han hade lyfter 1.3t uden problemer og den virker temlig robust til det jeg skal bruge den til så set går jo nok....
Den skal have nyt blod på bagtøjet/kran da det ser ud til at der er gået vand i skittet men lader til at funger som den skal dog er den tosset med det ene støtteben da den godt kan køre op og ned men er ikke meget for at trykke når den når jorden og virker helt gummiaktig men det kommer sikkert når jeg hiver den stakkels Plummer hydralikolie af og hælder nyt på...
Ellers er der de sædvandlige småting der skal fikses og hygges om men ellers en fin maskine syntes jeg selv og ikke mindst prisen kunne jeg ikke stå for da vi først blev enig om hvad den skulle koste....;@)
Så den er jeg ikke i tvivl om at jeg nok skal blive glad for...
Er der nogle der kender noget til sådanne en gammel major da det ikke lige er den jeg kender mest til...??
Leo-pol
Ikke for at være lyseslukker.... Men er den over 8TM så skal du have certifikat... Også som privat... Da den sidder på en uindregistreret traktor, så skal den hvert 10. år have et hovedeeftersyn.... Dit løftegrej skal være godkendt (hvert år) ...

Og så ville jeg nok som det mindste lige prøve den af under kontrolerede forhold så du ved hvad den kan løfte i maks udlæg og om den kan gå i overlast?

Og undersøge din forsikringer med hvordan den dækker i tilfælde af et uheld.... Det er jo før set at en kranarm knækker umotiveret.... :oops: og så kan der jo ske grimme ting...
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af leo-pol »

lanlyst.... hvad betyder 8TM.....??
jeg skal jo ikke lyfte noget vildt og voldeligt.... så det går jo nok....
tror også at arbejdtstilsynet ville savle hvis de pludselig så hvad jeg hade af ting og sager så en fra eller til.....


kasper/jobak.....
hvad er det lige der er foreskel på major og super og power....
jeg har fundet på nettet at motornummeret vist sagde at den var fra 59....
stelnummeret der burdte at følge motornummeret skulle vist stå et sted ved kraftudtaget eller der omkring og der stal kranen af for at se det og det gider jeg ikke lige...
men efter hvad jeg har kunne læse mig til var foreskælden at majoren hade tromler og at urene sad oppe på tanken hvor supermajor har urene ved gear stangen og skivebremser.....
det er ikke lige skide nemt at blive klog på da der skrives en del forskelligt om hvad og hvorfor....
leo
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Lintz »

Landlyst skrev:
Ikke for at være lyseslukker.... Men er den over 8TM så skal du have certifikat... Også som privat... Da den sidder på en uindregistreret traktor, så skal den hvert 10. år have et hovedeeftersyn.... Dit løftegrej skal være godkendt (hvert år) ...

Og så ville jeg nok som det mindste lige prøve den af under kontrolerede forhold så du ved hvad den kan løfte i maks udlæg og om den kan gå i overlast?

Og undersøge din forsikringer med hvordan den dækker i tilfælde af et uheld.... Det er jo før set at en kranarm knækker umotiveret.... :oops: og så kan der jo ske grimme ting...
Landlyst - Ikke HVERT 10. år men NÅR den bliver 10 år.

Uddrag fra AT-meddelse 2.02.11:
Hejse-, løfte- og transportredskaber, der er mekanisk drevne, skal have foretaget hovedeftersyn mindst hver 12. måned, og i forbindelse med dette eftersyn skal følgende redskaber have foretaget en prøvebelastning:
•Alle hejseredskaber.
•Spil, der er indrettet til personløft.
•Løfteredskaber, der er indrettet til personløft.
Desuden skal de hejseredskaber, der anvendes udendørs, når de er 10 år gamle regnet fra fremstillingsåret, underkastes et hovedeftersyn ved en særligt sagkyndig ­ 10-års eftersyn. (Se At-anvisning nr. 2.3.0.2).

Men du har ret, der kan ske grimme ting hvis tingene ikke er i orden.

Ikke for at male fanden på væggen men denne artikel fra 2008 fortæller lidt om det.

http://ing.dk/artikel/slid-i-kran-var-f ... ykke-86564
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af pille bruger »

Husk at pakke alt sammen, før du kører hjem :shock:
http://www.fyens.dk/article/2320703:Ode ... t-spaerret
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst »

pille bruger skrev:Husk at pakke alt sammen, før du kører hjem :shock:
http://www.fyens.dk/article/2320703:Ode ... t-spaerret
Hmm Ja det er skisme et fint træk eller noget.... icon_cheesygrin.gif :toofunny:
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst »

Lintz skrev:
Landlyst - Ikke HVERT 10. år men NÅR den bliver 10 år.

Uddrag fra AT-meddelse 2.02.11:
Hejse-, løfte- og transportredskaber, der er mekanisk drevne, skal have foretaget hovedeftersyn mindst hver 12. måned, og i forbindelse med dette eftersyn skal følgende redskaber have foretaget en prøvebelastning:
•Alle hejseredskaber.
•Spil, der er indrettet til personløft.
•Løfteredskaber, der er indrettet til personløft.
Desuden skal de hejseredskaber, der anvendes udendørs, når de er 10 år gamle regnet fra fremstillingsåret, underkastes et hovedeftersyn ved en særligt sagkyndig ­ 10-års eftersyn. (Se At-anvisning nr. 2.3.0.2).

Men du har ret, der kan ske grimme ting hvis tingene ikke er i orden.

Ikke for at male fanden på væggen men denne artikel fra 2008 fortæller lidt om det.

http://ing.dk/artikel/slid-i-kran-var-f ... ykke-86564

Hmmm Ja og hvert 10. år der fra.... Var i hvert fald det som vi blev lært på kran D.... Der havde læren nemlig selv en noget i den stil... icon_cheesygrin.gif

Ja og det er ikke længe siden jeg var ved Hadsten Tip.... Der stod der en 100TM Fassi hvor knækarmen var knækket :shock: Og udskudende lagde ved siden af... Den var omkring 14 meter ude....
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst »

leo-pol skrev:lanlyst.... hvad betyder 8TM.....??
jeg skal jo ikke lyfte noget vildt og voldeligt.... så det går jo nok....
tror også at arbejdtstilsynet ville savle hvis de pludselig så hvad jeg hade af ting og sager så en fra eller til.....

Tons/Meter..... Det er måleenheden for kraners løfteevne.... 8 Tons på 1 meter arm.... målt fra nakkebolt til krog....

Min hedder knap 20TM og det meste jeg kan løfte med den er 4200kg... Så hvis din løfter 1300kg helt ude så er den nok over...

Ja men problemet er der jo også kun når det går galt... Men så er det også et PROBLEM.... :cry:

Og det der er jo noget hvor der rent faktisk er krav til dels hvem der må betjene den og hvordan den skal kontroleres....

Det er så vidt jeg ved ikke noget som ka omgås som privat som mange andre ting kan....
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Lintz »

Landlyst skrev:

Hmmm Ja og hvert 10. år der fra.... Var i hvert fald det som vi blev lært på kran D.... Der havde læren nemlig selv en noget i den stil... icon_cheesygrin.gif

Ja og det er ikke længe siden jeg var ved Hadsten Tip.... Der stod der en 100TM Fassi hvor knækarmen var knækket :shock: Og udskudende lagde ved siden af... Den var omkring 14 meter ude....
Det passer ikke - Landlyst - Tro mig. Det store eftersn skal foretages når kranen bliver ti år regnet fra produktionsdato - Og ikke ved det 20. år og så fremdeles. Sådan er reglerne - Så kan vi altid diskuterer om det er rimeligt at det er sådan.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

far`s nye legetøj....

Indlæg af Landlyst »

Lintz skrev:
Det passer ikke - Landlyst - Tro mig. Det store eftersn skal foretages når kranen bliver ti år regnet fra produktionsdato - Og ikke ved det 20. år og så fremdeles. Sådan er reglerne - Så kan vi altid diskuterer om det er rimeligt at det er sådan.
Hmmm godt så... Tror jeg ikke vi behøver at diskutere om.... :great:

Besvar