Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Gotlieb
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb »

Min kæreste og jeg har været ude at kigge på et 1,5 plans hus på 163 m2 (http://www.danbolig.dk/Privat/KoebBolig/...kerid=236)

Vi er egentlig begge rimelig vilde med huset, men det afskrækker os, at der er el varme i huset. Derudover er der installeret en varmepumpe og brændeovn. Begge ting befinder sig i stuen og hjælper selvfølgelig en del på varmeregningen.

Vi regner dog ikke med varmen fra varmepumpen og brændeovn kan nå helt rundt i de yderste rum. Vi overvejer derfor hvad vi kunne gøre for at få et billigere varmeforbrug feks. om det kan betale sig at installere et solcelleanlæg? Evt. købe en pilleovn i stedet for brændeovnen kombineret med noget varmeflytningsanlæg, men kan man det når der er 1. sal og kræver det meget vedligholdelse?

Hvad vil I anbefale os at gøre? Hvad koster det? Hvordan hænger pris osv. Sammen på et solcelleanlæg og hvad kan vi forvente os, at nedbringe vores varmeforbrug mv.?

Synes det er svært at finde rundt i hvad man kan tilskud til osv.

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

De nye regler for private solcelleanlæg er ikke så attraktive, som de har været. Men de er nu heller ikke helt tossede - i jeres situation, hvor strøm er en central del af opvarmningen (og til det varme brugsvand), mener jeg bestemt, det er værd at se på. Tilbagebetalingstid tør jeg ikke spå om, der er forskellige faktorer - istedet vil jeg lige prøve, at give et par idéer. Idéerne er ikke billige at realisere, men kan tages trinvist. Og ja det er dyrere, når huset er i to plan. Varmeflyt, varmepumpe (1ekstra), en brændeovn (1ekstra) er alle muligheder.

I har luftbåren centralvarme og rør til brugsvand.

En masseovn og noget varmeflyt kunne være meget interessant. Ligeledes et solvarme anlæg (ikke solceller) til brugsvand (vil nappe 50% af elforbruget til brugsvand). Behold endelig varmepumpen - målet er at elradiatorene slet ikke skal komme i brug (eller næsten ikke komme i brug).

Hvis en masseovn ikke lige er sagen, så tag et kig på en bioovn. Tanken er at der skal være en jævn strålevarme i længere tid end ved en alm. brændeovn eller pilleovn.

Overvej evt en veklser af en slags bygget ind i masseovnen, således man får varme til brugsvandet også.

mht. masseovne er der en Leif Stubkjær, som sælger samlesæt til ca 30.000. En Bioovn kan anskaffes til ca. 20.000. Pilleovne og Brændeovne kan fås med fedtsten eller tilsvarende, som holder på varmen bedre, dette kunne også være et bud.

Ugelvig her fra forum må kunne komme med nogle konkrete tal. Men I bliver nødt til at komme med flere oplysninger om husets energiforbrug og isoleringsgrad etc.

Alternativt - kunne I lægge centralvarme ind og slutte et pillefyr til (som står i et passende fyrrum). Dette er naturligvis også dyrt.
Gotlieb
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb »

Kan du ikke forklare lidt mere omkring det med solvarme kontra solcelle? Hvad kan man bruge strømmen det producere til?
nemocharley skrev:De nye regler for private solcelleanlæg er ikke så attraktive, som de har været. Men de er nu heller ikke helt tossede - i jeres situation, hvor strøm er en central del af opvarmningen (og til det varme brugsvand), mener jeg bestemt, det er værd at se på. Tilbagebetalingstid tør jeg ikke spå om, der er forskellige faktorer - istedet vil jeg lige prøve, at give et par idéer. Idéerne er ikke billige at realisere, men kan tages trinvist. Og ja det er dyrere, når huset er i to plan. Varmeflyt, varmepumpe (1ekstra), en brændeovn (1ekstra) er alle muligheder.

I har luftbåren centralvarme og rør til brugsvand.

En masseovn og noget varmeflyt kunne være meget interessant. Ligeledes et solvarme anlæg (ikke solceller) til brugsvand (vil nappe 50% af elforbruget til brugsvand). Behold endelig varmepumpen - målet er at elradiatorene slet ikke skal komme i brug (eller næsten ikke komme i brug).

Hvis en masseovn ikke lige er sagen, så tag et kig på en bioovn. Tanken er at der skal være en jævn strålevarme i længere tid end ved en alm. brændeovn eller pilleovn.

Overvej evt en veklser af en slags bygget ind i masseovnen, således man får varme til brugsvandet også.

mht. masseovne er der en Leif Stubkjær, som sælger samlesæt til ca 30.000. En Bioovn kan anskaffes til ca. 20.000. Pilleovne og Brændeovne kan fås med fedtsten eller tilsvarende, som holder på varmen bedre, dette kunne også være et bud.

Ugelvig her fra forum må kunne komme med nogle konkrete tal. Men I bliver nødt til at komme med flere oplysninger om husets energiforbrug og isoleringsgrad etc.

Alternativt - kunne I lægge centralvarme ind og slutte et pillefyr til (som står i et passende fyrrum). Dette er naturligvis også dyrt.
nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

jo

Termisk solvarme er vandbåren varme (som intet har med strøm at gøre, andet end at pumpen bruger lidt strøm), hvor varmen kommer fra en solfanger på taget (eller væggen, eller et stativ). Det kræver en solvarmebeholder til vandet (med en elpatron i) - typisk omkring 50 liter pr 1m2 effektivt fanger areal på taget. 1-2m2 pr. person i husstanden. Alternativt kan bruges vakuumrør - her er reglen mindst 5 liter vand pr. rør. Et lille brugsvandsanlæg kan anskaffes til under 20.000 - lad være med at købe det for billigt (det kan hurtigt vise sig at blive for dyrt. Tag evt. en snak med Henrik Schack fra q-pro.

Solceller: Fra solenergi til strøm. Solcelle-paneler ligger på taget (fylder meget mere pr kw produceret ift. solvarme) - en inverter sidder i huset og strømmen sendes derfra ud på det fælles elnet eller bruges i huset. Jeg har ikke overblik over de nye regler, men tør sige følgende: Det er klogt at bruge den strøm anlægget producerer. I jeres tilfælde bliver det ikke noget problem - qua varmepumpe, varmt vand og elradiatorer.

I mit eget eksempel: 6500kw solcelle anlæg fylder ca 50m2. Og et 5.6m2 rørsolfanger anlæg som giver anslået 4500kw varme. Solvarme anlægget - det vandbårne producere ikke strøm, men bruger solens varme stråler direkte i opvarmningen af vandet til dit hus (det være sig centralvarme og brugsvand).

Lad os antage at en voksen bruger 1000kw strøm om året på et brugsvandsanlæg drevet af en elpatron. Fire bruger altså 4000kw - det er ca 8000dkr - et brugsvandsanlæg vil halvere denne strømudgift (mindst) - en masseovn med veksler oveni vil måske helt eliminere den.

Og så ved jeg godt, at folk der har strøm som primær opvarmning, får lidt billigere el - men hvor længe varer det ved?

Og som sagt - det er ikke uvæsentligt at kende husets samlede kw-forbrug - strøm, træ etc.
nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

mht solvarme er der en del info på denne hjemmeside: http://vvfs.dk/index.php?cPath=40

nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

Gotlieb skrev:

Hvad vil I anbefale os at gøre? Hvad koster det? Hvordan hænger pris osv. Sammen på et solcelleanlæg og hvad kan vi forvente os, at nedbringe vores varmeforbrug mv.?

Synes det er svært at finde rundt i hvad man kan tilskud til osv.
Et solcelleanlæg nedbringer ikke energiforbruget, men det dækker noget af det eksisterende forbrug. Isolering, energiforbedringer og ændrede vaner nedbringer energiforbruget.

Det er godt at se på boligens klimaskærm først og forbedre der, inden man går igang med energikilderne.
Gotlieb
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb »

Mange tak for dine svar!!!

Det vil sige det vil være en god ide både at få et solcelleanlæg (Som kan bidrage til vi får gratis el til varmepumpe osv.) samt et solfangeranlæg til at bidrage til det varme vand!?

Jeg mente også, at solcelleanlægget skulle bidrage til at sætte varmeregningen ned :) Vi ville også skifte de sidste par vinduer og 2 hoveddøre der mangler at blive skiftet.

Vil du tro man kunne lave varmeflytning, selvom der 1. sal i huset?
nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

Det sidste er jeg ikke den rigtige at spørge om.

Men ja til det første - få det undersøgt, se på tallene og læg en langsigtet plan. Som sagt kan det tages i etaper. Hvis man selv kan installere tingene er der jo meget sparet, hvis man ikke kan render man hurtigt op i rigtig mange penge.

F.eks - 6kw solcelle anlæg koster måske 70k - skal du have en til at sætte det op - 100k?
Et godt brugsvandsanlæg koster måske 20k - med opsætning 30k?
En god luft/luft varmepumpe inkl opsætning 15k? - uden 10k?

Og sådan er det naturligvis hele vejen igennem.

Det undrer mig lidt, at jeg er den eneste der svarer på din tråd - måske du skulle prøve at stille den i et andet forum - kedel, isntallation eller etellerandet

eller måske valg af pillefyr - selvom du nok må forvente, at nogen vil foreslå dig et pillefyr.... :)

kombinationen af brændeovn/masseovn og luft/luft varmepumpe er ikke uhørt - der må være nogen herinde som har praktiske erfaringer.
Gotlieb
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2013 14:29
Mit fyr: Mini Bio
Areal: 156 m2
Brændsel: Piller

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af Gotlieb »

Jeg regner med alt skal laves af "proffer", men derfor er det også rart at vide nogle ca. priser osv. så det kommer til at afspejle prisen, hvis vi byder på huset.

Jeg må lige prøve at smide mit dillema ind i et andet forum :)
nemocharley skrev:Det sidste er jeg ikke den rigtige at spørge om.

Men ja til det første - få det undersøgt, se på tallene og læg en langsigtet plan. Som sagt kan det tages i etaper. Hvis man selv kan installere tingene er der jo meget sparet, hvis man ikke kan render man hurtigt op i rigtig mange penge.

F.eks - 6kw solcelle anlæg koster måske 70k - skal du have en til at sætte det op - 100k?
Et godt brugsvandsanlæg koster måske 20k - med opsætning 30k?
En god luft/luft varmepumpe inkl opsætning 15k? - uden 10k?

Og sådan er det naturligvis hele vejen igennem.

Det undrer mig lidt, at jeg er den eneste der svarer på din tråd - måske du skulle prøve at stille den i et andet forum - kedel, isntallation eller etellerandet

eller måske valg af pillefyr - selvom du nok må forvente, at nogen vil foreslå dig et pillefyr.... :)

kombinationen af brændeovn/masseovn og luft/luft varmepumpe er ikke uhørt - der må være nogen herinde som har praktiske erfaringer.
nemocharley

Solcelleanlæg, pilleovn osv. - Newbie

Indlæg af nemocharley »

forresten dit link viser ikke til noget hus - hvis det da skulle det?

Besvar