husvandværk

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Butcher
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 194
Tilmeldt: 13 jul 2007 21:27
Mit fyr: vølund med gl stoker
Areal: 190
Brændsel: flis
Dagligt forbrug: ca 180L
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: Hannæs iThy

husvandværk

Indlæg af Butcher »

har en pumpe der ligner den fra harald Nyborg
hedder bare pover craft og kostede det dobbelte icon_frown.gif
den vil ikke suge har fyldt vand på men det hjælper ikke
er der nogle der har haft samme problemer
mvh butcher

+

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

husvandværk

Indlæg af PeterMA »

Er det en ny eller gammel? Prøv at give den lidt mere vand. Hvor langt skal den suge?
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

husvandværk

Indlæg af holberg19 »

Afhængig af rørføringen kan der være luft i systemet. Nu ved jeg ikke hvor pumpen står eller hvordan dit system i øvrigt er sat op, men efter komplet adskillelse af system hos os, kunne vi ikke få vores (grundfoss) pumpe til at sætte tryk - og det uanset hvor meget den blev "spædet" med vand på sugesiden. Det skyldes dengang en lille smule luft i røret et sted mellem vandforsyning og pumpe. Vi blev nødt til at tilføje et t-stykke lige over sugerøret der går ned i brønden - koble en anden pumpe på, og så pumpe vandet igennem systemet, således at den stillestående luft blev presset ud.

Måske lidt svært at forestille sig, men pointen er følgende: der er nok luft et sted i systemet :)
Brugeravatar
K.Hammer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 nov 2008 15:35
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 100
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Skive

husvandværk

Indlæg af K.Hammer »

Jeg har et lignende problem lige nu med en gammel Grundfos pumpe i min brønd. Jeg har lige haft rørene skildt ad for at lave det om fra vandforsyning i huset til have vanding. Da jeg så startede den op igen gav den fint tryk. Men den kunne ikke holde trykket så pumpen blev ved med at starte igen. Nu er problemet bare at den slet ikke laver tryk. Så der kommer ikke rigtig noget vand!!!
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

husvandværk

Indlæg af Flemmingth »

K.Hammer skrev:Jeg har et lignende problem lige nu med en gammel Grundfos pumpe i min brønd. Jeg har lige haft rørene skildt ad for at lave det om fra vandforsyning i huset til have vanding. Da jeg så startede den op igen gav den fint tryk. Men den kunne ikke holde trykket så pumpen blev ved med at starte igen. Nu er problemet bare at den slet ikke laver tryk. Så der kommer ikke rigtig noget vand!!!
Er pumpen 3-faset og har ledning været afmonteret, kan faserne være genmonteret forkert. Så kører pumpen forkert vej og giver hverken tryk eller flow.


En måde at hjælpe en pumpe igang - når der er luft i sugningen - er at demontere afgangsrør, så pumpen ikke har modtryk.


Har også været med til at tømme sugeledninger for luft med en mulepumpe, som virkelig kan give et godt sug, hvis den ellers er i rimelig stand. Man kan finde mulepumpen på Google, hvis man ikke kender til apparatet.
Man skal IKKE suge gennem anlægspumpen. Den kan tage falsk luft ved akselpakdåsen.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

husvandværk

Indlæg af Flammen »

har du pejlet vandspejlet for nyligt? det kan godt ligge lavt på denne årstid. sjældent selv nye pumper kan suge over 7m. hvor stor er din boring? er det muligt at sætte endnu et rør i den, så du kan lave injekter setup
Brugeravatar
K.Hammer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 nov 2008 15:35
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 100
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Skive

husvandværk

Indlæg af K.Hammer »

Det er en åben brønd med ca. 1,5m vand i bunden, hvor der så bare er et sugerør ned til bunden af. Jeg har haft sugerøret oppe af vandet for at se om den var stoppet så den har jo med garanti taget luft. Men det var galt med den allerede inden jeg gjorde det. Jeg har haft rørene skildt ad på tryk siden så alt vandet har været løbet ud der. Men lige efter jeg havde samlet det igen kørte den tryk på og den gav vand. Så slukkede jeg for pumpen og en halv time kunne den ikke lave vandtryk.

Mens den kunne pumpe tabte den hurtigt truffet i hydrofor beholderen så pumpen blev ved med at starte og stoppe. Og jeg syns jeg kunne høre det susede nede omkring pumpen. Men der kom ikke vand ud. Så jeg ved ikke om det kan være noget med luft.

Vandværket har kørt indtil for ca. Et år siden hvor efter det har stået stille fordi vi er kommet på offentligt vand.
Butcher
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 194
Tilmeldt: 13 jul 2007 21:27
Mit fyr: vølund med gl stoker
Areal: 190
Brændsel: flis
Dagligt forbrug: ca 180L
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: Hannæs iThy

husvandværk

Indlæg af Butcher »

jeg suger vandet op fra en å det er ca 1 m op
pumpen er 4 år gl men har kørt max 50 timer
jeg fylder vand i pumpehuset også starter jeg den
den plejer selv at presse luften ud men det vil den
ikke nu
mvh butcher
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

husvandværk

Indlæg af Kruse »

Kunne det være bundventilen der er urørt så vandet løber tilbage i brønden
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

husvandværk

Indlæg af kæmpefyr »

Jeg tror det er kontraventilen den er gal med den ene er gået fast og den ander vil ikke holde tæt sådan lyder det på de fejl.

Besvar