Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af mgmone » 07 jun 2013 19:23

Hej Pendec
Nu kan jeg kun svarer for MGM, vi har dokumentation på alle vore kedler at de overholder gældende standard, vi har iværksat nye test således at alt vil over holde de krav som gælder efter den 1/7, når jeg talte om et år var det vis de ca 120 kedler af forskellige fabrikater på DTI liste som ikke er klasse 5 alle skulle testes igen på DTI, det er for at få lavet test hurtigt at vi har spredt dem ud til 3 instituter.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Olaf13 » 07 jun 2013 20:47

Man/jeg må vel kun stille et fyr op der er på listen?? eller hur!

pendec

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 07 jun 2013 21:29

mgmone skrev:Hej Pendec
Nu kan jeg kun svarer for MGM, vi har dokumentation på alle vore kedler at de overholder gældende standard, vi har iværksat nye test således at alt vil over holde de krav som gælder efter den 1/7, når jeg talte om et år var det vis de ca 120 kedler af forskellige fabrikater på DTI liste som ikke er klasse 5 alle skulle testes igen på DTI, det er for at få lavet test hurtigt at vi har spredt dem ud til 3 instituter.
Hilsen Karsten
jeg er helt med :) , jeg mente bare at efter d 1/7 så lige meget hvem fabrikanten er, så er det de nye regler som gælder, og f.eks vvs-eksperten som forsøgte at sælge gamle bio18 i sidste øjeblik inden den måtte sælges til skrot, så gør andre vel det samme?

og det ser vist ud til min oprindelige kommentar passede Olaf13 :twisted: , for det var hvad jeg læste som spørgsmål, og som intet svar fik. udover en blanket som havde nummer men ikke var på DTI liste.

nu forklares der så at man IKKE behøver bruge DTI til godkendelse, så er alt jo ok, når reglerne er sådan.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Olaf13 » 08 jun 2013 00:53

pendec skrev: jeg er helt med :) , jeg mente bare at efter d 1/7 så lige meget hvem fabrikanten er, så er det de nye regler som gælder, og f.eks vvs-eksperten som forsøgte at sælge gamle bio18 i sidste øjeblik inden den måtte sælges til skrot, så gør andre vel det samme?

og det ser vist ud til min oprindelige kommentar passede Olaf13 :twisted: , for det var hvad jeg læste som spørgsmål, og som intet svar fik. udover en blanket som havde nummer men ikke var på DTI liste.

nu forklares der så at man IKKE behøver bruge DTI til godkendelse, så er alt jo ok, når reglerne er sådan.
Ja jo hvis det ikker er hos DTI men nogle andre der har testet den kunne det jo være rart nok at alle kunne se afprøvnings raporten et eller andet sted bare for at man kan se de målte værdier som testen nu viser, altså noget med virkningsgraden min og max effekt nogle kurve osv, aå har man lidt at sammenligne med ikke?
Jeg forstår af svaret at den er godkendt et eller andet sted og det gør at fejeren er tilfreds, og den bliver nok også godkendt til klasse 5 eller skal der ændres noget på den eller er der forskel på fyret efter 1/7 eller har modelen før og efter en klasse 5 godkendelse?

pendec

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 08 jun 2013 01:16

Olaf13 skrev:Jeg forstår af svaret at den er godkendt et eller andet sted og det gør at fejeren er tilfreds, og den bliver nok også godkendt til klasse 5 eller skal der ændres noget på den eller er der forskel på fyret efter 1/7 eller har modelen før og efter en klasse 5 godkendelse?
de modeller som allerede står hos kunden , skal jo ikke laves om (selvom virkningsgraden jo er bedre udfra klasse5 og ville være rart at have opgraderet med). så dem som kører før d. 1/7 skal intet gøre og heller ikke efter den dato.
men den som køber efter d. 1/7 må ikke stille en klasse 3 godkende kedel op. og de må nok heller ikke sælges efter den dato.


Jennyd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2013 20:01

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Jennyd » 08 jun 2013 11:25

Min mgm leveret i april måned står der en 303 /5

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Tom_AT » 08 jun 2013 11:34

Jep, men det er stadig klasse 3.

Jennyd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2013 20:01

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Jennyd » 08 jun 2013 11:38

Ok

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Flammen » 08 jun 2013 22:29

Jennyd skrev:Ok
som Karsten skrev tidligere, så opfylder alle leverede MGM kedler i 2013, de nye klasse 5 regler. kun typeplade/dato og attest gør forskellen

pendec

Er den godkendt??? EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 08 jun 2013 23:07

Flammen skrev: som Karsten skrev tidligere, så opfylder alle leverede MGM kedler i 2013, de nye klasse 5 regler. kun typeplade/dato og attest gør forskellen
;-) så er der sikkert også en link til attesten som kan fremvises, eller er vi stadig på forklaringen at den findes og bare godkendt hos andre?

Det må da eksistere elektronisk dokumentation som kan fremvises på forlangende? eller er det et papir som nogen har?


Besvar