Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 06 jun 2013 22:45

Har i set at den nye vølund kedel med den nye nibe pbmax brænder ikke står til at blive godkendt efter den nye klasse 5?

Der må da være et eller andet galt her?

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Jeg skal da ihvertfald have ringet til min fejer, og få ham til at godkende min installation inden 1/7 for at være på den sikre side.

og hvad med atmos?


nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 07 jun 2013 09:49

okay ro på :)

Vølund skriver, at de har gennemgået testen tilfredsstillende. Det bliver offentliggjort snarest.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 07 jun 2013 09:53

Efter udsagn fra Passat (hovedimportør) og Biovarme ("parallel-importør") er Atmos godkendt, når vi rammer 1. juli 2013. Dog kan deres combi kedel ikke godkendes til klasse 5, hvorfor den udgår. Men både træpillekedlen DP serien og deres fastbrændselskedel DC serie består i Danmark.

Angående Iwabo Villa S2, ved jeg fra pålidelig kilde, at den bliver godkendt til mindst to forskellige kedler (Atmos og Baxi). Men TI skulle være underdrejet, hvorfor den ikke er på listen endnu.

Angående Vølund, ved jeg, at også de arbejder på højtryk for at få deres Pellux 100 og 200 kedler godkendt sammen med PB10/PB20 samt PB20MAX. Så mon ikke de også bliver klar?

Baxi har også været igennem hele møllen og får de fleste af deres kedler til både træpiller og fastbrændsel godkendt. Dog har de haft lidt problemer med deres "stoker" kedler...

Som jeg har skrevet før, er det jo ikke kun TI der arbejder med disse godkendelser. Så en kedel/brænder kan sagtens være godkendt i andre EU lande og stadig være fuldt lovlige i Danmark. Mit eget anlæg er godkendt i Sverige og er altså lovligt i Danmark... :)

Edit: Nemlig Nemo, RO på :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 07 jun 2013 10:12

Jeg er mere rolig nu :)

Twinheats hæderkronede Cpi12 (som jeg var meget tæt på at købe sammen med en varmepumpe, istedet for min aktuelle løsning), går ikke videre efter 1/7. Dette har jeg fra Teknologisk Institut. Det synes jeg er lidt trist.

Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Denmark » 07 jun 2013 10:14

Det vil sige man skal vente til efter den 1-7 hvis man vil købe sådan et vølund fyr ?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 07 jun 2013 10:18

nemocharley skrev:Jeg er mere rolig nu :)

Twinheats hæderkronede Cpi12 (som jeg var meget tæt på at købe sammen med en varmepumpe, istedet for min aktuelle løsning), går ikke videre efter 1/7. Dette har jeg fra Teknologisk Institut. Det synes jeg er lidt trist.
Har de ikke sendt den til prøvning eller har de direkte sagt, at den ikke skulle fortsætte? Det er jo problemet med de kære stokerkedler, hvilken brændsel skal den godkendes til? Jeg ved, at Baxi har haft samme kvaler med deres kedler... :?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 07 jun 2013 10:22

Teknologisk Inst. har skrevet til mig at Cpi12 ikke går videre - baggrunden spurgte jeg ikke til.

Måske et auto tænd/sluk ville gøre underværker - den gamle PH12 går da ihvertfald videre uden problemer (men hvad med KSM nye tuxedo serie?)
Last edited by 1 on nemocharley; edited 7 times in total

nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 07 jun 2013 10:24

Denmark skrev:Det vil sige man skal vente til efter den 1-7 hvis man vil købe sådan et vølund fyr ?

Som jeg forstår det kan du roligt købe det fyr. De skriver til mig at de har klaret kravene, det er bare ikke offentliggjort endnu.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 07 jun 2013 10:25

Denmark skrev:Det vil sige man skal vente til efter den 1-7 hvis man vil købe sådan et vølund fyr ?
Står du nu og skal have det sat til i morgen, ville jeg få det sat til asap. Men er du ved at kigge markedet ud for at sætte noget op til efteråret ville jeg vente. Der vil komme små justeringer på kedlerne når de prøves igen. Så man kan sige at de kedler der fortsætter med en ny klassificering (klasse 5) vil kunne kaldes version 2.0 :wink:

Du skal dog være opmærksom på, at prisen sikkert stiger efter 1. juli på de anlæg der er godkendt til klasse 5. Sådan er det jo altid... Alternativt skal du jo købe inden 1. juli 2013 med levering efter 1. juli 2013, så får du jo det bedste fra begge Verdener...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 07 jun 2013 10:26

nemocharley skrev:Teknologisk Inst. har skrevet til mig at Cpi12 ikke går videre - baggrunden spurgte jeg ikke til.
Øv :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar