Mondeo & rystelser i rat

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af Knaldperlen »

Hej.

Jeg har købt mig en næsten ny Ford mondeo med powershift (aut gear). En virkelig lækker bil.

Her et par måneder efter erhvervelse er der dog en skavank, som bliver mere fremtrædende.

Den ryster i rattet når der bremses.

Da jeg købte bilen fik den skiftet skiver+klodser hele vejen rundt. Der var der ingen rystelser.

Så tænker jeg på et råd min gamle kørelærer gav mig - "du må aldrig holde med nedtrådt bremse når du holder ved et kryds .- så bliver bremserne skæve".
Og det er jo netop hvad der er sket. Bilen har jo automatgear så den "kravler" hvis jeg ikke holder den på bremsen.

Hvad gør i andre? Nogen erfaring på området, eller har jeg blot været uheldig med de monterede skiver og skal smide et andet par på?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af thy »

måske du bremser for lidt for at holde skiverne rene..power shiften bremser jo bilen ned,og derfor bremses den nok for lidt...

har selv lagt mærke til kørsel med tung trailer/campingvogn hurtig renser skiverne så rystelser er væk igen...

har alm automatgear på 2008mondeo... var det samme med de 2 nissan maximaer jeg havde før(aut)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
pendec

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af pendec »

Knaldperlen skrev:Den ryster i rattet når der bremses.
fik den sommer hjul på? eller byttet rundt på dem? måske er du bare ud i en afbalancering :)
efterspænding af møtrik er også godt, hvis det står helt galt til. den kan ihvertfald godt give ryst i rattet når dette f.eks ikke er ok, selvom du ikke observerer det ved normal kørsel.
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af Knaldperlen »

Hej. Ja, bilen fik 4 helt nye hjul på. Der er godt nok ganske svage rat rystelser (ca 1-2 mm) ved bestemte hastigheder (afbalancering?), men bremses der kraftigt er der markante vibrationer. Og rattet bevæger sig vel 1-2 cm fra side til side. Bremser man stille er der intet at mærke. Ligeledes kan det godt variere således at de færste par opbremsninger går fint, men derefter begynder rystelserne...

Jeg er forvirret....
Blinky
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 10 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af Blinky »

Skæve bremseskiver kan opstå ved hård opbremsning efterfulgt af stilstand med nedtrådt bremse. ( uens afkøling af skiverne)
Derfor er det en god ide at lade den trille lidt efter opbremsning,- blot ½ m således at afkølingen fra klodserne fordeles på skiverne, alternativt slip bremsen efter hård opbremsning og brug istedet håndbremsen indtil igangsætning.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af baggadap »

For billige skiver. Hvis man bremser godt til i starten bliver de skæve med det samme. Jeg ville gå tilbage og bede om at få nye skiver på igen.
calle

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af calle »

baggadap skrev:For billige skiver. Hvis man bremser godt til i starten bliver de skæve med det samme. Jeg ville gå tilbage og bede om at få nye skiver på igen.
Jep. Ud over rystelser i rattet, giver skæve bremseskiver ofte en ujævn bremsning. Problemet kan opstå på forholdsvis nye bremseskiver, hvis man benytter billige uoriginale skiver.

Venlig hilsen
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af timkenneth »

det er nok en styrekugle når det er ved nedbremsning.
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af Lau »

De sommerhjul du har fået monteret, er det lavprofil? De kan være særligt følsomme overfor dårlige styretøjsvinkler, særligt hvis dine fælge har den forkerte indpresningsdybde (ET mål, står på fælgen), en klassiker er ved nymalede fælge at montøren har glemt af fjerne malingen på anlægsfladerne.

Det kan være en kombination af mange ting, afbalancering, vinkler, dårlige bøsninger i undervognen, løse hjulbolte, hængende bremsekalibre, skæve skiver..
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Mondeo & rystelser i rat

Indlæg af Knaldperlen »

Sommerhjul er ikke lavprofil.
På vinterhjulene var der ingen rystelser. De blev afmonteret, der kom nye skiver+klodser i for samt nye klodser i bag. Da det var klaret og sommerhjul kom på var der en ganske svag rystelse i rattet ved bestemte hastigheder. Når der blev bremset var der intet. Rystelserne ved brems er kommet over de sidste 1000 km - samtidig er rystelserne ved alm kørsel blevet konstante og en anelse kraftigere.

Alle hjul er spændt efter (14 kg på moment) skiverne i for har ingen varmemærker at se. Dog slides de yderste 2-3 cm overhovedet ikke (begge sider). I bag (de gamle skiver) er der et jævnt slid fordelt over hele skiven.

Besvar