Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af Flemmingth » 01 jun 2013 07:03

Vi har et 8½ m2 badeværelse med gulvvarme. Den der i fordums tid lavede gulvvarmen, har ikke haft forstand på det, eller også har vedkommende været en klytter.
Gulvvarmen var tilsluttet som en radiator og skulle der holdes en anstændig temp. i rummet i den kolde tid, var man ved at brænde fødderne i brusekabinen (ca. 3 cm forsænket).
Jeg lavede derfor ret hurtigt en standard blandesløjfe, med en RAVK til temp. styring og en Grundfos UP 15-14 til cirkulation.
Efter ca. 25 års uafbrudt drift var UP'en ved at være noget slidt. Rallen fra lejerne blev mere og mere hørbar, så jeg besluttede at udskifte pumpen.
Mærkværdigvis har Grundfos ikke lavet en regulær sparepumpe i denne lille størrelse. De kalder godt nok den nye UP for sparepumpe, men det er ved stop/start temp.regulering. Pumpens optagne effekt er fortsat 25 W under drift.
Valget faldt derfor på Smedegaards EcoWatt.
En lille genial tingest med effektforbrug på 3-9 W, men - den larmer.
Ikke overvældende, men den er hørbar. Ved max. effekt (trin 7) lyder det nærmest som om der er en spyflue i skabet. Pumpens summen bliver mindre hørbar når man skruer ned for effekten, og når man kommer ned på trin 2, er den stort set lydløs.
Jeg troede selvfølgelig at pumpen var fejlbehæftet og reklamerede til sælger (Levi), som fluks sendte mig en anden, uden brok og beregning. Pragtfuld at handle hos.
Stor var min skuffelse, for den lyder lige som den jeg returnerede.
JA - der ER luftet ud !! - og pumpen har været adskilt og kontrolleret (ikke checket :wink: ), ingen fremmedlegemer eller andet snask fundet. Den oprindelige kontraventil i systemet virkede OK, men blev alligevel udskiftet med den der fulgte pumpen, for det kunne jo være én med svagere fjeder til den bette pumpe.
Har skruet op og ned for temp., skruet op og ned på hovedpumpen (Alpha2 25-40). Intet hjælper.

Grundfos UP 15-14 og nu Smedegaard Ecowatt er valgt, fordi systemet er mokket op i et hjørne og fysisk er der simpelthen ikke plads til en Alpha2 25-40.

Har nogen af jer erfaring med EcoWatt ??

Måske ikke verdens største problem, men det irriterer mig at skifte en lydløs pumpe ud med en hørbar.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af martin_b » 01 jun 2013 09:31

Jeg har sådan en pumpe på mit brugsvandscirkulation. Den larmer også ret meget ved de høje trin. Den kører på trin to nu, og her er den også hørbar. Heldigvis sidder den i kælderen, og støjen er ikke generende oppe i huset. Jeg har også en Smedegaard Simflex 25-60 til radiatorcirkulation. Den har lidt den samme "klang" som EcoWatt'en, og det kan faktisk høres af og til på radiatoren i badeværelset og et par andre steder. Jeg tror, at Smedegaard generelt siger lidt mere end Grundfoss. Jeg har i hvert fald ikke hørt samme støj fra andre pumper, og tror også jeg smækker en Alpha 25-60 op i løbet af sommerferien. Men det var vist et sidespring :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af Flemmingth » 01 jun 2013 17:57

martin_b skrev:Jeg har sådan en pumpe på mit brugsvandscirkulation. Den larmer også ret meget ved de høje trin. Den kører på trin to nu, og her er den også hørbar. Heldigvis sidder den i kælderen, og støjen er ikke generende oppe i huset. Jeg har også en Smedegaard Simflex 25-60 til radiatorcirkulation. Den har lidt den samme "klang" som EcoWatt'en, og det kan faktisk høres af og til på radiatoren i badeværelset og et par andre steder. Jeg tror, at Smedegaard generelt siger lidt mere end Grundfoss. Jeg har i hvert fald ikke hørt samme støj fra andre pumper, og tror også jeg smækker en Alpha 25-60 op i løbet af sommerferien. Men det var vist et sidespring :)
Øv - det anede mig :evil:
"Ekstrem lydsvag" skriver de i brochuren ??
OK - ift. min havefræser er den lydsvag, men ift. Grundfos pumperne vil jeg nu nærmere kalde den støjende.
Jeg kører også pumpen på trin 2, hvor den er til at holde ud at høre på. Det går OK med gulvvarmen pt. Krydser fingre for at det er det samme om 6 mdr.
Nå - den sparer mig da for ca. 0,5 kWh/døgn, så lidt godt er der da ved den. Havde der været plads til en Alpha2, havde jeg "kun" sparet ca. 0,4 kWh/døgn 8)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af levi » 03 jun 2013 18:15

Flemmingth skrev: Øv - det anede mig :evil:
"Ekstrem lydsvag" skriver de i brochuren ??
OK - ift. min havefræser er den lydsvag, men ift. Grundfos pumperne vil jeg nu nærmere kalde den støjende.
Jeg kører også pumpen på trin 2, hvor den er til at holde ud at høre på. Det går OK med gulvvarmen pt. Krydser fingre for at det er det samme om 6 mdr.
Nå - den sparer mig da for ca. 0,5 kWh/døgn, så lidt godt er der da ved den. Havde der været plads til en Alpha2, havde jeg "kun" sparet ca. 0,4 kWh/døgn 8)
Hej Flemming, - Smedegaard kontakter dig direkte telefonisk for at finde ud af om der er en fejl (Han hedder Lars ham der ringer) :great:

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af martin_b » 03 jun 2013 18:54

Til orientering, så har en gut fra Smedegaard også været hos mig. Han fik justeret pumpen, så der ikke var turbulensstøj. Men det er fortsat min oplevelse, at Smedegaard-pumper, selv når de kører som de skal, støjer mere end Grundfoss.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af Flemmingth » 03 jun 2013 20:28

levi skrev:
Hej Flemming, - Smedegaard kontakter dig direkte telefonisk for at finde ud af om der er en fejl (Han hedder Lars ham der ringer) :great:
Mange tak Søren :great: :great: - han skal være så hjertelig velkommen, både til at ringe, og til at komme og lytte, skrue og hvad han ellers kan finde på - med pumpen altså.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af Lintz » 03 jun 2013 20:49

Smedegaard er åbenbart ikke verdens bedste...fik min skiftet på garantien (knap 2 år gammel) til en Grundfoss...Det kostede ikke en krone og så fik jeg lige en el-tænder med gratis af min Vvs´er
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af martin_b » 03 jun 2013 21:16

Lintz skrev:Smedegaard er åbenbart ikke verdens bedste...fik min skiftet på garantien (knap 2 år gammel) til en Grundfoss...Det kostede ikke en krone og så fik jeg lige en el-tænder med gratis af min Vvs´er
Har Smedegaard en ordning, hvor man gratis kan bytte sin pumpe til en Grundfoss?! new23
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af Lintz » 03 jun 2013 21:22

martin_b skrev:
Har Smedegaard en ordning, hvor man gratis kan bytte sin pumpe til en Grundfoss?! new23
Nej det tror jeg alligevel godt nok ikke - Men jeg kontaktede min vvs´er og sagde den var gal - For anden gang - og han sagde den skulle skiftes på garantien - Hvordan han har ordnet det med Smedegaard rager mig en disse - Jeg har fået en ny pumpe og en ordentlig behandling. Mere kan jeg ikke forlange.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Smedegaard EcoWatt cirkulationspumpe larmer

Indlæg af martin_b » 03 jun 2013 21:26

Lintz skrev:
Nej det tror jeg alligevel godt nok ikke - Men jeg kontaktede min vvs´er og sagde den var gal - For anden gang - og han sagde den skulle skiftes på garantien - Hvordan han har ordnet det med Smedegaard rager mig en disse - Jeg har fået en ny pumpe og en ordentlig behandling. Mere kan jeg ikke forlange.
Sorry, mislykket forsøg på en joke. Men anyway, så skifter jeg også min blå til en rød, når min brænder alligevel skal af og til NBE for påsvejsning af en ny brænderhovedflange her i løbet af sommeren.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar