Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af jhjorsal » 01 jun 2013 10:19

Jeg er kommet til at tænke på om sådan en Baxi har et lineært forbrug alt efter hvor meget den skal yde, eller om den har det ligesom bilen i garagen, at benzin forbruget stiger voldsomt når man kommer over de 110-130.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af Tom_AT » 01 jun 2013 10:49

Virkningsgraden stiger i takt med ydelsen. Sådan groft sagt.
Det er derfor det er vigtigt ikke at købe en for stor kedel.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af jhjorsal » 01 jun 2013 11:14

Det er fordi jeg har lige har fået en luft til luft varmepumpe, og jeg overvejede om det kunne svare sig at have en grundtemperatur på 18-19 grader også lade varmepumpen hæve temperaturen til 22-23 grader om aftenen, altså om vinteren. Det skal lige nævnes at jeg har også solceller og har en overskudsproduktion på ca. 1000KW men de kan jo bruges til så meget, de bliver i alt fald ikke solgt tilbage til energiselskabet. Min Baxi er en 15KW og det er diminsioneret sådan at den lige kan trække mit forbrug, dog har jeg formentlig 5-10 dage om vinteren hvor jeg småfryser lidt, så størrelsen kan vel næppe passe bedre.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af nemocharley » 01 jun 2013 12:03

I den her rapport står der lidt om Baxi - et eller andet sted (hvis jeg husker rigtigt, skal den helst over 6-7kw i ydelse før virkningsgraden er nogenlunde god. Jeg kan huske vi talte om en energi-optimering for dit hus/fyr i en anden tråd.

viewtopic.php?f=121&t=18594

Dit mål er stadig at have Baxien slukket om sommeren, og lade strøm give varme og varmt vand om sommeren? Ideelt vil det vel være at have fyret helt slukket fra maj til okt., men jeg ved ikke, om du kommer til at skulle købe strøm, for at det skal kunne lade sig gøre.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af triumph » 01 jun 2013 12:40

det står øverst s 39 i rapporten


nemocharley

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af nemocharley » 01 jun 2013 12:43

triumph skrev:det står øverst s 39 i rapporten
sådan der :) :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af triumph » 01 jun 2013 12:45

uden solvarme kan jeg lave varmt vand for 3 kg piller =15 kw
groft forsimplet betyder det at jeg har et forbrug på ½ kw/t
Ved et forbrug på ½ kw/t vil baxien have en virkningsgrad på ca 30%
Muligtvis helt uden for tråden. Men det måtte bare ud...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af nemocharley » 01 jun 2013 12:55

triumph skrev:uden solvarme kan jeg lave varmt vand for 3 kg piller =15 kw
groft forsimplet betyder det at jeg har et forbrug på ½ kw/t
Ved et forbrug på ½ kw/t vil baxien have en virkningsgrad på ca 30%
Muligtvis helt uden for tråden. Men det måtte bare ud...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Fair nok. Og nu står Baxien der, med de fordele den nu kan tilbyde. Jhorsal er ved at finde en løsning, som kan overkomme dens ulemper ved lavlast. Er det dyrere i anskaffelse end en enkeltstående scotte - ja. Er Baxien mere solidt bygget og kan den fyre med andet end træpiller - ja.

Forresten Jhorsal - kunne du ikke bare smide et par ekstra paneler på, så strømmen rækker?

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af jhjorsal » 01 jun 2013 13:28

nemocharley skrev:
Fair nok. Og nu står Baxien der, med de fordele den nu kan tilbyde. Jhorsal er ved at finde en løsning, som kan overkomme dens ulemper ved lavlast. Er det dyrere i anskaffelse end en enkeltstående scotte - ja. Er Baxien mere solidt bygget og kan den fyre med andet end træpiller - ja.

Forresten Jhorsal - kunne du ikke bare smide et par ekstra paneler på, så strømmen rækker?
Det må man vist ikke hvis man vil kører videre på den gamle ordning, og jeg har ikke nok strøm til at kører fra 1. Maj til 1 okt, men jeg er faktisk ved at købe et brugt solvarme anlæg meget billigt med 9m2 paneler og en 250 l tank, som solkongen Ernst er ved at hjælpe mig med at tegne tegninger til. Tanken var at det skulle trække gulvvarme i perioden og løbe forbi VVB når den kan, jeg ved ikke om det dur, men det er så billigt at hvis det ikke lykkedes så sætter jeg det op i drivhuset og får tidlig tomater :D men hvis det virker skal jeg have fundet noget at bruge min overskudsstrøm til og med en ny indkøbt varmepumpe som jeg også kom billig til er spørgsmålet jo hvornår det er bedst at bruge den, deraf spørgsmålet, og jeg kan se af side 39 at det stort set er ligegyldig bare baxi laver over 5,7 KW, men derfor kunne man vel godt tænke i nat og dag temperatur. Så jeg skal egentlig bare have fundet ud af hvordan jeg udnytter strømmen bedst. Og til triumph kan jeg bare sige at det glæder mig at du er glad for dit fyr, jeg havde formentlig købt et magen til hvis jeg skulle starte forfra, men jeg kan lave det meste selv og jeg syntes faktisk det er sjovt at se hvor langt jeg kan komme ned i månedlige udgifter til el og varme, så jeg sidder ikke og græder snot over min Baxi, jeg syntes jeg har et utrolig godt fyr, og som forsikringen har betalt da min 10 år gammel C2 Passat brændte tilbage og var ved at eksplodere, det var i januar, hurtige beslutninger var nødvendig og smeden havde en Baxi hjemme.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Lineært forbrug ell. Stort forbrug i toppen

Indlæg af nemocharley » 01 jun 2013 15:00

Det lyder som en fin løsning - med hensyn til VP, så må du prøve dig lidt frem. Jeg ville som sagt gå efter en løsning, hvor et pausefyrende stokerfyr er helt slukket (på kontakten, med kedellågen på klem) i 5-6mdr.


Besvar