Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af klinten » 27 maj 2013 23:11

Blot til info, så behøver glyphosat ikke være så dyrt som folk skriver.. http://www.dansk-skovudstyr.dk/glyphosat-360.html
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af snubbi » 29 maj 2013 22:11

Når i sprøjter med forskellig udkrudt midler slår i rigtig mange nyttige insekter bla. honnig bier
jeg mistede 2 bi-familer af sprøjtemiddeler sidste år .Det var et trist syn at komme hjem fra ferie og se at der næsten igen bier der var i live ,i stadet .Der var tydlig tegn på forgiftning .

jeg selv bruge ikke sprøjte mmiddeler det er hakke jern eller buskryder eller håndkraft.

følg venligst sprøjte anvisning hvis i bruger sprøjte middeler, og sprøjt på det rigtig tidspunkt .
sprøjt ikke i åben blomst for så dør honning bierne og honningen blive forurenet .

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af Ugelvig » 30 maj 2013 09:08

snubbi skrev:Når i sprøjter med forskellig udkrudt midler slår i rigtig mange nyttige insekter bla. honnig bier
jeg mistede 2 bi-familer af sprøjtemiddeler sidste år .Det var et trist syn at komme hjem fra ferie og se at der næsten igen bier der var i live ,i stadet .Der var tydlig tegn på forgiftning .

jeg selv bruge ikke sprøjte mmiddeler det er hakke jern eller buskryder eller håndkraft.

følg venligst sprøjte anvisning hvis i bruger sprøjte middeler, og sprøjt på det rigtig tidspunkt .
sprøjt ikke i åben blomst for så dør honning bierne og honningen blive forurenet .
Jeg er helt enig med dig, at foreskrifterne skal følges. Jeg har selv sprøjteførerbevis taget sammen med landmandsuddannelsen sidste årtusinde, så har fået den fornødende undervisning heri.

Men det undre mig, at du skriver ukrudtsmidler (herbicid), skulle være farlig for bier. Jeg er klar over mange insekt- og skadedyrsmidler (pesticid) er farlig for bier. Man kan altid se det på etiketten, hvor der er et logo med en bi, hvis det skader dem.

RoundUp kan ses her:

http://www.middeldatabasen.dk/product.a ... ctID=50202

I denne database, kan alle midler i Danmark ses, godkendt som ikke godkendte. Så kan det ses, hvordan de skal bruges og i hvilken dosis.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af majland » 30 maj 2013 22:31

snubbi skrev: jeg selv bruge ikke sprøjte mmiddeler det er hakke jern eller buskryder eller håndkraft.
Jeg er ikke "hellig" hvad angør sprøjtemidler. Der er marker på 3 sider omkring vores matrikkel - til gengæld har vi langt flere mælkebøtter ... Så belastningen nede i jorden er der jo uanset hvad vi gør.

Køkkenhaven ligger derfor også inde midt på grunden.

Roundup og lign bruger vi kun lidt af til f.eks at tage ukrudt i stensætninger og gårdsplads hvor det ikke er nemt at hakke væk

Men jeg kan kun være enig i koret - DOSER RIGTIGT. Og er man i tvivl om hvor stærkt et middel står med eller mangler instruktionen så aflever det pp genbrugsstationen eller antag at det er stærkeste mulige variant og bland derefter ...

PS nogen der har erfaring med hvad de er mest effektivt mod myrer der undergraver terrasse og hus ? De kan komme under/igennem soklen og ind i huset. Er vi ikke hurtigt nok ude kommer slæber de sand ind i stuen ved fodpanelerne ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af snubbi » 31 maj 2013 22:02

hej
Ugelvig skrev:
Jeg er helt enig med dig, at foreskrifterne skal følges. Jeg har selv sprøjteførerbevis taget sammen med landmandsuddannelsen sidste årtusinde, så har fået den fornødende undervisning heri.

Men det undre mig, at du skriver ukrudtsmidler (herbicid), skulle være farlig for bier. Jeg er klar over mange insekt- og skadedyrsmidler (pesticid) er farlig for bier. Man kan altid se det på etiketten, hvor der er et logo med en bi, hvis det skader dem.

RoundUp kan ses her:

http://www.middeldatabasen.dk/product.a ... ctID=50202

I denne database, kan alle midler i Danmark ses, godkendt som ikke godkendte. Så kan det ses, hvordan de skal bruges og i hvilken dosis.
jeg ved ikke ret meget om sprøjte middeler . jeg kom hjem fra ferie kunne jeg se at der var spor i kornet efter traktoren og der lå døde bier med stritende vinger og tungen ud, det er iflg bi bogen tydelig tegn på forgiftning .
hvis der blive sprøjte i åben blomste eks.mælkbøtte og bien besøger blomsten ,så kan det godt være at det måske ikke er skadlige for bien men den slæber med hjem i bi-stadet og foder yngel eller gemmer det i cellerne som honning .honnig er jo fødevare.
jeg har ikke løst til at spise honnig med sprøjte reste i


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af thoken » 31 maj 2013 22:34

majland skrev: PS nogen der har erfaring med hvad de er mest effektivt mod myrer der undergraver terrasse og hus ? De kan komme under/igennem soklen og ind i huset. Er vi ikke hurtigt nok ude kommer slæber de sand ind i stuen ved fodpanelerne ....

Hej!
Mod myrer, har jeg god erfaring med baythion til udvanding.
Vand hele vejen langs soklen af huset 2-3 gange i sommer halvåret, så kommer der ingen myrer ind i huset. :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af Flammen » 01 jun 2013 01:45

@snuybbi, dette skal ikke ses for at være grov, men det er nu sjældent at folk lækker gift ud mod deres hushold.
jeg har hund og kat, men de holdes inden for holdes inden for de matritelnumre jeg betaler ejendomsskat for. løber de der ud over, så må jeg selv tage konsekvensen. (det siger loven jo også jeg skal)
kender kun en honning produkcent, men han lejer arealerne omkring hans bistader. han har aldrig lagt det til ansvar for naboerne

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af Kruse » 01 jun 2013 07:13

Som sprøjteføre har du altid ansvar for ikke at lave skader, også selv om alle regler er overholdt.
Så er det heller ikke kun skadedyrs midler der lån være farlig for bier nogle ukruts midler er det også
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af snubbi » 02 jun 2013 18:50

hej
har lige bestilt 2 bi familer til afstatning for dem jeg mistede pris 1200 kr pr famile

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Jordmiddel til opblanding med Round-up?

Indlæg af Landlyst » 02 jun 2013 19:24

Altså der er en grund til at der er visse midler som KUN må udsprøjtes UDEN for biernes flyvetid.... Det vil sige om natten....

Roundup er ikke en af dem....


Besvar