Pilleforbrug - MGM comfort15

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
apfolmer
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer »

kovas skrev:
Hej Apfolmer.
Jeg tror ikke du vinder noget ved vvb-prio. Men så vidt jeg kan se på mgm s hjemmeside så kan du lave et ugeprogram for sommerdrift. Det er lidt uklart, men det ser også ud som om du kan lave så vvb styrer opstart af fyret. Med tidstyring sidste sommer brugte vi 4-5kg/dag til tre voksne. Lige nu er jeg ved at afprøve at vvb temp styrer start/stop.
Hvordan foregik den tidsstying ?
Fyret kan jo sættes til at starte/stoppe op til 3 x dagligt.
Problemet er i mine øjne, at så SKAL man bare bade, vaske op, vaske barn, vaske hænder osv osv i disse 3 perioder +/- ...
Elelr er problemet "ikke eksisterende" ?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af Jens »

Problemet er ikke eksisterende, - medmindre du har en meget lille VVB, eller du konsekvent bader indtil der ikke er mere varmt vand, - er det sidste tilfældet er det i øvrigt billigt med kun 15 kg piller pr dag.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
apfolmer
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer »

Hvad gør i ander, ang tidsstyting af fyret ?
Lader det køre 5-8 , 11-13 , 17-19 ?
så burd der være varmt vand morgen middag aften ..

Tips/triks tak :)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af kovas »

Hej Ap
Hvis du har en godt isoleret vvb (feks metro) så holder den varmen rigtig længe. Sidste sommer satte jeg den til en periode om morgenen fra 5.30-8 og så igen fra 17-1930 så var der altid stort set varmt vand. Problemet er weekenderne her tænder fyret op uden at der er brugt vand. MGM beskriver det som et ugeprogram så måske kan der laves en dag for dag programmering. Det jeg tester nu med at når vvb når en bestemt temp så starter fyret, betyder at der aldrig startes op uden grund og at der altid varmes op til 55gr. uanset hvor meget du har tømt vvb.
Her i maj måned har det været rigtig koldt i starten. Selvom vi har kørt urstyring og sommerdrift og normal drift noget af tiden ender vi på ca 11kg piller/dag i maj. Der er jo nogen der konsekvent lukker for huset i maj, men jeg har det sådan at er det koldt så skal der også varme på.
Du skulle sagtens kunne få forbruget ned fra juni, men det afhænger jo meget af dit varmt vand forbrug hvor langt du kommer ned.
Nu kender jeg ikke opstartstiden for et MGM, men for et Ekoheat tager det næsten en time før der er fuldt blus ind i huset så der er 2timer for lidt men det er bare at prøve sig frem.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
apfolmer
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer »

MGM har netop dags program, så jeg burde kunne sætte den til 2-3 gange dagligt, og så se om der er varmt vand til hele dagen.
Jeg gider ikke gå og fryse, men omvendt vil jeg heller ikke brænde piller unødigt af.
Jeg bor dog sammen med en frossen-pind, så det med at lukke fyret helt ned om sommeren, har vi aldrig brugt...
Men hvis termostaterne aligevel lukker ved ? 22 grader, så kommer der vel kun vand igennem VVB uanset om der er Varmvandsprioritering på eller ej... ik ? ..

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af mgmone »

Hej
En MGM har uge program, det er muligt uden at bruge temp i VVB til at starte/ stoppe hele anlæget, både varm vand og varme, på en sådan måde at sålænge der er varme i VVB eller tiden er uden for den periode man har sat uge programmet til kører kedel ikke, men hvis der mangler varmt vand på et tidspunkt hvor ugeprogram står til on laves der både varme og varmt vand.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af kovas »

apfolmer skrev:MGM har netop dags program, så jeg burde kunne sætte den til 2-3 gange dagligt, og så se om der er varmt vand til hele dagen.
Jeg gider ikke gå og fryse, men omvendt vil jeg heller ikke brænde piller unødigt af.
Jeg bor dog sammen med en frossen-pind, så det med at lukke fyret helt ned om sommeren, har vi aldrig brugt...
Men hvis termostaterne aligevel lukker ved ? 22 grader, så kommer der vel kun vand igennem VVB uanset om der er Varmvandsprioritering på eller ej... ik ? ..
Ja det var min pointe i et tidligere indlæg
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
apfolmer
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer »

mgmone skrev:Hej
En MGM har uge program, det er muligt uden at bruge temp i VVB til at starte/ stoppe hele anlæget, både varm vand og varme, på en sådan måde at sålænge der er varme i VVB eller tiden er uden for den periode man har sat uge programmet til kører kedel ikke, men hvis der mangler varmt vand på et tidspunkt hvor ugeprogram står til on laves der både varme og varmt vand.
Hilsen Karsten

Jeg er med på hvordan ugeprogrammet kører, men hvordan får man fyret til at starte udenfor ugeprogrammet, hvis der alligevel mangler varmt vand..
Jeg har jo ikke VV prioritering...
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af Klaus »

apfolmer skrev:

Jeg er med på hvordan ugeprogrammet kører, men hvordan får man fyret til at starte udenfor ugeprogrammet, hvis der alligevel mangler varmt vand..
Jeg har jo ikke VV prioritering...
Du trykke på start når VVB er varm trykker du på stop, ganske simpelt.
Og skulle du glemme at slukke, slukker den automatisk næste gang styringen kommer over et stop i uge timeren.
Min MGM er tændt fra 5.30 til 7.00 hver dag og opvarmer gulvarme i badeværelse, radiator i køkken og VVB, koster max 5 kg piller

Besvar