Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af nemocharley »

http://www.solenergi.dk/SEC/rapporter/sec-r-13.pdf

Fra 1997 men aktualiteten fejler ikke noget.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af triumph »

Nu skimmede jeg kun artiklen, så måske kan jeg have misforstået noget. Men jeg syntes at det er bemækelsesværdigt at :
Forbruget af træpiller er 25% højere ved kedler der ikke kan tænde selv. Pga af sommerdrift.
At en østrisk kedel bruger 25% flere kwh/år end et oliefyr.
At en baxi multiheat skal helt op omkring 5 kw for at få en anstændig virkningsgrad

Nu står der at solvarme har en relativ kort tilbagebetalingstid. Men det er beregnet udfra meget høje tilskud, der ikke længre er gældende
nemocharley

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af nemocharley »

jep det gamle tilskud forvrænger det - og jeg synes det havde været mere redeligt at forfatterne, at lave beregninger uden. Og jeg lagde også mærke til det med pausefyringen om sommeren, for dem der har en pausefyrende stoker er der altså mere der taler for solvarme/VP&solceller&combivandvarmer.

Jeg har ikke set om de forholder sig til de kw biobrændselsfyret taber i akkutank-vandet, har læst andetsteds, at hvis det er dimensioneret korrekt (ca 60l pr. kw) - så er det ca. 3kw. Men jeg ved ikke om den holder ude i virkeligheden - endsige om det skal forstås helt konkret (altså at et 10kw fyr bliver til et 7kw fyr i max effekt).
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af triumph »

Som sagt læste jeg ikke artiklen grundigt, men stod der ikke at akutank ikke gav nogen gavn ?

og Nemo.......
Som tidlliger skrevet. hold det simpelt !
En selvtændende 100% modulerende kedel. Der passer til det energiforbrug man har.
Så spiller det . ikke varmepumper, og alt muligt andet gøgl icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Du ville have Twinheat og solfanger, til at erstatte 1500 l olieforbrug i en salemander (= 800 l olie i et nyt fyr.)
Og du troede ikke på at du ville spilde lige så meget energi op igennem skorstenen ved pausefyring, som du ville få ind ved solvarmen.
Men er det ikke lige nøjagtigt det der står i undersøgelsen :wink:
AHHHH. Jeg elsker at sige det:
HVAD SAGDE JEG............. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
nemocharley

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af nemocharley »

Jo med en pausefyrende stoker går det ikke med en 1200l tank især henover sommeren. Min tanke var en 300-500ltank og slukke Cpi12 på kontakten 15/3 til den 1/11. Altså med solcelle/varmepumpe løsningen. Så jeg lyttede skam og prøvede at imødekomme pausefyringens ulyksaligheder.

Nu blev det så et tænd/sluk pillesvin m. solvarme, elpatron og 300l akkutank istedet.

Mit olieforbrug viste sig at være 1800liter i snit set over to år, så jeg var lige vel optimistisk.

OG jeg er stadig forelsket i cpi12eren - hold kæft hvor er den bare godt lavet. Så godt at jeg var ved at slå knuder på mig selv, for at få det til at lykkedes.....den nye KSM er nu også spændende. Jeg tror sgu jeg køber to huse og prøver dem af der.

Når jeg er igennem det hele her om en måneds tid vil jeg prøve at skrive lidt om det - især økonomien i det.......

Og jeg mener stadig at en start/stop brænder er vigtigere end de rette kw. Med måde - et 5kw hus skal ikke have en 30kw brænder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af triumph »

Jo, men er akutanken ikke bare en en lappeløsnig, fordi kedlen ikke kan køre lavlast. Og endda en tabsgivende en af slagsen ?
nemocharley

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af nemocharley »

Jo det er det. Den er aktuel der hvor en pausefyrende stoker er for stor til huset (hvis man nu står i den situation, og det er der vist desværre en pæn portion mennesker der gør).

Men måske - for dem der ikke har plads til akkutank og som døjer med megen pausefyring - kunne man sætte en HPW luft/vand varmepumpe op (den kræver vist ikke vandlager), og lade den klare varmen i sommerhalvåret. Igen her er tanken at der slukkes på kontakten på væggen til stokeren. Fleksibiliteten ofres ikke her, men kompleksiteten øges - det er klart.

Og man kunne også smide stokeren ud, og købe en scotte eller en mgm eller en vølund eller whatever, som passer bedre til huset.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Spændende undersøgelse af solvarme/biobrændsel kombinationer

Indlæg af Aaen »

Eller ha stokeren i den en side af kedlen, og pillefur i den anden side. så kan man fyre med korn, flis og andet godt når man har noget af det, og ellers bruge pillefyret :-)

Besvar