økonomi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
HSC
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: økonomi

Indlæg af HSC »

Har sat min til 75 grader fremløb. Min retur ligger på mellem 64-68 alt afhængig af forbrug.
Har en sløjfe, må være det nogen kalder en by-pass ventil! Den står 100% åben...
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: økonomi

Indlæg af thy »

Kedel og returtemperatur/omløb
Vi anbefaler, som allerede nævnt i afsnit 1.3 at kedeltemperaturen holdes på 80°C.
For at minimere risiko for tæring i kedlen skal returtemperaturen være min. 60°C.

Temperaturen kan indstilles fra 60 til 85°C.
Den ideelle temperatur er 80 °C, idet kedlen “har godt af” en forholdsvis høj temperatur.

citeret fra brugsanvisningen

kedlen kan jo ikke sende varmtvand rundt med en monteret ventil der skal sørge for mindst 60 grader på returen med en fremløb på 60 grader...

hvis fremløb blev sat til 65grader vil der være problemer med at kunne få nok opvarmet vand rundt i strengen der for bør min temp være 70grader med pladejerns kedel...

andet problem med fremløb på omkring 60 er hvis feks der er længere rør føring inden vvb så er der fare for legonær syge da vvb bør være mindst 58grader for at holde det væk :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: økonomi

Indlæg af MichaelK »

@thy

Som jeg forstår tidligere indlæg i denne tråd. så drejer diskussionen sig om fremløbstemperaturen
ud i radiatorerne (kan være jeg har misforstået det).
For at undgå misforståelser omkring dette synes jeg der er på sin plads, at præcisere at din kommentar
ang. legionærsyge kun er relevant m.h.t. temperaturen i selve VVB, eller anlæg, hvor fremløbstempera-
turen i varmesystemet er = temperaturen i VVB.

Nu ved jeg ikke hvordan de "fleste" stokeranlæg er opbygget, men hos mig styres fremløbstemperaturen
ud i varmesystemet alene af min centralvarmestyringsenhed. Taster jeg en ønsket rumtemperatur på
eksempelvis 21 grader ind på displayet, styre fyret selv fremløbstemperaturen indtil den ønskede rum-
temperatur er nået. Herefter lukker fyret ned og slukker indtil der igen er behov for varme i enten
radiatorerne, VVB, eller begge dele.

Temperaturen i VVB kan jeg styre uafhængigt af temperaturen i radiatoren. Fyret starter og stopper selv,
og leverer varme til VVB og radiatorer uafhængigt af hinanden.

Især forår og efterår kan jeg godt risikere, at fyret starter for kun at producere varme til VVB, (køre med
elpatron i VVB om sommeren). Når den indtastede temperatur på 58 grader i VVB er nået lukker fyret for
varmetilførslen til denne, og sender den smule overskudsvarme der bliver produceret inden fyret når at
slukke, ud i radiatoren. Dette bevirker selvfølgelig at jeg især i disse perioder, oplever at have mere
varme i huset end centralvarmestyringen er indstillet til, men det er ikke noget jeg vil brokke mig over icon_cheesygrin.gif

Hilsen
Michael

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: økonomi

Indlæg af thy »

jeg mener det er fremløb på kedel der snakkes om....

klart man kan spare noget på at køre med mindre i radiator strengen efter vvb har fået den min temp på 58grader..

jeg her feks vvb plaseret 30 meter efter fyret derfor har jeg ikke behov for at sænke yderliger..(set punkt 75grader)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: økonomi

Indlæg af MichaelK »

@thy

Åh, OK. min VVB står lige ved siden af fyret :wink:


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: økonomi

Indlæg af Claus Birth »

Hej Dennis!
På en MultiHeat-kedel ønsker kedelfabrikanten at man helst ikke kommer under 60gr. med sit returvand til kedlen, dermed er det ikke muligt med omkring 60-65gr. på sit fremløb mm. det er højsommer. Fabrikanten anbefaler en setværdi på 75gr., følg den. Levi har ret det koster ekstra, men kedlen holder længere og ingen risiko for kondens med de 75 som set-værdi.

Ps. min fremløbstemp. er sat til 77gr..

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
levi

Re: økonomi

Indlæg af levi »

Det er korrekt at visse producenter foreskriver en vanvittig settemp.

Men det er ikke korrekt at kedlen holder længere af den årsag - hvis kedel top og bund holdes forholdsvis ens i temp. så er det ligemeget om du har 10 grader i fremløb og 5 grader i retur.

Pointen er forskellen ! - Grunden til at man fra visse producenter foreskriver en meget høj settemp. skyldes renere forbrænding - det er meget hårdere for en stoker at arbejde sig op til f.eks 75 grader, og forbrændingen bliver derfor bedre hvis fyret f.eks er lidt for stort, eller man ikke bruger nok varme et par dage.

Det gør at driften bliver lidt mere stabil, og at folk ikke har så mange problemer - tilgengæld koster det også 15-20 procent ekstra at opvarme.

Man skal naturligvis holde sig til producentens anbefalede/Befalede settemp. - Meeennn det er i mange tilfælde til grin at lave mere energi end man har brug for - og de sidste 15 grader får man intet for.

Normalt skal en vvb. være primær varmeaftager, dvs. at den skal monteres som det første på centralvarmeanlægget ummidelbart efter fyrenheden - monteres den som hos dig, ja så mister man energi.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: økonomi

Indlæg af thy »

levi skrev:Det er korrekt at visse producenter foreskriver en vanvittig settemp.

Men det er ikke korrekt at kedlen holder længere af den årsag - hvis kedel top og bund holdes forholdsvis ens i temp. så er det ligemeget om du har 10 grader i fremløb og 5 grader i retur.

Pointen er forskellen ! - Grunden til at man fra visse producenter foreskriver en meget høj settemp. skyldes renere forbrænding - det er meget hårdere for en stoker at arbejde sig op til f.eks 75 grader, og forbrændingen bliver derfor bedre hvis fyret f.eks er lidt for stort, eller man ikke bruger nok varme et par dage.

Det gør at driften bliver lidt mere stabil, og at folk ikke har så mange problemer - tilgengæld koster det også 15-20 procent ekstra at opvarme.

Man skal naturligvis holde sig til producentens anbefalede/Befalede settemp. - Meeennn det er i mange tilfælde til grin at lave mere energi end man har brug for - og de sidste 15 grader får man intet for.

Normalt skal en vvb. være primær varmeaftager, dvs. at den skal monteres som det første på centralvarmeanlægget ummidelbart efter fyrenheden - monteres den som hos dig, ja så mister man energi.
hvis jeg satte vvb ud i fyrrumet og så trak 30-35 meter rør ind til huset så går det da helt galt med økonomi på grund af meget langt vente tid og spild inden der bliver varmt vand...
selfølgelig kunne der sættes pumpe på det varme vand.. men så snakker vi om 70 meter rør + de rør der er i forvejen til varmt vand det tror jeg ikke på ville være rentabelt...

har eksperimenteret med både 70 og 80 graders frem løb.. har ikke mærket øget forbrug eller mindre...
og vil jo helst også holde røgtemp på 100-120...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
levi

Re: økonomi

Indlæg af levi »

Ja dit spild havde været større - det er den eneste ulempe der er ved at have sit fyr monteret så langt fra huset.

Men stadigvæk er korrekt montering af vvb. som den første aftager - brugsvand er ALTID førsteprioritet.
Dennis
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 76
Tilmeldt: 07 jul 2007 17:12
Mit fyr: BAXI 2,5
Areal: 225
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca23 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: 7300

Re: økonomi

Indlæg af Dennis »

tak for de mange info...... :great:

Tror jeg beholder fremløb på de 76 g som den er nu.
Imorges da jeg gik ud til bilen (fyret står i garagen) kunne jeg se at med den kulde der er nu og min kone i bad .... ja så var retur kun 55 g så og jeg har åbnet helt for den der sløjfe (eller hvad den nu hedder) så min temp skal nok ikke længere ned :roll: Men det gør vel ikke noget at retur er under 60 i en kortere tid.....?

Mvh

Dennis

Besvar