Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleforbrug - MGM comfort15

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer » 26 maj 2013 08:54

Jeg er lidt i tvivl om hvad man skal forvente af forbrug på dette fyr.
Det er netop opsat og erstatter vores gamle oliekedel.

Hus : 150 m2 (ingen gulvvarme)
Ny Metro vandvarmer (ikke tilsluttet el)

Anlægget er lavet uden varmtvandsprioritering, dvs at vi enten varmer HELE systemet op med piller, eller lukker hanen ved VVB og tilslutter denne til el og dermed laaver vamt vand med el.

Efter kun 4 dages drift, på relativt varme dage, kan jeg se at den æder ca 15 kg/dag ...
Vi brugte ca 2500 liter olie sidste år, og forventede et forbrug på 4½-5 tons piller ....
Fyret tænder jo selv op, hvis dette er nødvendigt, men med 15 kg/dag i denne varme tid, så bliver det da "spændende" hvad den æder af piller når det bliver koldt til vinter... :roll: .. Elelr er det normalt med denne mængde ?

vil vi være bedre tjent med fx at lade VVB lave varmt vand med el og slukke fyret 100% ?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af MichaelK » 26 maj 2013 09:09

Hej og velkommen til


Når I skal varme hele radiatorsystemet op, for bare at have varmt brugsvand, så ville
jeg nok slukke fyret og bruge elpatronen i VVB'en.

Selvom 15 kg. da godt nok lyder af meget, så har vi dog haft nogle særdeles kolde nætter.
Forleden nat var vi nede under 1 grads varme her hvor jeg bor. Dette har naturligvis
negativ indflydelse på forbruget. Har det også været så koldt, der hvor Du bor?

Jeg ville dog få lavet det varmtvandsprioriteringsysstem, så man ikke skal trække
varmekredsen med hele tiden. Hvor stor er varmtvandsbeholderen i øvrigt, og hvor
mange er I i husstanden? Begge dele har også betydning for forbruget.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer » 26 maj 2013 09:18

Vi er 2 voksne og en lille på 8 mdr.
VVB er på 100 liter.
Hvordan laves Varmtvandsprioriteringen sådan praktisk ?
fortryder lidt at Karsten og jeg valgte det fra, trods der faktisk var indlagt dette i tilbuddet... :(..
Kan det laves uden de store tiltag ?

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af Aaen » 26 maj 2013 09:50

Du skal have fat i det rør der går hen til vvb, der skal der monteres en trevejsventil, eller en ekstra pumpe, så resten af huset kan kobles fra.
Men jeg tror ikke varmt vands prioritering vil sænke forbruget, i har bare "mere" varmt vand til rådighed.

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer » 26 maj 2013 09:55

Aaen skrev:Du skal have fat i det rør der går hen til vvb, der skal der monteres en trevejsventil, eller en ekstra pumpe, så resten af huset kan kobles fra.
Men jeg tror ikke varmt vands prioritering vil sænke forbruget, i har bare "mere" varmt vand til rådighed.
En tegning evt ?


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af Aaen » 26 maj 2013 10:14


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af mgmone » 26 maj 2013 15:01

Hej Alex
Har du talt de dage med der var slukket for olie fyret og dine gulve var uden varme i dit gns forbrug, hvor meget isolering er der kommet på rørerne.
Husk at en dag med ude temp på 8 grader har et 365 del af et års varme forbrug, hertil skal lægges varmt vand.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af kovas » 26 maj 2013 15:33

Hej Apfolmer.

Jeg synes at det der med vvpriotering er lidt opreklameret. Hvis du har et tostrenget system så løber der ikke vand til radiator medmindre termostaterne er åbne og så er det fordi huset er koldere end du vil ha det. Hvis der er en hane på vvb hvor centralvarmevandet løber ind i beholderen så kan man åbne den helt om sommeren så vil trykfaldet over vvb være så stort at vandet løber her igennem først. Om vinteren kan man så knibe hanen så der også bliver vand til radiatorerne også det er en nem form for vvbprio. Alternativt sætte en TAventil på med føler i vvb.så lukker den når beholderen er varm nok. Sådan en har jeg, det funker fint. Måske kan fyret sættes til at starte op efter vvb-temp det har jeg lige sat mit til. Eller kan man bruge urstyring. Så vidt jeg husker så bruger man en del varmt vand og varme når man har sådan en lille en. Hvorom alting er så vil det i de fleste tilfælde være billigst at varme vand med fyret.
PS. 4,5-5ton piller til 2500l olie er vist også i underkanten. jeg havde beregnet vores forbrug ud fra 2300l til 4,7t piller,men med denne kolde vinter er vi oppe på 5,7t på et år, 25/5- 12 til 25/5- 13
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af apfolmer » 27 maj 2013 07:32

mgmone skrev:Hej Alex
Har du talt de dage med der var slukket for olie fyret og dine gulve var uden varme i dit gns forbrug, hvor meget isolering er der kommet på rørerne.
Husk at en dag med ude temp på 8 grader har et 365 del af et års varme forbrug, hertil skal lægges varmt vand.
Hilsen Karsten

Retfærdighedsvist skal det nævnes, at de 2 x 3m rør der går fra fyret ikke er isoleret endnu. (kommer på idag/imorgen)
Vi har ikke gulvvarme.

Nu må jeg lige se tiden an, når alle rør er isoleret på ny og over en længere periode.

Vil der være en besparelse overhovedet, ved at lave VV prioritering ?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Pilleforbrug - MGM comfort15

Indlæg af kovas » 27 maj 2013 08:17

apfolmer skrev:

Retfærdighedsvist skal det nævnes, at de 2 x 3m rør der går fra fyret ikke er isoleret endnu. (kommer på idag/imorgen)
Vi har ikke gulvvarme.

Nu må jeg lige se tiden an, når alle rør er isoleret på ny og over en længere periode.

Vil der være en besparelse overhovedet, ved at lave VV prioritering ?
Hej Apfolmer.
Jeg tror ikke du vinder noget ved vvb-prio. Men så vidt jeg kan se på mgm s hjemmeside så kan du lave et ugeprogram for sommerdrift. Det er lidt uklart, men det ser også ud som om du kan lave så vvb styrer opstart af fyret. Med tidstyring sidste sommer brugte vi 4-5kg/dag til tre voksne. Lige nu er jeg ved at afprøve at vvb temp styrer start/stop.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar