HJÆLP med beslutning

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af triumph »

:great:

nemocharley

HJÆLP med beslutning

Indlæg af nemocharley »

Det er lidt uklart for mig - jeg ville ringe til Twinheat og bede om at få ren besked: viewtopic.php?f=17&t=17860
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

HJÆLP med beslutning

Indlæg af thy »

Jespernj skrev:
Hej Thy - der er iltstyring på den - satte jeg på i vinters - synes dog ikke det har givet den store ændring i forbruget...

er den justeret så den kører optimalt... eller hvilke tal har du i de 2 menuer..

alarmreset + driftformsknap?
alarmreset + menuknap?

begge fra slukket og samtidigt i 3-5sek... måske kun dem ene menu..

driftformsknap MÅ IKKE LYSE

trækstabilisator?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Jespernj
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj »

Hej alle.

Nå, så er beslutningen taget, og jeg synes da lige I skulle informeres når nu I har været så venlige at komme med input i denne tråd.

Jeg har købt en TwinHeat M20i - levering næste uge...

Jeg har været lidt rundt og kigge på de forskellige fabrikanters bud, og mit valg faldt altså på Twin Heat'en. Synes det ser ud som noget godt gennemtænkt og solidt kram. Og i øvrigt med en meget varm anbefaling fra min VVS'er der også kunne tilbyde flere andre modeller... Han siger at Twin Heat'en bare kører og der er aldrig noget vrøvl med det ene og det andet... Lækkert.

Men nu har projektet så godt nok grebet noget om sig. TwinHeat'en fylder en hel del mere end min gamle Baxi 2,5 - det har så betydet at jeg har været nødt til at udvide fyrrummet til dobbelt størrelse. Der var et gammelt badeværelse på den anden side at væggen - det er der ikke mere ;-) - ej heller noget væg...

Som før skrevet har jeg spurgt lidt til mit vanvittige pilleforbrug, og mit temperaturfald på 15 grader på fremløbet over de ca. 45 m fyret står fra huset. Jeg tror jeg har fundet årsagen efter jeg har brækket gulv op i fyrrummet. De gamle 5/4" rør der løb til huset var lagt direkte oven på et sandlag med 20cm afstand imellem og så ellers bare en rockwool vintermåtte hen over dem. Jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er sådan hele vejen, men på den anden side, hvorfor skulle det ikke være det. Det er jo helt galt!!!!!!!!

Nå, nyt twin 2x26mm Løgstørrør indkøbt til varm brugsvand plus cirkulation, samt et twin 2x32mm til centralvarme. Det var dyrt, men jeg forventer så måske også at kunne hælde lidt færre piller gennem fyret fremover.

Men for ind i H....... hvor er det da noget 100% rædselsfuldt rør at arbejde med. tror et 200år gammel bøgetræ er mere fleksibelt... Vi må da håbe det ender med at blive godt.

Heldigvis er det "kun" de ca. 30M af længden der skal skiftes. Under gulvene i huset frem til teknikrummet er de skiftet da de var brækket op for 3-4 år siden...

Og ja, jeg har selvfølgelig tænkt over at jeg kunne flytte varmtvandsbeholderen ind i huset og dermed spare det ene rørtræk, men jeg gider ikke at have alt det "skrammel" stående i mit hus. Og når nu det bliver ledt i gode rør, og cirkulationen er styret at husets IHC installation og dermed kun er i drift nå vi er hjemme og kun i normal forbrugstid (morgen/aften), mener jeg ikke det kommet til at gå helt galt.

Nå, men så fik man da også brændt 100K af i år. er det ikke fantastisk...

Endnu engang tak for alle jeres input.

BTW - jeg har nu en iltstyring sprit ny monteret i vinters siddende på det gamle fyr. Hvad er den værd og er der nogle der kunne bruge den? Resten af fyret går jeg ikke ud fra er mere værd end hvad jernhandleren vil betale for det...

MVH

Jesper.
nemocharley

HJÆLP med beslutning

Indlæg af nemocharley »

Tillykke med fyret. Pyt med at det hele griber om sig, det lader jo til at blive rigtig godt :)

levi

HJÆLP med beslutning

Indlæg af levi »

Jespernj skrev:

Ja, det tænkte jeg også først, men så læste jeg lidt videre på deres hjemmeside:

Alle TwinHeats anlæg er afprøvet og godkendt i henhold til DS/EN 303-5 på brændselstyperne træpiller, korn og flis som er CO2-neutrale.
TwinHeats produkter opfylder de nationale og internationale krav, der kræves på de respektive markeder. I forbindelse med dette investerer virksomheden løbende i afprøvninger på akkrediterede institutter (Teknologisk Institut).
Ifølge TI er Twinheat M20i godkendt efter 1/7 - men man må kun fyre træpiller af i fyret efter denne dato.

Se listen her - http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

(!!) foran navnet - betyder at anlægget ikke er godkendt længere.
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Flunk »

levi skrev:
Ifølge TI er Twinheat M20i godkendt efter 1/7 - men man må kun fyre træpiller af i fyret efter denne dato.

Se listen her - http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

(!!) foran navnet - betyder at anlægget ikke er godkendt længere.

Hvis anlægget er installeret inden 01-07 og godkendt til fyring med korn inden denne dato, må man vel også fortsætte med at fyre korn, flis o.s.v. af efter 01-07 ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
levi

HJÆLP med beslutning

Indlæg af levi »

Flunk skrev:

Hvis anlægget er installeret inden 01-07 og godkendt til fyring med korn inden denne dato, må man vel også fortsætte med at fyre korn, flis o.s.v. af efter 01-07 ?
Jeps :great:
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Ulrik »

Tja, det kan man vel også bagefter?
Eller står det nogle steder at man ikke må fyre med korn i en træpille stoker?
MvH Ulrik©
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af triumph »

hvis fyret er installeret efter 1/7. må man ikke fyre med korn (som jeg forstår det)

Besvar