Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BS2030 vs L20... mm.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Rob801 » 20 maj 2013 18:41

Er lige kommet hjem fra åbent hus i Ålborg og fik svar på nogle af mit spørgsmål... og et tilbud på nyt anlæg ;). De mente at 16kw er nok til mit behov (havde en lille plan tegning med og det hele).

Mht. kedel er det vist ikke lige meget om man vælge en L20 eller en BS2030 da jeg fik at vide at man kun må installere den gammel model frem til første Juli i år (har nok noget med klasse 5 certificering at gøre) og vores nye fyrrum vil ikke være færdig til den tid.


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Aaen » 20 maj 2013 18:48

Hvor i danmark kommer du fra? Mit baxi tpx tåler gerne en fremvisning. Der er monteret en ladekreds på.

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Rob801 » 21 maj 2013 06:04

Tak for tilbudet. Jeg bor ved Langå i Østjylland.

Udover at jeg fik den forklaret i går i butikken fandt jeg en god pdf om ladekreds på dvcenters Web side og kan se at jeg skal ha en uanset om jeg vælge vælge Scotte eller Baxi (men regner med at det bliver Scotte pga styring) når den søger for at retur temp til kedel er høj nok (det hele skal selvfølgelig installeres af en VVS mand).

http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... r-x-1.html

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Rob801 » 25 maj 2013 08:41

Jeg har læst og læst alt hvad jeg kunne få tid til om Scotte og var rimeligt sikkert på at det var det at vi skulle købe...

Problemet er bare det at vores VVS mand efterfølgende frarådede os på det kraftigste at købe en Scotte da han mente at de er fyldt med problemer og hvis han selv skulle ha en så var det helt klart Baxi han valgte (han sagde at han kunne sagtens sælge os en men vi skulle ikke ringe efter ham hvis/når det gik galt). Blandt andet blive der nævnte at man skal være temmelig nørdet for at får den til at køre ordentlig og at man skal afveje piller hver tredje uge.

Når vi faktisk har tilid til ham som sagde det og ser ham som en meget realt fyr er min forvirring på sit største. En anden ting er at vi var ikke meget imponeret med bygge kvaliteten på Blackstar kedlen. Måske er det fordi vores MH 2,5 er bygget som en kampvogn he he og det kan muligvis påvirke vores syn på hvordan sådan et burde se ud.

Nu er jeg virkelig splittet ved tanken om et 3 trins system som jeg har levet med i de sidste mange år, kontra noget der virker langt mere gennemtænkt og "up to date" med udviklingen. Samtidigt ser byggekvaliteten på Baxien og MEFA siloen mere robust og designer mæssigt bedre ud.... hvis det er den med buet front (uden at ha set en "live" endnu).

Jeg syntes efter at ha læst begge manualer fra nævnte mærker syntes jeg ikke at den ene ser mere kompliceret ud end den anden mht opstart og drift. (hvor tit skal i Scotter ejere afveje jeres piller?).

Nu overvejer jeg at købe en TPK pakke uden brænder og styring, og sætte en Scotter brænder (16 eller 20kw... eller er det ens?) på. Vil helst montere den på siden af TPK'en men er lidt usikker på om de vil passe sammen når begge mål er vist nøjagtigt som 120 x 120 (burde målet på kedlen ikke være lidt større end på brænderen?), ellers skal man montere den i front lågen er det vil jeg helst ikke...

Regner også med at det ikke gør noget hvis jeg bruger sneglen fra BAXI pakken når man alligevel skal lave afvejninger for at få alt til at passe sammen.

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Aaen » 25 maj 2013 09:01

tror godt at du kan få det til at køre, dog ville jeg vælge den snegt der er med scotten, hvem ved om de motorer er ens?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af pille bruger » 25 maj 2013 09:01

Et fyr fra NBE er ikke svært at vedligeholde.
Ja, der skal afvejes piller af og til.
Hvor ofte du vil bruge tid på det er op til dig selv.
Ofte går der sport i at spare piller, og i den forbindelse er det en god ide at afveje piller en gang om måneden.
Er indstillingerne korrekte, er det faktisk kun kontrol af forbrændingen der er nødvendig af og til.
Før opstart første gang kan man kigge om tallene i styringen er ok til den valgte brænder.
Alle tallene kan hentes på http://www.nbe.dk/
Så skal der afvejes piller.
Tryk på ON.
Rengøring er forreste rum en gang om måneden og bagerste med rensemekanikken en gang i kvartalet.
Askeskuffen når den er fyldt.
Har du i øvrigt nogen problemer-spørgsmål med det fyr er du velkommen til at stille spørgsmål her på forum,
så vil jeg gerne hjælpe dig, eller en af de mange andre brugere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af WoodyHugo » 25 maj 2013 09:10

Der bliver afvejet piller ved skift af pille mærke på en scotte og afvejningen bliver tastet ind i styringen nemt og enkelt.

Ved opstart af anlæg flere gange afvejning pga snegl skal køres til og hvis man ændre vinkel på snegl.....

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af Vangsgaard » 25 maj 2013 09:17

Det er nok godt et halvt års tid siden jeg sidst vejede piller på min scotte, og fyret kører bare (bortset som når det er kørt tørt som det er lige nu icon_cheesygrin.gif )

Efter indkøringsperioden har min afvejninger ligget meget stabilt, hvorfor jeg ikke bruger tid på det.


Og pas på med at lytte for meget til enkelt personer omkring om det skal være en scotte, Baxi, Ecoheat osv.. Det går lynhurtigt religionskrig i det. Når det er sagt, så kan jeg personligt bestemt anbefale scotten. Jeg bruger et minimum af tid på rengøring og andet vedligehold.

nemocharley

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af nemocharley » 25 maj 2013 09:49

Jeg smider lige grus i maskineriet herinde i Scotte-afdelingen. Skal der vælges mellem Scotte eller TPK? Hvad med Vølunds nye Pellux 100, eller MGM, eller Atmos?

Du kunne også beholde din kampvogn af en baxi og købe solvarme til at dække dig ind i sommermånederne - med det kommende m2 areal, så er det måske en løsning?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

BS2030 vs L20... mm.

Indlæg af MichaelK » 25 maj 2013 09:56

Rob801 skrev:Jeg har læst og læst alt hvad jeg kunne få tid til om Scotte og var rimeligt sikkert på at det var det at vi skulle købe...

Problemet er bare det at vores VVS mand efterfølgende frarådede os på det kraftigste at købe en Scotte da han mente at de er fyldt med problemer og hvis han selv skulle ha en så var det helt klart Baxi han valgte (han sagde at han kunne sagtens sælge os en men vi skulle ikke ringe efter ham hvis/når det gik galt). Blandt andet blive der nævnte at man skal være temmelig nørdet for at får den til at køre ordentlig og at man skal afveje piller hver tredje uge.

Når vi faktisk har tilid til ham som sagde det og ser ham som en meget realt fyr er min forvirring på sit største. En anden ting er at vi var ikke meget imponeret med bygge kvaliteten på Blackstar kedlen. Måske er det fordi vores MH 2,5 er bygget som en kampvogn he he og det kan muligvis påvirke vores syn på hvordan sådan et burde se ud.

....................


AAARRRRRGGGGG, hvor er det bare typisk for mange VVS-folk at komme med den anbefaling :evil:

Pr. automatik er det BAXI, og kun BAXI, der dur. Ikke andet kan bruges, og alt andet skaber kun
problemer icon_frown.gif Det er bare for dårligt! Den VVS'er bør man bestemt skifte ud med en anden :great:

Scotte anlæg er der sjældent problemer med. Skulle der endelig være noget, så er der jo rigeligt
med Scotte-NØRDER her på forummet, der hjertens gerne hjælper med en løsning.

Nu har jeg ikke selv en Scotte. Jeg har valgt noget andet, og væsentlig dyrere produkt. Men er
man ikke interesseret i at kaste ret mange penge efter et nyt anlæg, så er en Scotte nok et af de
bedste bud.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar