Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 02 jan 2008 08:58

Hej

Citat

"I forummets regler står der i §3 stk. 3: " De løsningsforslag du får her, afprøves på egen risiko. Hverken Stoker Pro Forum eller de involverede brugere kan drages til ansvar. "

Nej det er rigtigt, men personligt ville jeg da lige passe på med at anbefale noget til et bestemt produkt, som jeg ikke selv var sikker på virkede optimalt.
Dermed være ikke sagt, at jeg ikke vil prøve dit forslag, da det i teorien burde virke."

Jo - men nu når der bliver spurgt ind til et problem, man har lidt kendskab til, rives man jo ledt med, når så tilmed det er et problem, man selv har moslet med nogle gange, ja så går det jo sådan.

Jeg har lavet flere snegle og har derigennem forlængst erfaret, at der skal være rigeligt med luft omkring sneglen, for ellers går det galt som her med knækket aksel tilfølge, andre gange kan det være tænderne der er rykket af tandhjulet.

Om det er en snegl til en multi eller hvad, er forsåvidt underordnet, pillerne kender ikke forskel.

I klogskabens klare lys kan jeg da godt se, at man skal tænke sig om inden man svarer på et problem, det var jo bare hvor der kunne købes en ny aksel der blev spurgt til.


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 02 jan 2008 09:33

Andersen skrev:
Hej BFE
Har du prøvet at tage direkte kontakt til NBE? og hvis ja hvilket svar har du fået?

Mvh
Steen[/quote]

Hej Steen,
Ja, de var meget behjælpelige og ville sende nye dele med det samme og anviste samtidig en lokal tekniker der kunne hjælpe mig. Men jeg fik ikke at vide, at de tilbød modificerede snegle og jeg spurgte heller ikke til det.
Hvis en snegl med mindre diameter vitterligt er løsningen, bør fimaet erkende dette og forsøge, at tage kontakt til alle ejere af disse brændere og tilbyde dem en modificeret snegl, eller lave en offentliggørelse i de store dagblade.
Det ville klæde dem, frem for kun at løse problemet ved, at sælge nye gear.
Den anden "vinkel" er, at producenten af træpiller ligeledes må gribe i egen barm. De har et problem med alt for lange piller samt et forbrændingsteknisk problem, hvor der i uheldige tilfælde opstår askekage i herden.

De problemer der er opstået her, må ikke kun gælde mig, men alle brugere af denne type brændere og i særdeleshed, brugere af Stampemøllens piller.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Brian B » 02 jan 2008 16:29

Hej
I mine øre er der tale om en regulær fejl i opbygningen af anlæget eller en billig løsning, den interne snegl burde være fikseret i et leje i enden som sad i en skål og så motoren i akslen så den sidder fri kun styret af en gaffel, det vil fjerne alle de belastninger for den lille spinkle output shaft og der ville ikke ske noget ved en pille eller andet kom på tværs, men det ændre selvfølgelig ikke på at det lyder som om der er for lidt plads om sneglen.
Da jeg lavede transpotøre og lig satte vi snekkegearet på akslen og så en moment arm på gearet der ikke var spændt fast så det kunne bevæge sig hvis akslen skulle være lidt skæv.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Andersen » 02 jan 2008 21:03

[/quote]

Hej Steen,
Ja, de var meget behjælpelige og ville sende nye dele med det samme og anviste samtidig en lokal tekniker der kunne hjælpe mig. Men jeg fik ikke at vide, at de tilbød modificerede snegle og jeg spurgte heller ikke til det.
Hvis en snegl med mindre diameter vitterligt er løsningen, bør fimaet erkende dette og forsøge, at tage kontakt til alle ejere af disse brændere og tilbyde dem en modificeret snegl, eller lave en offentliggørelse i de store dagblade.
Det ville klæde dem, frem for kun at løse problemet ved, at sælge nye gear.
Den anden "vinkel" er, at producenten af træpiller ligeledes må gribe i egen barm. De har et problem med alt for lange piller samt et forbrændingsteknisk problem, hvor der i uheldige tilfælde opstår askekage i herden.

De problemer der er opstået her, må ikke kun gælde mig, men alle brugere af denne type brændere og i særdeleshed, brugere af Stampemøllens piller.[/quote]

Hej BFE
Det var da i første omgang fint at du fik tilsendt nye dele samt tekniker besøg.
Men det er rigtigt at det ikke er en løsning der virker på sigt.
Man må formode at NBE arbejder i kulissen som gale for at finde en modificering der kan løse problemet definitivt.
Der står jo ingen steder i manualen at pillebrænderen ikke kan køre på hårde træpiller.

Mht. til kvaliteten af træpiller vil jeg tro at årsagen til at vi ser flere og flere hårde piller
I handelen, er at producenterne har erfaret at forbrugerne foretrækker piller uden smuld.
Nu er pillerne så blevet for hårde for nogle pillefyr.
Jeg er selv lige gået over til Statoils piller. De er ligeledes meget hårde samt lange (op til 8 cm.). Jeg frygter derfor at jeg vil lide samme skæbne som dig.

Man kunne evt. opfordre NBE til at ytre deres holdning til problemet.

Mvh
Steen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 02 jan 2008 21:25

Hej
Jeg/min - Aså multi 22 elsker de hårde piller, har ikke haft et eneste driftstop indtil nu, har efterhånden fyret et par ton af. Kunne det tænkes, at dem der presser piller, presser dem ekstra hårdt for at tilgodese dem der bruger faldstoker???
Bare en strøtanke. Sneglen på en fald - stoker gider ikke løst presset piller.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Ole S. » 02 jan 2008 22:06

Hej.

Nu har jeg ikke læst hele den lange tråd, men har du prøvet at tilsætte en sjat olie til dine piller. Det er før set, at det har løst problemerne med fastkørte piller. Ved godt det ikke er en optimal løsning, men det var da et forsøg værd.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 02 jan 2008 22:36

Ole S. skrev:Hej.

Nu har jeg ikke læst hele den lange tråd, men har du prøvet at tilsætte en sjat olie til dine piller. Det er før set, at det har løst problemerne med fastkørte piller. Ved godt det ikke er en optimal løsning, men det var da et forsøg værd.
Hej Ole
Tak for tippet. :wink:
Nej det har jeg ikke overvejet, men spekulerer på hvad der sker ved en sådan tilsætning. Måske vil det gøre, at pillerne lettere glider af, from for at sætte sig fast. Nar man ser på mine video klip, kan det ses at pillerne skydes i alle retninger, når de endelig slipper fri.
Jeg tror næppe olien ville kunne ændre på sneglens evne til at skære sig igennem. Prøver man at opløse dem i vand, tager flere dage og slår man på dem med en hammer, skal der mange kraftige slag til for, at slå dem i stykker.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 02 jan 2008 23:17

Brian B skrev:Hej
I mine øre er der tale om en regulær fejl i opbygningen af anlæget eller en billig løsning, den interne snegl burde være fikseret i et leje i enden som sad i en skål og så motoren i akslen så den sidder fri kun styret af en gaffel, det vil fjerne alle de belastninger for den lille spinkle output shaft og der ville ikke ske noget ved en pille eller andet kom på tværs, men det ændre selvfølgelig ikke på at det lyder som om der er for lidt plads om sneglen.
Da jeg lavede transpotøre og lig satte vi snekkegearet på akslen og så en moment arm på gearet der ikke var spændt fast så det kunne bevæge sig hvis akslen skulle være lidt skæv.
Hej Brian,

Teknisk set er en fiksering af sneglen i begge ender det rigtige. Om det er en fejlopbygning tror jeg nu ikke. Da sneglen er forholdsvis kort og man sikkert har udført udviklingsarbejdet med en sækfuld piller af kort længde og knap så hårde som Stampemøllens, er der vel tale om et kompromis (cost / benefit).
Efter i dag at ha' lavet en del eksperimenter med sneglen, overvejer jeg nu, at dreje et 8mm hul i enden af sneglens frie ende og sætte en lejetap i med et bronzebøs. Om ikke andet, vil det medføre, at jeg forhåbentlig ikke skal skifte gear mere, pga en knækket akseltap.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 02 jan 2008 23:40

BFE skrev: Hej Brian,

Teknisk set er en fiksering af sneglen i begge ender det rigtige. Om det er en fejlopbygning tror jeg nu ikke. Da sneglen er forholdsvis kort og man sikkert har udført udviklingsarbejdet med en sækfuld piller af kort længde og knap så hårde som Stampemøllens, er der vel tale om et kompromis (cost / benefit).
Efter i dag at ha' lavet en del eksperimenter med sneglen, overvejer jeg nu, at dreje et 8mm hul i enden af sneglens frie ende og sætte en lejetap i med et bronzebøs. Om ikke andet, vil det medføre, at jeg forhåbentlig ikke skal skifte gear mere, pga en knækket akseltap.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo - du kommer til at skifte gear igen. En bronze - bøsning løser ikke problemet. Når nu du har fået din aksel godt fortøjret i begge ender, og der så kommer et par piller i klemme ,- hvad ryger så - akslen - måske - eller også ryger der et par tænde eller tre i gearet.
Jeg kan godt vise dig tandhjul der har fået bøjet alle tænderne tilbage, og i værste fald har fået dem rykket af på grund af pillemodstand.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 03 jan 2008 00:43

Så blev der hentet et læsfuld piller fra Højlund Mølle og brænderen blev startet op med dem uden problemer. Chekede lige først med brænderen ude af kedlen og uden ild. Der kommer stadig piller i klemme, men min skarpslebede snegl skærer sig nemt igennem uden at komme op at ride på dem. Ydermere er majoriteten af pillerne mellem 1 til 2cm lange, hvilket gør dem langt nemmere for sneglen at fremføre. Så vidt, så godt.

Efter råd fra NBE, som jeg kontaktede i dag og havde en længere samtale med, har jeg valgt at neddreje den ene af mine to snegle.
De rådede mig til at tage 10mm af radius, men jeg valgte i første omgang 6mm.
Dvs at sneglens diameter blev ændret fra 58 til 46mm. Se billeder.
Jeg har taget nogle video clip med sneglen i drift uden piller, og med piller fra Stampemøllen (X2) og dernæst HøjlundMølle. Det er tydeligt at se, at de hårde piller fra Stampemøllen stadig skaber problemer, selvom sneglen er neddrejet. Den gik også jævnligt i stå. Anderledes med piller fra HøjlundMølle. Det går mere ”smooth” og ingen driftsstop.

Jeg valgte, at tage endnu 3mm af radius til ialt 9mm. Dvs sneglens diameter nu er nede på 40mm.
Forsøgene blev gentaget med de to slags piller, som det ses på de sidste clip.
Stampemøllens piller medføre stadig kraftig bøjning af sneglen, men dog ingen driftstop.

Og hvad kan jeg konkludere af dette:

Jeg kunne nu måske godt lade den neddrejede snegl sidde i brænderen og så køre de sidste 300kg piller fra Stampemøllen igennem, men jeg ville ikke kunne sove roligt om natten, ved tanken om, at sneglen kunne gå hen og sætte sig fast igen og for det andet ville det stadig betyde ødelæggende overbelastning af gearakslen. En unødig risiko at tage.
Derfor er den gamle snegl monteret igen. Indtil videre.

Jeg har lovet NBE, at melde tibage med mine erfaringer vedrørende reduktion af sneglens diameter og drift med lange hårde piller. Det var måske ikke så positivt, som jeg havde håbet, men nu er det i hvertfald afprøvet og jeg håber andre kan drage nytte af heraf.

Forøvrigt interessant at se på video clip’s, hvordan pillerne fra Stampemøllen bliver skudt frem i herden. Ikke så underligt, at mange oplever der ligger uforbrændte piller nede i asken.
Vedhæftede filer
Nedrejet snegl 002.9mm og normal.jpg
Snegl Ø40mm ved siden af snegl Ø58mm
Nedrejet snegl 001.6mm og normal.jpg
Snegl Ø46mm ved siden af snegl Ø58mm
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Besvar