Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af Delphy » 20 maj 2013 09:23

Hej, Jeg skal til at trække det dobbelte præisolerede rør fra selve fyrinstallationen som står i laden til husets samlepunkt ved vandvarmer osv. Der er ca. 20 meter ialt, inkl. et par meter at lege med til installation osv - hvor stor skal dimensionen være på rørene i isoleringen - jeg tænker 2X32 må være fint, men passer det med den relativt store afstand? Hvis det har nogen betydning, er det et atmos 32 med 2000L akku der skal sættes op, huset er på ca. 200 m2, og jeg regner med en 160 L Metro combivarmer.

Sidespørgsmål - jeg skal have trukket ny vandledning ind i huset fra måleren - hvilken dimension og materiale skal PEM røret være?

Som altid - tak for input :)


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af kovas » 20 maj 2013 12:10

Hej Delpy.
Mit fyr står 25 m fra huset ude i garagen der er trukket 2x22mm præisoleret pex rør de er ca 15 mm indvendig lysning. Der har ikke været nogen problemer i denne vinter så det kommer vel an på isoleringsgraden i huset om du har behov for 32mm. Min smed sagde at to gange enkelt rør var nemmere at lægge ned. Hvis det er sandt så anbefaler jeg enkelt rør for jeg synes at det var rigeligt svært at få dem ind under soklen og lodret op i et hjørne. Sørg for at grav ud under soklen så der er plads til en ordentlig stor bue op. Og vær ikke nærig med hullet i gulvet indenfor. Jeg lagde 2x tomrør ned nu jeg var i gang inden jeg lagde dem ned havde jeg trukket en ståltråd inden i. Det viste sig dog at det ikke var muligt at trække ståltråden 25m igennem 2 buer Så da jeg ville ha ledning igennem var jeg nødt til at grave ned til rørene i den ene ende. Måske er der andre der ved hvordan man får en ledning igennem et tomrør på 25m. Jeg lagde også en vandslange med nu jeg var i gang. Så kan jeg altid få vand over ved fyret uden at skulle rulle vandslangen ud.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af Aaen » 20 maj 2013 18:37

kovas skrev:Hej Delpy.
Mit fyr står 25 m fra huset ude i garagen der er trukket 2x22mm præisoleret pex rør de er ca 15 mm indvendig lysning. Der har ikke været nogen problemer i denne vinter så det kommer vel an på isoleringsgraden i huset om du har behov for 32mm. Min smed sagde at to gange enkelt rør var nemmere at lægge ned. Hvis det er sandt så anbefaler jeg enkelt rør for jeg synes at det var rigeligt svært at få dem ind under soklen og lodret op i et hjørne. Sørg for at grav ud under soklen så der er plads til en ordentlig stor bue op. Og vær ikke nærig med hullet i gulvet indenfor. Jeg lagde 2x tomrør ned nu jeg var i gang inden jeg lagde dem ned havde jeg trukket en ståltråd inden i. Det viste sig dog at det ikke var muligt at trække ståltråden 25m igennem 2 buer Så da jeg ville ha ledning igennem var jeg nødt til at grave ned til rørene i den ene ende. Måske er der andre der ved hvordan man får en ledning igennem et tomrør på 25m. Jeg lagde også en vandslange med nu jeg var i gang. Så kan jeg altid få vand over ved fyret uden at skulle rulle vandslangen ud.
Mht. tomrøret, skal du bruge 1 stk. støvsuger og 1 stk garnnøgle. så er det bare at suge tråden igennem :great:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af kovas » 20 maj 2013 19:19

Hej Aaen.
Det lyder som en god start. Hvordan kommer du videre? Det korteste stykke jeg trak gennem en bue op i garagen var vel ca 5m og jeg synes at man skulle bruge ret meget kraft. Med det ståltråd jeg havde puttet i kunne jeg trække en 4mm2 ledning som så kunne trække de tre tynde som jeg skulle ha igennem. jeg har svært ved at forestille mig det trukket gennem 25m og to buer.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af anderswitt » 20 maj 2013 19:26

for at få et kabel igemnem tomrør bruger vi på arbejdet en støvsuger og en muresnor med en pose bundet på enden og hvis det er et besværligt rør så kan man binde en flagline i muresnoren da flaglinen kan tåle at man træiker hårdt i den


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af Aaen » 20 maj 2013 20:30

kovas skrev:Hej Aaen.
Det lyder som en god start. Hvordan kommer du videre? Det korteste stykke jeg trak gennem en bue op i garagen var vel ca 5m og jeg synes at man skulle bruge ret meget kraft. Med det ståltråd jeg havde puttet i kunne jeg trække en 4mm2 ledning som så kunne trække de tre tynde som jeg skulle ha igennem. jeg har svært ved at forestille mig det trukket gennem 25m og to buer.

Når først du har den tynde tråd igennem, kan du vel trække en lidt kraftigere igennem. og så skader det vel ikke at sprøjte lidt scilicone på de ledninger der skal trækkes til sidst

eller lidt opvaskemiddel på ledningerne, når de trækkes igennem

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af Zarge » 20 maj 2013 21:25

When in doubt, lubricate...;-)

Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Rørdimensioner (præisoleret og vand)

Indlæg af Delphy » 21 maj 2013 06:02

Tak for alle indlæggene - konklusionen må være at 2x32 er fint, med mindre jeg kan finde 2 x 32 som enkeltrør som er lettere at lægge ned. Men hvad med vandledningen - hvad er den bedste diameter på ledningen fra måler til fordeling i huset, og hvuilket materiale/klassificering skal det være?

Tak :)

/D


Besvar