Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
jacobteilberg
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2012 11:55

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af jacobteilberg »

Overvejer vacuum-solfangere (fra VVS-eksperten?) - et anlæg m. 300l vvb og 60rør til ca. 28.000kr + diverse. anlægget skal monteres lodret stik syd på hestestald som ligger skyggefrit, men skal så trække slanger i jorden ca. 20m til fyrrym. Vi er 2 voksne og 2 børn, og vil gerne beholde gulvvarme i badeværelse om sommeren og så brugsvand. Har træpillefyr - se forbrug og model nedenfor. Gammelt bondehus fra 1875 renoveret i 1986 og jeg har nu skiftet alle ruder til lav-energi, 300mm isolering på loft, Danfoss Eco termostater m. natsænk, 100mm isolering i gulv, og 75-100mm i vægge. Fyret kører jeg sommerdrift: starter 2timer ad gangen og slukker 2 timer, 200l vvb, 55gr. setpunkt, cirkulationspumpe til brugsvand er A-pumpe m. tids- og temperaturstyring. Jeg synes jo når jeg bruger >10T piller (HP kvalitet - 4200kCal/kg, 1,97kr/kg afhentet i løs vægt 10km fra bopæl) om året, og heraf 20-25% og sommeren at det burde give mening for mig med solfanger?? Har kørt med el-vandvarmer blot til brugsvand en sommer men det kunne ses på elregning med ca. 2-300kwh/mdr. og gav ingen gulvvarme.. Fik sidste år solceller 3kW fra vvseksperten og er rigtig godt tilfreds - 42.000kr gør-det-selv med elektriker og træ-stativ - bruger kun 3500kwh/år - så er sparsommelig og derfor ærgrer det også med varmeregning.. Hvad bør jeg gøre, tænker kun kroner/øre?

Dacon-Door kedel med Scotte Brænder, 6år gammel - styring v4.et eller andet

Træpilleforbrug 2012:
Januar 1600kg
Februar 1350kg
Marts 1180kg
April 570kg
Maj 570kg
Juni 500kg
Juli 350kg
August 550kg
September 550kg
Oktober 1070kg
November 1140kg
December 1280kg

Hilsen Jacob - Nordjylland, fjerritslev

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Lintz »

Har selv et vaccum-anlæg fra NBE som jeg er godt tilfreds med.
Der vil nok være mange herinde som siger at det ikke kan svarer sig økonomisk at anskaffe sig solvarme-anlæg - Men det må man jo gøre op med sig selv.

Ang. Vvs-sksperten synes jeg at man sagtens kan finde lidt for mange dårlige historier om dem - Jeg ville handle et andet sted når man snakker den prisklasse - Men igen - Det må man jo gøre op med sig selv...
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Hvis du KUN snakker kroner øre, så kan solvarme ikke betale sig når man har pillefyr. Men det er en dejlig komfort at kunne slukke fyret sommeren over.

Det der koster for dig nu er som jeg kan se det gulvvarmen om sommeren :-) så den bedste besparelse kommer ved at lave VVB proitering og fryse om fødderne.

Solvarmen vil ikke kunne lave gulvvarme hele sommerhalvåret.

Peter
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af triumph »

du vil få mere ud af at benytte temperaturfølere i vvb og rum, så vil du bruge 100 kg pr md om sommeren, i stedet for 500
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Ugelvig »

Hvor stort hus snakker vi om? Syntes ikke jeg kan se det i teksten?

10.000 kg træpiller, er jo alt efter nyttevirkning, ca. 48.000 kWh, så det er jo et spørgsmål om, at regne baglæns. Hvor mange kWh bruger du pr. kvm?

Hvad er nyttevirkningen på kedlen? Måske den står for udskiftning i stedet?

Som tommelfingerregel kan du sige, at 1 kvm solfanger giver ca. 300 - 400 kWh pr. år i energi. Og det er jo når det er VARMT og solrigt, de rigtig giver noget (hvor solceller giver noget, når det er koldt og solrigt). Så 10 kvm solfanger på taget, giver dig en besparelse på 1.000 kg. træpiller om året. Så en god forretning bliver det aldrig, bekvemt (og miljørigtigt) måske?! Men ikke økonomisk! Tænk på, at du giver ca. 40 - 50 øre pr. kWh energi i træpiller, når du har anlægget. Det er den pris du skal måle op mod.

http://energiwiki.dk/index.php/Solenergi
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af nemocharley »

Jeg har valgt solvarme velvidende, at økonomien i det er usikker i forhold til at nøjes med pillefyr. Der er komfort i det og kombineret med 6kw elpatron (jeg har solceller) håber jeg, at pillefyret kan være slukket i hele sommerhalvåret. Ren fornuft siger mig i den sammenhæng at der er sparet meget slid på fyret over dets forhåbentligt forlængede levetid (i et mere kompleks varmeanlæg, hvor mere kan gå i stykker - måske man bare ikke kan vinde...).

Nu nævner du VVs-eksperten. Hvis du er ude efter et traditionelt kombianlæg ville jeg gå til q-pro.dk (Henrik Schack), for et anlæg efter tysk/østrigsk forbillede ville jeg gå til Vvfs.dk (Niels Lyck). Q-pro har bedre priser end den du nævner fra VVS-eksperten, Niels Lyck er dyrere - men det er også en anden type anlæg.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Flemming DJ »

Vi slukker typisk fyret 1. maj (i 2011 dog 9. april og i år 16. april). Og tænder op igen i første halvdel af oktober. I mellemtiden varmer vi med solvarme og vores gamle kakkelovn.

Så jeg vil sige, du med den rette dimensionering af solvarmeanlægget bør kunne spare noget nær 5 mdr. á 550 kg piller = 2750 kg eller godt 5000 kr.

Men, Ugelvig kan ha' en pointe m.h.t. forbruget vs. kedlens virkningsgrad. 48 MWt er immervæk en sjat.

Vores solvarmeproduktion:
Solproduktion_10-12.GIF
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Ugelvig »

Flemming, du har helt ret med besparelsen på 5.000,-, jeg ville nok sige det nærmere var lidt mere i kroner/øre. Men det er altså også lidt voldsomt, at bruge små 3 paller træpiller om sommeren?!

Det har jeg set før, men så var det store ejendommen eller virkelig dårlige kedler, der bestemt ikke udnyttede varmen.

Er de knap 3 paller træpiller det reelle forbrug, så vil 10 kvm solfanger jo heller ikke gøre nogen forskel? Her snakker vi nærmere 30 kvm solfanger med tilhørende tank. Så er prisen altså også noget helt andet... 30 kvm solfanger á 400 kWh pr. kvm = 12.000 kWh energi.

Omregner vi de 2.780 kg træpiller, giver det 12.010 kWh ved et nyttevirkning på 90%. Så vi er så tæt på, at solen helst skal skinne HELE senforår, sommer og tidlig efterår, før de 30 kvm solfanger kan dække det ind. Mere reelt og sikkert vil værre 40 kvm solfanger anlæg :(

Jeg savner stadig et areal over det opvarmede!?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
jacobteilberg
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2012 11:55

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af jacobteilberg »

Hejsa, tak for de gode indlæg - husets udvendige mål er 190kvm, men da huset er gammelt er det med ydermure i marksten mv., og så en forsatsvæg indvendig m. 75-100mm isolering - så reell indvendig bolig er nok nærmere 160kvm. Dacon-Door kedlen er ca. 6 år gammel, og står så vidt jeg husker til at have en udmærket virkningsgrad >90%. Triumph: ".. temperaturføler i vvb og rum.." hvad mener du her? jeg har termostater med natsænkning på mit to-strengs radiatorsystem som om sommeren jo en gang imellem lukker op for varmen hvis der er koldt udenfor (termostater står på 20grader, og 17 om natten). Mit fyr lukker kun yderst-yderst sjældent ned om sommeren - istedet står det og kører lavt last (10%). Derfor begyndte jeg sidste sommer at sætte det til at slukke i 2 timer og så tænde i 2 timer, osv. fra Juli til september
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Se mit pilleforbrug - skal jeg have solvarme??

Indlæg af Flemming DJ »

Ooookay, jeg havde ikke lige fanget, at det var med radiatorer - og de kræver jo en lidt højere vandtemperatur end gulvvarme. Det betyder, at effektiviteten af solvarmeanlægget til rumvarmebrug bli'r lidt lavere.

Vi har jo 100% gulvvarme. Men, når det er sagt, så tror jeg såmænd stadig, det giver mening for jer med solvarme - men I må nok ha' den store lommeregner i gang. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar