Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

økonomi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Dennis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 07 jul 2007 17:12
Mit fyr: BAXI 2,5
Areal: 225
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca23 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: 7300

økonomi

Indlæg af Dennis » 01 jan 2008 21:00

Hejsa

Er der nogen som har regnet på hvad det koster ektra pr. grad man har fyret til at kører med. Kan hører at det er forskellig hvad folk har deres fyr til at kører med på fremløb. Min står til 76 så den kører den jo op på 78, men her om vinteren står den faktisk altid mellem 73 og 76 den kan ikke rigtig komme helt op på de 78 med lav. (men det gør vel ikke noget. Er det ikke meningen at fyret aldrig skal gå i pause men kører hele tiden også hvis man f.eks. går i bad så giver det lige lidt mere varme tab så går den på høj indtil den ramme 3 g før de 76 også står den bare der og kører på lav indtil at man bruger ekste meget varme igen?)

Nå men det gav 2 spørgsmål.

håber på at i kan svarer på dem ... :-)

Dennis Bo


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: økonomi

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 21:44

Det kan jeg sige dig meget kort. Jo højere temperatur desto højere tomgangstab til omgivelser, men det afhænger selvfølgelig af dit anlægs isoleringsgrad. Der kan, som du selv er inde på, være nogle fyringstekniske årsager til at vælge en højere temperatur. Man må altid gå på kompromis, men jeg ville vælge en noget lavere temperatur.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: økonomi

Indlæg af Claus Birth » 01 jan 2008 21:52

Hej Dennis!
Selvom BFE skriver at han ville vælge en lavere temp. på fremløb, er det småting der er at sparre, ved at sænke fremløbstemp. til så lavt som muligt.
Når man fyre med træpiller sparre man omkring 50% i forhold til fyring med olie, så hvad der sparres ved at sænke set-værdien er peanuts, mn for hver enste grad man hæver temp. forbruges der ekstra piller.
Det er ej til skade for fyret at holde en høj drifttemp..

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Dennis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 07 jul 2007 17:12
Mit fyr: BAXI 2,5
Areal: 225
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca23 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: 7300

Re: økonomi

Indlæg af Dennis » 02 jan 2008 10:59

er det så bedst at sætte fremløb på 80 g.......?

levi

Re: økonomi

Indlæg af levi » 02 jan 2008 11:32

Jeg er helt uenig med dig Claus.

Jo lavere fremløbs. temp jo billigere - selvom man sparer fordi man kører med piller, er der jo ingen grund til at fråse med pillerne af den årsag ??

Hvad skal man også bruge 80 grader varmt vand til ? - Det er rigeligt med 60-65 grader - og da absolut også det billigste.


Dennis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 07 jul 2007 17:12
Mit fyr: BAXI 2,5
Areal: 225
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca23 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: 7300

Re: økonomi

Indlæg af Dennis » 02 jan 2008 11:37

hvad har i alle sammen som fremløbs temp...?

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: økonomi

Indlæg af agentjensen » 02 jan 2008 11:37

Hmmm. Forstår godt det med at det er billigst at have en lav fremløbstemp, det er jo de sidste grader der koster mest...

Men jeg har det problem at jeg kun kan holde tilbageløbstemp over 60 (eller deromkring) hvis temp på min KL15 er sat til 75grader.

Jeg har et kobberrør som shunt mellem fremløb og retur som ikke er venlilstyret - forbinder blot de 2.

Men er blevet advaret lidt mod at sætte en temp styret ventil på, da "det kloge hoved" så siger, at jeg kan miste vandtrykket ud i huset....... ?????

Ellers ville det være fedt om een eller anden kan skriver ned - sådan for dummies - hvad jeg skal bruge af en billig simpel shunt med temp styring???

Kommentarer til dette ønskes.

mvh

Michael.

levi

Re: økonomi

Indlæg af levi » 02 jan 2008 11:46

Det er jo en jysk discount installation du har agentjensen - og derfor bliver du nødt til at køre uøkonomisk.

En wattsventil - og korrekt bypass som foreskrevet vil løse dit problem øjeblikkeligt - Det er dog den mest sære historie jeg til dato har hørt at du mister "vandtrykket" ud til dit hus. - Det er vel ikke Flemming Leth du har spurgt ?

Du kan få en tegning af mig for korrekt installation - det fornemste formål med en shunt er ikke nødvendigvis at have 60 grader i bunden af kedlen - pointen er at have så ens temp. i top og bund af kedlen som muligt, så der ikke dannes udvendig kondens på kedelkroppen.

Billigste drift må derfor ummidelbart være fremløb - 60-65 grader - og returløb ca. 55-60 grader, på den måde kan der ikke dannes kondens, og kedlen er sikret mod tæring.

Et forsigtigt gæt tror jeg der vil være over 10 procent at spare på dit forbrug - de høje temp. er dyre at opvarme.

Historien er naturligvis helt anderledes ved kornfyring, her er man tvunget til høje temp.

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: økonomi

Indlæg af agentjensen » 02 jan 2008 12:06

He He... Jysk discount - Yep det var også en sømands missionær der boede i huset før os , så det passer sku meget godt :-)
Flemming Leth - nej dog ikke - så skulle den nok have haft en gang lin-olie :-)

Vil være taknemlig for en tegning - gerne med varenumre til en billig shop på nettet i DK :-) :-) :-)
michael@agerholm.com kan bruges - så bryder vi vist ingen regler her i forum.

Håber at høre mere, så jeg kan få pillet.
Når nu jeg ikke er VVS mand - kan det så laves nemt selv, eller bør jeg have en vvs mand på jobbet.


/Michael.

levi

Re: økonomi

Indlæg af levi » 02 jan 2008 12:13

Tja - det er jo svært at sige - jeg ved ikke om du har 10 tommelfingre jo :0)

Jeg syntes det er nemt :0)

Du skal ringe til mig, eller sende mig din add. pr. mail.

Jeg kan ikke emaile tegninger (Læs vil ikke) - det er tegninger jeg selv lavede til eksamen for mange år siden, og jeg vil ikke have de pludselig ligger online på en eller anden hjemmeside :0)

Du kan mail mig din add. på soeren@vvs-eksperten.dk - så skal jeg nok sende dig en tegning.


Besvar