Mig der er skør eller?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af BWJ »

batman100 skrev:Hej BWJ

Ved godt der er lidt tab undervejs, men her er det jo over 20% der mangler hvis teoretisk tophastighed er 6240w og jeg laver ca 4800. Kan bare ikke forstå at den ikke kommer højere - hvornår på året vil den så toppe hvis ikke nu hvor solen kommer nogenlunde højt, og det endnu ikke er for varmt...
Det kan være flere faktorer der spiller ind, - har panelerne + tolerance, hvad er den præcise temp. koefficient, hvor tykke kabler der der brugt og hvor lange er de ? osv.
For at finde ud af om man tilnærmelsesvis har fået hvad man har betalt for, skal man kende lysintensiteten (W/M2) og cellernes temperatur.
Iøvrig er mange celler også hæmmet af pollen for tiden, prøv at se på dem ind fra siden :?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af jhjorsal »

Rasmus Jensen skrev:Jeg har ligget omkring 6 kw fra ca. 11.30 til lidt over 15
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... h=4&day=20

Med "kun" 6,2kWp på taget - så vil du nok ikke ret tit nå max - og den "stejle" hældning gør at panelerne ikke står "vinkelret" på solen nu hvor solen står så højt. - Når det er sagt, så synes jeg 4800 er for lavt. Er du sikker på din inverter ikke står til tysk lande kode eller sådan noget?
Det der med landekode, hvor meget betyder det. For jeg mener den elektrikker der installerede mit nævnte at han ikke kunne finde danmark på mine Delta invertere og derfor valgte Tyskland
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Mig der er skør eller?

Indlæg af Rasmus Jensen »

Jeg har ikke helt styr på det, men mener at der er nogle af koderne der begrænser anlægget til 70% af max ydelse. Men i dit tilfælde er det jo nærmer 77%
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af pso »

Jeg 24 x 250w mod øst i 48 grader mit anlæg har peaketbomkring de 5200w
Du har flere paneller bedre orientering men mit er tysk topkvalitet så ja jeg villecogså være skuffet
På min sma inverter er der heller ikke har dansk landekode den kører sammexstandard som tyskland
Min kollega har samme anlæg mod syd han været oppe på 5900w
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Mig der er skør eller?

Indlæg af Rasmus Jensen »

pso skrev:Jeg 24 x 250w mod øst i 48 grader mit anlæg har peaketbomkring de 5200w
Du har flere paneller bedre orientering men mit er tysk topkvalitet så ja jeg villecogså være skuffet
På min sma inverter er der heller ikke har dansk landekode den kører sammexstandard som tyskland
Min kollega har samme anlæg mod syd han været oppe på 5900w
DER ER dansk lande kode til SMA inverterne - Mener der var en herinde tidligere der lige manglede lidt i toppen, og det viste sig at hans SMA kørte med en tysk lande kode - som begrænsede til 95% af maks installerede effekt.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af jhjorsal »

jhjorsal skrev:
Det der med landekode, hvor meget betyder det. For jeg mener den elektrikker der installerede mit nævnte at han ikke kunne finde danmark på mine Delta invertere og derfor valgte Tyskland
Jeg kan ikke rigtig se om nogen af kommentarene relatere til mig, hvad gør det der landkode, jeg troede det havde noget med det interne ur at gøre, har det også noget med effektiviteten at gøre ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af Hjemme teori »

Alt det i skriver er nok rigtigt, men han beskriver jo at inverteren leverede 6000W lige efter at trikkeren havde haft strømmen taget. Så der må sku da være noget sikkerhed eller lignende der drosler maks ned til 4800. uden at åbne igen efterfølgende.

Og jeg ved intet om solceller, men jeg synes bare der bliver talt lidt uden om, med ovenstående fejlmeddelelse
Mvh. Sophus
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af pso »

Til Rasmus
Min SMA 6000TL har ikke en dansk landekode det er 100% sikkert jeg har læst samtlige sider af dokemtation der findes til den, men den har naturligvis en indstilling som passer til danmark, den hedder bare ikke noget med danmark eller DK men derimod noget med EN50xxx kan ikke lige huske den, den samme indstilling kan bruges også i tyskland hvor der så er en håndfuld andre mulige valg også.
Det er så muligt at andre SMA modeller har en der hedder dansk det ved jeg ikke noget om.
Til JHJ.. Landekoden er en indstilling som får inverteren til at tilpasse sig nettet i det pågældende lan, det kan i princippet have med alt at gøre på 230V siden. Men jeg kan ikke forestille mig at den kan påvirke effektiviteten i den grad. En skriver så at en landekode kan sætte en maximum effekt, og det er ikke utænkeligt og hænger så sammen med det pågældende lands godkendelses regler. Det er jo en simpel ting som må stå i manuallen.
Som sagt spiller temperatur ind og der kan måske være kvalitets forskelle på det punkt, ligeledes spiller inverterens effektivitet ind osv.
Solpaneller og invertere er faktisk meget komplicerede ting og rigtig mange faktorer spiller ind. Det eneste du som lægmand kan gøre er nok at holde din leverandør op på hvad han har lovet og har han ikke lovet noget kan du nok ikke gøre noget for den nominelle effekt de opgiver behøver ikke at hænge direkte sammen med hvad anlægget reelt yder.
Det bedste er om du kan finde andre med samme type anlæg og så sammenligne over længere tid.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af pso »

Bwj du nævner en sky der passere
Min kollega og jeg har netop fundet ud af at der ofte er en højere peak effekt både før og efter en sky
Efter kan skylles afkøling af celler men før kan ikke forklaring må derfor være at skyen kan fungere som et spejl somreflekter ekstra lsollys på dine fangere vi ser dog ikke så store afvigelser som du gør
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Mig der er skør eller?

Indlæg af pso »

How du skriver østvendt
Mine solceller ercogså østvendt og mine topper kl 10 ogvholder hesten max til kl 11 hoverefter effekten falder fordi solens vinkle gør at de får mindre sol
Kan du se data for hele maj? Jeg kan udlæse målinger hver 5 min fra sma flere måneder tilbage og derved se at det variere rigtg meget fra dag til
Det afhænger rigtig meget af dis
Det kan også være dårlige forbindelser i ledninger fra dine solceller til inverter

Besvar